Rozpad katolíckej cirkvi v Nemecku, alebo za všetkým je hriech

Z času na čas sa aj u nás hovorí o vystúpení z cirkvi. Zväčša ide o hystericko-patetický manifest, kedy sa odchádzajúci člen cirkvi rozlúči s cirkevným spoločenstvom aj formálno-administratívne a svoj ultimátny akt zverejní na blogu, sociálnej sieti či v článku, za čo si vyslúži jednorazový potlesk digitálneho publika. Ďalej si to nikto nevšíma, ide o individuálne slobodné rozhodnutie človeka.

profimedia-0785583336 Katedrála v Kolíne. Foto: Profimedia

Iná situácia je však v Nemecku, odkiaľ prichádzajú alarmujúce správy o vystúpení veriacich z katolíckej cirkvi. Podľa informácií Biskupskej konferencie Nemecka v roku 2021 odišlo od katolíkov 359 338 ľudí. Podľa aktuálnych štatistík v roku 2022 opustilo oficiálne katolícku cirkev v Nemecku až 522 821 ľudí. To je znepokojivé číslo, ktoré prekonalo aj tie najčernejšie scenáre. 

Počet katolíkov v Nemecku momentálne presahuje 21 miliónov, no vyše pol miliónová strata je smutným svedectvom doby, ktorú v cirkvi žijeme.

Thomas Schuller, odborník na cirkevné právo, ktorý je zástancom myšlienky, aby aj v rímskokatolíckej cirkvi slúžili ženatí muži ako kňazi, sa vyjadril, že: „Katolícka cirkev umiera trýznivou smrťou pred očami verejnosti.“

Irme Stetter-Karp, ktorá stojí na čele Ústredného výboru nemeckých katolíkov sa vyjadrila, že je: „Smutná, ale nie je prekvapená. Cirkev premrhala dôveru, najmä v dôsledku škandálu so zneužívaním. Ale ani v súčasnosti neprejavuje dostatok odhodlania realizovať vízie pre budúcnosť kresťanského života v cirkvi.

“Aj podľa analytikov za odlevom členov katolíckej cirkvi v Nemecku sú odhalené sexuálne škandály, ktoré sa týkali zneužívania mladistvých, a tiež spôsob, ako sa tieto delikty riešili, alebo skôr neriešili zo strany vedenia miestnej cirkvi. 

V tisícstranovej správe, ktorá delikty zmapovala rezonovalo aj meno J. Ratzingera, neskoršieho pápeža Benedikta XVI., ktorý bol mníchovským arcibiskupom v rokoch 1977 až 1982. V jeho prípade malo ísť o štyri prípady, v ktorých mal administratívne pochybiť.

Správa, ktorú na žiadosť arcidiecézy v Mníchove v roku 2020 vypracovala právnická kancelária Westpfahl-Spilker-Wastl, uvádza, že v Mníchovskej arcidiecéze bolo od roku 1945 do roku 2019, čiže za 74 rokov zneužitých 497 osôb. 

247 prípadov sa týkalo obetí mužského pohlavia a 182 ženského pohlavia. Obete v 60 % prípadov mali od 8 do 14 rokov. Páchateľov zneužívaní bolo 235, z toho 173 bolo kňazov, 9 diakonov a 5 pastoračných referentov. 48 osôb pracovalo v školskom prostredí.  

Mníchovský arcibiskup kardinál Reinhard Marx ponúkol pápežovi svoje odstúpenie, no pápež jeho rezignáciu odmietol. Marx sa v mene cirkvi ospravedlnil všetkým obetiam zneužívania „za utrpenie, ktoré bolo spôsobené ľuďom v priestore cirkvi“.

Kardinál Marx patrí medzi najvplyvnejších európskych kardinálov, no prichádza do sporu s učením univerzálnej katolíckej cirkvi pre svojvoľný výklad morálky a sexuality. Tieto témy sú v ostatnom čase frekventovanou témou katolíckej cirkvi v Nemecku a zdá sa, že vedú k novému rozkolu v rámci katolicizmu.  

V Nemecku členovia cirkvi platia cirkevnú daň. Tá tvorí niečo medzi 8 až 9 % z celkového finančného príjmu jednotlivca. Vyzbierané peňažné prostriedky idú priamo na chod cirkvi. Je to systém, ktorý peniaze solidárne rozdeľuje a tým pomáha prežiť napríklad aj malým vidieckym komunitám, ktoré si na svoj chod nedokážu pre malý počet členov farností zarobiť. 

Ututlávané či zle zvládnuté škandály, ktoré súvisia so sexuálnym zneužívaním maloletých v rámci cirkvi však nie sú jediným dôvodom, prečo ľudia cirkev opúšťajú. Odlev veriacich totiž nezaznamenala len pranierovaná katolícka cirkev, ale aj protestantské cirkvi, ktoré podobným rozsiahlym škandálom nečelia.

V roku 2022 totiž opustilo aj Nemeckú evanjelickú cirkev 380 000 ľudí.

Otázne je, čo ľudí od kresťanstva odpudzuje. Túto otázku by sme si mali položiť my všetci, ktorí sme ešte nad cirkvou nezlomili palicu, my všetci, ktorí sa cítime byť súčasťou cirkvi a ide nám o jej dobro a o to, aby cirkevné spoločenstvá žili zdravým životom. Na Slovensku sa ešte ako-tak držíme, no podľa ostatných sčítaní ubúda kresťanov aj u nás. A to tu, našťastie, nemáme také škandály ako v Nemecku či USA.

To, čo na cirkvi ľuďom prekáža, nie je Ježiš a jeho koncept bezpodmienečnej lásky a odpúšťania. Ak prekážkou nie je Ježiš, tak to musíme byť my a náš neautentický kresťanský život. 

Ďalšou otázkou je, k čomu duchovne priľnú ľudia, ktorí cirkev opustia. Je nepravdepodobné, že by sa zo dňa na deň na základe ľudských zlyhaní stalo pol milióna ľudí ateistami. 

Ako teda napĺňajú svoju duchovnosť? Modlia sa alebo cvičia jogu? Stanú sa babtistami, pravoslávnymi alebo budhistami? 

Nechýba im cirkev, spoločenstvo a tradícia, ktorá v pozitívnom smere vyformovala celý náš civilizovaný svet?  

Ďalšou nezodpovedanou otázkou zostáva, ako je možné, že sa do cirkvi dostalo také množstvo sexuálnych predátorov, ktorí tak hanebne celé roky ničili stovky a stovky ľudských životov. Aké boli a sú kritériá výberu záujemcov o kňazstvo? 

Najzásadnejšími otázkami sú otázky, ako do budúcnosti zabrániť spomínaným sexuálnym zločinom a ako obnoviť stratenú dôveru v Cirkev. Dá sa to ešte vôbec? Nielen nemeckí katolíci majú pred sebou veľkú misijnú úlohu.    


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok