Jeden z najväčších maloobchodných reťazcov v USA Target tlmí svoje nadšenie pre inkluzivitu a posúva do úzadia svoj LGBT sortiment. O zmene, ktorá rozhnevala progresívnych aktivistov, sa rozhodlo veľmi rýchlo na krízovom online mítingu. Správa prichádza v kontexte pretrvávajúceho trápenia sa značky Bud Light, ku ktorému došlo po kampani s transrodovým influencerom a jeho intenzita prekvapila aj odborníkov. Target zrejme ustupuje práve v reakcii na túto skúsenosť.
Niektoré predajne gigantickej americkej maloobchodnej spoločnosti Target na juhu USA boli donútené presunúť svoj tovar s LGBT tematikou z viditeľnej časti svojich pobočiek do ich menej rozpoznateľných častí a zmenšiť jeho objem. Uviedol to zdroj spoločnosti pre televíznu stanicu Fox News a neskôr to potvrdili aj iné médiá.
Týmto opatrením sa chcú kompetentní zrejme vyhnúť značnému poklesu predaja, ktorý v posledných týždňoch postihol americkú pivnú značku Bud Light. Pripomeňme, že brand zápasí s odlivom zákazníkov po spolupráci s transrodovou celebritou Dylanom Mulvaneym.
Zasvätený pracovník zo spoločnosti Target uviedol, že pred pár dňami im adresovali „naliehavé“ konferenčné hovory a niektorým manažérom a vedúcim okresným riaditeľom vyššie vedenie prikázalo, aby dúhové sekcie okamžite utlmili.
Zamestnanec: Dali nám len 36 hodín
„Dostali sme 36 hodín, povedali nám, aby sme vzali všetky naše Pride veci, celú sekciu, a presunuli ju do sekcie, ktorá má tretinovú veľkosť. Z prednej časti obchodu do jeho zadnej časti,“ povedal zdroj s tým, že LGBT symboly sa na predajniach nemôžu objavovať na figurínach alebo vo veľkom formáte.
Insider, ktorý podľa Fox News pracuje v maloobchodnom sektore takmer dve desaťročia, povedal, že Target robí takéto expresné rozhodnutia len zriedka a myslí si, že firma podľa neho reaguje práve na medializovanú kauzu Bud Light.
Videohovor sa vraj začal desaťminútovkou na tému „ako sa vysporiadať s bezpečnosťou členov tímu“ v dôsledku množstva negatívnych spätných reakcií, ktoré tovar Pride vyvolal, pričom poznamenal, že sa na ňom zúčastnili korporátne tímy starajúce sa o bezpečnosť aktív a podnikovú bezpečnosť. Posledných päť minút sa zasa venovalo konkrétnym pokynom týkajúcim sa sťahovania dúhového tovaru.
Zaujímavosťou je, že k cúvnutiu pri presadzovaní spornej LGBT ideológie prichádza menej ako týždeň po tom, ako generálny riaditeľ Targetu Brian Cornell propagoval kroky týkajúce sa rozmanitosti, rovnosti a inklúzie. Iniciatívy v tejto oblasti „poháňali veľkú časť nášho rastu za posledných deväť rokov“ a „pridali hodnotu“, povedal pre podcast Fortune’s Leadership Next. Upozornil na to denník Washington Post.
Hovorca informuje o nestálych okolnostiach
Hovorca Targetu po otázkach k aktuálnej situácii uviedol, že k zmenám pristúpili v dôsledku „nestálych okolností“. „Už viac ako desať rokov ponúka Target sortiment produktov zameraných na oslavu mesiaca hrdosti,“ dodal. Hovoril o takzvanom Pride Month, ktorý sexuálne menšiny a ich sympatizanti oslavujú v júni.
„Od predstavenia tohtoročnej kolekcie sme zažili hrozby ovplyvňujúce pocit bezpečia a pohody členov nášho tímu pri práci. Vzhľadom na tieto nestále okolnosti upravujeme naše plány vrátane odstránenia predmetov, ktoré boli stredobodom najvýraznejšieho konfrontačného správania,“ pokračoval s tým, že v záväzkoch voči komunite sexuálnych menšín chcú pokračovať.
LGBT kolekcia Targetu zahŕňa rôzne druhy tovaru. Možno spomenúť plavky ženského strihu upravené pre skrytie penisu, gender fluid hrnčeky, dúhové dupačky pre novorodencov alebo oblečenie so sloganmi typu „superkvír“ alebo „kvír po celý rok“ [kvír, alebo po anglicky queer, je pojem označujúci ľudí, ktorých sexuálna orientácia nie je heterosexuálna a rodová identita nie je totožná s ich pohlavím, pozn. red.]
Hoci v kamenných predajniach prišlo k stiahnutiu položiek, iná situácia panuje na webe, kde LGBT tovar zostáva dostupný na viditeľných miestach.
Našli sa aj takí, ktorým praskli nervy
Bojkot voči maloobchodnej sieti prichádzal z viacerých strán. Spomenúť možno kritické vyjadrenia známeho politického komentátora Bena Shapira alebo Grahama Allena. Allen je tvorcom konzervatívneho podcastu Dear America a v súvislosti s Targetom zverejnil niekoľko virálnych príspevkov na Twitteri, v ktorých vyzýval svojich takmer 300-tisíc sledovateľov, aby firmu bojkotovali. Kritikom vo všeobecnosti prekážal najmä dúhový sortiment zacielený na deti.
Na sociálnych sieťach sa objavili aj ostré formy protestu. Jedno z virálnych videí napríklad zachytáva muža, ktorý v jednej z prevádzok zvesí dúhový kartónový pútač, šliapne na neho a odíde preč.
Niektorí konzervatívci podľa Washington Post tiež vyzvali na bojkot Targetu pre jeho partnerstvo so značkou Abprallen sídliacou v Spojenom kráľovstve. Niektoré z jej kúskov, ktoré Target ponúka, napríklad zahŕňajú mikinu s obrázkom hada s nápisom „vyliečte transfóbiu, nie trans ľudí“.
Dúhoví aktivisti: Nenávisť a násilie by nemali víťaziť
LGBT aktivisti však s krokmi maloobchodnej siete nesúhlasia a tvrdia, že rozhodnutie spoločnosti vyvoláva širšie otázky o firemnej zodpovednosti pokiaľ ide o podporu takzvaných marginalizovaných komunít. Ich názory priniesol americký týždenník Time.
„Anti-LGBTQ násilie a nenávisť by v Amerike nemali víťaziť, ale bude to tak aj naďalej, kým korporátni lídri nevystúpia ako hrdinovia pre svojich LGBTQ zamestnancov a spotrebiteľov a neustúpia okrajovým aktivistom volajúcim po cenzúre,“ povedala vo vyhlásení Sarah Kate Ellisová, šéfka mimovládnej organizácie GLAAD bojujúcej za práva sexuálnych minorít.
Niektorí liberálni kritici zasa vyzvali na bojkot obchodu z opačných dôvodov. „Ako rodič kvír dieťaťa, pre ktoré ich tovar hrdosti veľa znamenal, nemôžem nakupovať na mieste, ktoré je ochotné obetovať takéto deti, aby utíšilo nenávistné skupiny,“ povedal jeden z používateľov Twitteru.
Sila bojkotu Bud Light prekvapila aj expertov
Obozretnosť Targetu pritom nie je prekvapujúca. Americká stanica NBC News totiž v utorok uviedla, že prepad predaja piva Bud Light naďalej pretrváva a že kontroverzia „odradila širšiu skupinu zákazníkov, než len tých, ktorí sa charakterizujú ako konzervatívci“.
Podľa údajov citovaných publikáciou Beer Business Daily pre nápojový priemysel, na ktoré sa NBC News odvoláva, objem predaja Bud Light za týždeň končiaci 13. májom klesol o 28,4 percenta, čím sa rozšíril klesajúci trend z 27,7-percentného poklesu zaznamenaného pred týždňom.
„Načasovanie, duch doby a polarizované prostredie, to všetko sa spojilo, aby vytvorilo tento neuveriteľný bojkot, ktorý nikto nemohol predvídať,“ povedal redaktor a vydavateľ Beer Business Daily Harry Schuhmacher s tým, že „nikto si nepredstavoval, že to bude trvať tak dlho“.
Čo je vlastne Target?
Target Corporation je americká maloobchodná spoločnosť so sídlom v Minneapolise. Patrí do prvej desiatky najväčších maloobchodníkov v Spojených štátoch amerických a je jedným z najväčších súkromných zamestnávateľov v krajine, keďže pre ňu pracuje 440-tisíc ľudí. V jej zhruba 2-tisíc prevádzkach možno nájsť všetko od obuvi, kozmetiky cez jedlo, nápoje až po hračky, spotrebiče a nábytok.
Vmiešavanie dúhovej propagandy do podnikania nie je výnimkou ani na Slovensku. Takzvanú inkluzívnu firemnú kultúru presadzujú firmy, ako IKEA, Henkel, Lenovo, Orange alebo Amazon. Tieto a mnohé ďalšie napríklad nedávno vyzvali na zlepšenie právneho postavenia LGBTI ľudí v našej krajine.