Pacienti si mýlia sanitku s taxíkom. Kedy treba volať tiesňovú linku?

Vedeli ste, že ak zavoláte na tiesňovú linku 155, automaticky k vám nevyšlú lekára? Vždy je rozhodujúci zdravotný stav pacienta.

Foto: Radovan Stoklasa/TASR

Foto: Radovan Stoklasa/TASR

Ak zdravotnícky operátor sériou otázok zistí, že stav si vyžaduje zásah posádky, vysiela ju na pomoc ešte počas hovoru. Ale ak si zdravotný stav nevyžaduje vyslanie záchranárov, operátor pomôže inak. Poradí, nasmeruje, odporučí ďalšie kroky.

Žiaľ, často sa tento postup stretáva s nevôľou niektorých volajúcich, ktorí nechápu, prečo k nim sanitka nepríde, alebo im operátor dokonca odporučí použiť vlastné auto a ísť k lekárovi. Takýchto prípadov bolo v roku 2022 až 161 699. Znamená to, že takmer každé štvrté volanie vyriešili operátori bez toho, aby k pacientovi poslali posádku záchranárov.

V niektorých prípadoch sa môže stať, že k vám príde sanitka iba so záchranárom. Tiesňovú linku 155 treba kontaktovať vtedy, ak došlo k náhlemu ohrozeniu života, zdravia, vážnemu úrazu, alebo k nehode s väčšími následkami, laicky povedané, keď ide doslova o život.

Žiaľ, niekedy operátori na 155 prijímajú volania od ľudí s ťažkosťami, ktoré patria skôr k všeobecnému lekárovi, prípadne špecialistovi, nie záchranke. Ďalšou skupinou volaní sú prípady, keď volajúci zveličia svoje zdravotné problémy, a to len preto, aby docielili ošetrenie záchranármi. „Posádka potom až na mieste zistí, že zdravotný stav pacienta nie je akútny, alebo nemá vážne zdravotné ťažkosti, ako tvrdil pri volaní na linku 155. Posádka potom logicky chýba u niekoho, kto môže bojovať o život a jej pomoc potrebuje omnoho viac,“ povedala vtedajšia hovorkyňa záchranárov Alena Krčová.

Alena Krčová, manažérka komunikácie s verejnosťou. FOTO: A. Krčová

Trend volaní na 155 je vysoký, len v minulom roku prijali presne 869 393 volaní od ľudí v tiesni. Na číslo 155 sa pritom dá dovolať z ktoréhokoľvek miesta na Slovensku, a to 365 dní v roku, 7 dní v týždni a 24 hodín denne.