TRENČÍN - Ročná rezidentská karta vydávaná pre prvé auto na byt zdražie na 50 eur.
Od 18. marca zvýšia nielen ceny jednorazového parkovania, ale aj ceny ročných parkovacích kariet. Novelu všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel i úpravu príslušného cenníka schválili na dnešnom rokovaní zastupiteľstva mestskí poslanci v Trenčíne.
Z 25 prítomných poslancov sa za úpravu parkovacích sadzieb vyslovilo 20, proti boli 3, 1 sa zdržal a 1 nehlasoval.
Karta pre druhé auto na byt bude stáť 140 eur, pre tretie a každé ďalšie auto to bude až 380 eur.
Po prečítaní znenia návrhu reakcie na seba nenechali dlho čakať. „Povedali ste, že chcete regulovať prvú kartu, že 80 % Južanov alebo 80 % kariet na Juhu je prvá karta, tretia je iba 1 %, a preto ste sa rozhodli regulovať prvú kartu navýšením ceny. To je taký blud, ktorý treba zapísať, aby si ho zapamätali aj obyvatelia tohto mesta, lebo nezareagoval naň nikto z prítomných. To znamená, že im zdvihneme kartu, tú prvú, aby vypadli z toho Juhu. Ako ich chcete regulovať? Však on (obyvateľ mestskej časti Juh, pozn. red.) tam býva, on tam parkovať bude! 80 % už tú prvú kartu má. Ako ich chcete regulovať, keď im zdvihnete cenu?“ pýtal sa rozhorčený poslanec Miloš Mičega.
Najdrahšie parkovanie v bývalom Československu
Mičega vystúpil so zásadným porovnaním cien parkovného. „Dokonca Praha má lacnejšie parkovanie. Ostrava má dvadsať, Brno osem, Bratislava tridsaťdeväť – hovorím o karte prvej. Trnavu nedávam za vzor z hľadiska toho, aby mi nikto nepovedal, že navrhujem euro. Trnava má euro na prvú kartu. Čuduj sa svete, Banská Bystrica päť, Žilina dokonca má kartu pre ulicu za štyri eurá,“ zhrnul.
Návrh fixného poplatku za zrušenie parkovacej karty
Neúspešný kandidát na primátora mesta predostrel vlastný návrh. „Ako ad absurdum uvediem napríklad, a to je jeden z mojich návrhov, zaviesť fixný poplatok za zrušenie parkovacej karty, a to vo výške 5 euro. Aký má význam suma 10 %? Ten, kto ruší kartu za 50 eur, tomu strhnú 5, a ten, kto ruší za 890, tomu rušia za 89 eur?“ Podľa Mičegových slov ide o ten istý administratívny úkon a nevidí dôvod na takéto delenie poplatkov.
Na základe vyššie uvedeného navrhol ponechať ceny kariet a zjednotiť poplatok za zrušenie kariet vo výške 5 eur. S návrhom však neuspel.
„Pri zrušení karty, pokiaľ sú dôvody, ktoré sú špecifikované vo VZN-ku, to znamená, zmení sa vám trvalý pobyt, predáte vozidlo a toto všetko zdokumentujete, tak je to zrušenie bez storna poplatku, to znamená, vyplatí sa plná alikvotná čiastka a väčšina prípadov ide cez tento spôsob. Akonáhle je to zrušenie bezdôvodné, tak v tom prípade sa platí 10 % storno poplatok. Keď si prepočítate cenu parkovacej karty, pomerne deleno na 365 dní, tak vám vyjdu rádovo možno desiatky centov. Storno poplatok je tam z toho dôvodu, že keď prídem do Trenčína, kúpim si parkovaciu kartu na 3 týždne, potom ju vrátim, parkovala som tu za symbolických pár centov na deň a ešte mi mesto potom vráti nespotrebovanú časť. Toto je ten účel toho storno poplatku. Pokiaľ máte reálny dôvod na zrušenie karty, tak žiadny storno poplatok neplatíte,“ uviedla za mesto Iveta Marčeková.
Poslancovi oponovala aj v súvislosti s návrhom ponechať doterajšie ceny za karty. „Konkrétne na vašu otázku som vytiahla množstvo čísel, ktoré dokumentujú to, ako pribúda počet vozidiel, pribúda jednorázových platieb a ak chceme zachovať ten stav, ktorý tu je teraz, tak musíme niečo spraviť s tou cenou. Cena je výsledkom ponuky, dopytu. To je základná ekonomika. Verejný priestor nenafúkneme.“
Dve eurá za hodinu budú vodiči platiť v pásme A, teda v centre mesta. V pásme B zvýšia cenu za hodinu na 1,50 eura, v pásmach C, F a G na 1 euro a v pásmach D, H a J na 0,50 eura.
Zmeny sa dotknú aj parkovania hybridných a elektrických áut. Namiesto doterajšej 50-percentnej zľavy budú mať len 10-percentnú zľavu.
Vozidlá pohotovostných alebo havarijných služieb pri služobnom výkone už nebudú oslobodené od parkovného.
Celé zasadnutie mestského zastupiteľstva si môžete pozrieť na tomto linku.