Rodičia, pozor. Nezdieľajte fotky a videá vašich detí na sociálnych sieťach

Nemecký telekomunikačný gigant Telekom v novej reklame upozorňuje na nezamýšľané dôsledky zdieľania fotiek a videí detí na sociálnych sieťach. Pomocou umelej inteligencie (AI) vytvoril z fotografie dospelú verziu deväťročnej Elly, ktorá svojich rodičov varuje pred rizikami a spôsobmi zneužitia audiovizuálneho obsahu.

Digitálna Ella varuje svojich rodičov pred zdieľaním jej fotografií. Reprofoto: twitter

Digitálna Ella varuje svojich rodičov pred zdieľaním jej fotografií. Reprofoto: twitter

Klip s dospelou Ellou sa rodičom premietal v kine bez toho, aby o tom vopred vedeli. „Mami, oci, ahojte. To som ja, Ella, teda moja staršia digitálna verzia. Je úžasné, čo dnes technológia dokáže,” začína sa jej varovanie.

https://twitter.com/Greenbaumly/status/1681770349254393858?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1681770349254393858%7Ctwgr%5Ed22e708c209d08ebe77efcba8cd4cfa12e35156d%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fecho24.cz%2Fa%2FHHJeV%2Fzpravy-panorama-kradez-identity-detske-porno-nemecka-reklama-drsne-varuje

Ella im dramaticky až desivo opisuje následky, aké pre jej budúci život môže mať audiovizuálny obsah, ktorý na sociálnych sieťach zdieľajú. „Na vytvorenie mojej podoby stačí pár zdieľaných fotografií na internete, kde ich môže použiť každý,” pokračuje dievča pretvorené do dospelej podoby.

Rodičom hovorí, že pre nich sú to len spomienky, pre iných dáta a pre ňu možno začiatok „strašnej budúcnosti“. Ide napríklad o vytváranie internetových mémov, krádež identity, finančné podvody, znášanie ťarchy viny za činy, ktoré Ella nikdy nespravila. A nakoniec dokonca aj zneužitie na detskú pornografiu.

„Môj hlas môže byť zneužitý aj na to, aby vás niekto okradol,” ilustruje príklad Ella na falošnej zvukovej nahrávke, v ktorej žiada mamu o zaslanie peňazí. Posledné, pre rodičov azda najdesivejšie varovanie je pred zneužitím fotografií na detskú pornografiu.

Ella na záver prosí rodičov, aby ochránili jej virtuálne súkromie. „Viem, že by ste nikdy nespravili nič, čím by ste mi ublížili, ale, prosím, chráňte moje virtuálne súkromie,” končí svoj odkaz.

Telekom v spote tiež pripomína, že až 75 percent rodičov zdieľa na sociálnych sieťach obsah so svojimi deťmi, pričom až 80 percent na nich sleduje používateľov, ktorých osobne nepozná.

Spoločnosť Kaspersky, ktorá sa zaoberá kybernetickou bezpečnosťou, varuje pred tým, že ak sa raz niečo objaví online, je veľmi ťažké to z digitálneho priestoru definitívne zmazať. Niekoľko zdieľaní môže dostať obrázok vášho dieťaťa cez pol sveta k ľuďom, ktorých vôbec nepoznáte, a len čo bude na pevnom disku niekoho iného, ​​už ho nikdy nebudete môcť odstrániť,” tvrdí spoločnosť.

Kaspersky ponúka aj niekoľko tipov, ako znížiť riziká spojené so zdieľaním fotografií detí. Rodičom odporúča, aby si skontrolovali, kto môže ich príspevky vidieť a zdieľať, vypli či odstránili metadáta, ktoré môžu prezradiť polohu vytvorenia fotky, či nepridávali fotky, na ktorých sa nachádza nahota.