Americká outdoorová športová značka North Face predstavila reklamu, v ktorej fúzatý drag queen, teda homosexuálny muž oblečený v extravagantných ženských šatách, vyzýva zákazníkov spoločnosti, aby prišli na kempingovú akciu v rámci osláv takzvaného pride mesiaca.
Pattie Gonia, ako si daná drag queen hovorí, sa v reklame predstavuje ako „homosexuál zo skutočného života”. Na hlave má parochňu, na tvári fúzy, a oblečená je v novej „pride” kolekcii značky North Face. Zákazníkov vyzýva, aby prišli do prírody na „pride” tour značky v súvislosti s blížiacim sa júnom, ktorý progresívci a LGBT komunita oslavujú ako „mesiac hrdosti”. Veľké korporácie, ale aj športové kluby či rôzne úrady, ale takmer výlučne na Západe, tento mesiac „oslavujú” napríklad menením profilových fotiek na sociálnych sieťach na dúhové. Gonia vo reklame ešte dodáva, že „v prírode je vítaný každý”.
Za zmienku ešte stojí, že okrem oblečenia s LGBT tematikou pre dospelých spoločnosť predáva aj detské verzie. Ide pritom už o druhý ročník podobnej kampane s danou drag queen, vlani si však nevyslúžila takú pozornosť ako teraz.
Reklama takmer okamžite vyvolala vlnu nevôle a výzvy na bojkot značky najmä od konzervatívnejšie zmýšľajúcich spotrebiteľov. Argumentujú tým, že podobné reklamy a propagácia LGBT prekračujú hranice bežnej reklamy, pričom sa im nasilu snažia vnucovať progresívnu agendu. „Čo keby si každý ponechal svoj sexuálny život v súkromí? Buďte tým, čím chcete byť, ale prestaňte nám to vystavovať na očí,” komentovala spot napríklad používateľka Twittera.
Členka snemovne reprezentantov za republikánsku stranu Lauren Boebertová je jednou z mnohých, ktorí vyzývajú na bojkot značky North Face. „Koľkokrát musíme vysvetľovať progresívnym marketingovým oddeleniam v týchto nechutných spoločnostiach, že Amerika nie je zdegenerovaný národ?,” kladie rečnícku otázku. Vyzýva na to, aby sa nosenie oblečenia značky North Face stalo rovnako zahanbujúcim ako pitie piva Bud Light alebo nakupovanie v sieti Target.
Obrovské straty výrobcu piva či panika v maloobchodnej sieti
Boebertová narážala na prípady, keď progresívna reklama stála za masovým bojkotom známej značky piva Bud Light či maloobchodnej site Target.
Bud Light prišla v dôsledku spolupráce s transaktivistom Dylanom Mulvaneym o nemalé peniaze. Sociálne siete zaplavovali videá, kde ľudia plechovky Bud Lightu ničia bagrom alebo samopalom. Materskej spoločnosti klesli zisky z predaja piva o pätinu a svojim zamestnancom, ktorí boli poklesom tržieb dotknutí, bola nútená finančne pomáhať, pričom musela pre bojkot strojnásobiť výdavky na marketing.
Kritike a výzvam na bojkot sa nevyhla ani najväčšia americká maloobchodná sieť Target, ktorá sa tiež predáva produkty s LGBT tematikou. Niektoré predajne na juhu USA boli donútené presunúť tento tovar z viditeľnej časti svojich pobočiek do ich menej rozpoznateľných častí a zmenšiť jeho objem.
Zasvätený pracovník zo spoločnosti Target uviedol, že pred pár dňami im adresovali „naliehavé“ konferenčné hovory a niektorým manažérom a vedúcim okresným riaditeľom vyššie vedenie prikázalo, aby dúhové sekcie okamžite utlmili. Ide zrejme práve o reakciu na pokles predaja piva Bud Light.
Čaká North Face podobný osud?
Podľa experta na PR a šéfa exekutívy spoločnosti Axia Jasona Mudda, ktorého cituje portál Express, môže značka North Face čeliť podobným problémom ako Bud Light. „Kedykoľvek zaujmete polarizujúci postoj, máte 100-percentnú šancu, že si „odcudzíte“ 50 percent akéhokoľvek spotrebiteľského segmentu,“ hovorí.
Mudd tvrdí, že polovica amerických spotrebiteľov sú konzervatívni, čo môže byť pre marketérov výzva vzhľadom na polarizovanú atmosféru v Amerike. „Existuje časť populácie, ktorá je unavená sociálnymi a rodovými problémami, ktoré sa im vnucujú v správach a na sociálnych sieťach,” dodáva.
North Face si za reklamou stojí
Spoločnosť North Face aj napriek ostrej kritike a výzvam na bojkot svoju kampaň obhajuje. „North Face vždy verila, že outdoor by malo byť príjemné, spravodlivé a bezpečné miesto pre všetkých. Séria Summer of Pride, teraz vo svojom druhom ročníku, pomáha vytvoriť dostupnejšie a prívetivejšie prostredie pre jednotlivcov zo všetkých prostredí, ktorí sa môžu zhromažďovať a zažívať radosť z prírody,“ uviedol hovorca spoločnosti, ktorého cituje televízia Fox News. Firma ďalej dodáva, že v súčasnosti je vytváranie „komunity spolupatričnosti v prírode” dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.