TRSTENÁ – Pripravovaný projekt cyklotrasy okolo Oravskej priehrady, ktorá má prechádzať aj územím Poľska, vzbudzuje veľké očakávania. Pod ochranné krídla si ho vzala primátorka Trstenej, ruku k dielu prikladajú aj dotknuté mestá a obce.
Už počas pandémie koronavírusu začala verejnosť aktívne vyhľadávať možnosť trávenia voľného času v prírode. Jednou z možností je práve cyklistika. Hoci cyklotrás je na Orave hneď niekoľko, spomínaný projekt má medzinárodné rozmery. Približne 10 kilometrov trasy totiž prechádza poľskými gminami Jablonka a Veľká Lipnica. Celková dĺžka trasy bude približne 52 kilometrov.
Na slovenskej strane bude cyklotrasa pretínať obce Bobrov, Zubrohlava, Klin, Štefanov na Orave a mestá Námestovo a Trstená. Po tomto kruhu sa napojí na už existujúcu cyklotrasu z Trstenej do Nowého Targu, s dĺžkou 37 kilometrov. Pôjde teda o veľmi pestrú atrakciu, ktorá bude ponúkať krásny výhľad na Oravskú priehradu, majestátne Západné Tatry či Babiu horu.
Na súčasný stav projektu sme sa opýtali prednostu mesta Trstená Maroša Badáňa. „Okrem nadšenia niektorých ľudí, ktorí veľkú väčšinu prác realizujú vo svojom voľnom čase a bez nároku na odmenu, sú rokovania s majiteľmi pozemkov náročné. Každý očakáva aspoň mierny posun blížiaci sa k finálnej realizácii,“ povedal s tým, že ide o komplikovaný a zdĺhavý proces.
Urbanistickú štúdiu cyklotrasy okolo Oravskej priehrady pritom zhotovili už v roku 2006. Potvrdila to aj primátorka Trstenej Magdaléna Zmarzláková. „Je čas vyhrnúť si rukávy a pustiť sa krok po kroku k realizácii. Veď o túžbe využiť potenciál našej priehrady sa už hovorí veľmi dlho.“
Ťažké rokovania viedli predstavitelia miest aj s ochranármi chránených oblastí. Do projektu je zaangažovaný aj bývalý poslanec národnej rady a súčasný poslanec ŽSK Igor Janckúlik, ktorý sprostredkúva komunikáciu s potrebnými inštitúciami. Komunikácia s poľskými úradmi údajne prebieha veľmi dobre, rovnako tak sú rokovania plynulé aj v prípade vlastníkov jednotlivých pozemkov, cez ktoré má cyklotrasa viesť.
Celý proces je náročný aj z finančného hľadiska. „Samostatná výstavba je len nahrubo odhadovaná v nákladoch cez 20 miliónov eur. Financovať sa bude po jednotlivých úsekoch a z rôznych eurofondov,“ objasnil Maroš Badáň. Na realizáciu prispievajú aj dotknuté obce a mestá, ktoré sú združené v oblastnej organizácii cestovného ruchu.
Finálny dátum dokončenia zatiaľ nie je známy, no očakávania sú už teraz vysoké. Podľa prednostu Trstenej je v hre najmä prínos pre rozvoj cestovného ruchu v regióne, zatiaľ čo primátorka Zmarzláková v projekte vidí nové možnosti v rámci voľnočasových aktivít. „Ja osobne sa rada bicyklujem, zároveň mám veľmi rada prírodu. Myslím si, že takých ľudí je okolo mňa veľa. Cyklotrasa prinesie pokojné a zmysluplné trávenie voľného času, možnosti športovať a zároveň oddychovať v krásnej oravskej prírode,“ dodala na záver.