Trenčianska stanica stále čaká na rekonštrukciu. V čom je problém?

TRENČÍN – Železničná stanica v Trenčíne je kľúčovým bodom pre množstvo cestujúcich, avšak, už niekoľko rokov nie je práve reprezentatívnou vizitkou mesta. Zisťovali sme preto, v akom stave je kedysi intenzívne plánovaná, no hlavne nevyhnutná rekonštrukcia.

web-40-1000x555-1 Železničná stanica Trenčín. Foto: Tomáš Somr

História súčasnej budovy ŽST Trenčín siaha do roku 1943. Počas svojej 80-ročnej existencie síce prešla niekoľkými úpravami, ktoré mali zaručiť bezpečnosť, efektívnosť a pohodlie pre cestujúcich, no výrazná obnova ju akosi minula, čo bolo kritizované nielen verejnosťou, ale aj miestnou radnicou. 

V roku 2009 sa ŽST Trenčín stala súčasťou projektu Moderná stanica, ktorý bol iniciovaný prevádzkovateľom staničných budov – Železnicami Slovenskej republiky. Projekt mal za cieľ obnovu železničných staníc prostredníctvom spolupráce so súkromnými partnermi. Úspešný ale nebol.

Až v roku 2011 mal získať súkromný investor prístup k obchodným priestorom stanice výmenou za jej rekonštrukciu. Tú mala zastrešovať spoločnosť SIRS-Development. O rok neskôr sa zase objavili plány na prepojenie autobusovej a železničnej stanice do jedného komplexu, ktorý by mal podobu terminálu letiska. No ani z týchto veľkolepých plánov nakoniec nič nebolo. ŽSR sa totiž rozhodli, že budovu stanice rekonštruujú vo svojej réžii. Dodnes tomu ale tak nie je. 

Primátor Richard Rybníček sa ešte v roku 2019 na margo ŽSR vyjadril, že stráca trpezlivosť. „Za 8 rokov je tam šiesty generálny riaditeľ a každý z nich mi rozprával niečo iné. Budem žiadať jasnú informáciu, čo bude so železničnou stanicou v Trenčíne. Tvrdia, že asi ju budú rekonštruovať sami, ale nevedia kedy. Ak si myslia, že stanicu nechajú ešte ďalších 10 rokov v stave, v akom je, tak im odkazujem, že ten tlak zo strany mesta narastie dramatickým spôsobom,“ povedal Rybníček.

Vzhľadom na dôležité európske podujatie, ktoré sa v Trenčíne v roku 2026 uskutoční a priláka množstvo domácich aj zahraničných turistov, sme sa zaujímali o to, či budú návštevníci obdivovať už zrekonštruovanú budovu stanice alebo ohŕňať nos nad tou pôvodnou. 

Ria Feik Achbergerová, riaditeľka komunikačného odboru ŽSR, pre našu redakciu potvrdila, že prevádzkovateľ stanice ukončil architektonickú štúdiu a momentálne sa spracováva aj investičné zadanie na projektovú dokumentáciu, ktorú plánujú prostredníctvom verejného obstarávania vysúťažiť do konca roka 2023. 

„Následne sa budeme uchádzať o finančné príspevky z Plánu obnovy a odolnosti Komponent 2 – energetická úspora budov na rekonštrukciu tejto stanice. Projekty modernizácií tratí nám neumožňujú modernizáciu ani rekonštrukciu budov železničných staníc v rámci modernizácii a ŽSR dlhodobo nedisponujú finančnými zdrojmi na takéto rekonštrukcie, preto vítame možnosť zapojiť sa do čerpania finančných prostriedkov z Plánu obnovy. Čerpanie týchto prostriedkov je podmienené ukončením projektu do júna 2026,” uviedla Achbergerová.

K téme rekonštrukcie trenčianskej autobusovej stanice sa mesto vyjadrí až po prerokovaní zmluvy s investorom.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok