FOTO: Pripravujú medzinárodný projekt za milióny eur. Prilákať má turistov aj športovcov

TRSTENÁ – Pripravovaný projekt cyklotrasy okolo Oravskej priehrady, ktorá má prechádzať aj územím Poľska, vzbudzuje veľké očakávania. Pod ochranné krídla si ho vzala primátorka Trstenej, ruku k dielu prikladajú aj dotknuté mestá a obce.

Oravská priehrada počas jesene Námestovo peniaze využije na prebiehajúcu výstavbu športového areálu. Foto: TASR - Erika Ďurčová

Už počas pandémie koronavírusu začala verejnosť aktívne vyhľadávať možnosť trávenia voľného času v prírode. Jednou z možností je práve cyklistika. Hoci cyklotrás je na Orave hneď niekoľko, spomínaný projekt má medzinárodné rozmery. Približne 10 kilometrov trasy totiž prechádza poľskými gminami Jablonka a Veľká Lipnica. Celková dĺžka trasy bude približne 52 kilometrov.

Na slovenskej strane bude cyklotrasa pretínať obce Bobrov, Zubrohlava, Klin, Štefanov na Orave a mestá Námestovo a Trstená. Po tomto kruhu sa napojí na už existujúcu cyklotrasu z Trstenej do Nowého Targu, s dĺžkou 37 kilometrov. Pôjde teda o veľmi pestrú atrakciu, ktorá bude ponúkať krásny výhľad na Oravskú priehradu, majestátne Západné Tatry či Babiu horu.

Cyklotrasa Trstená-Nowy Targ s dĺžkou 37 kilometrov. Foto: turisticky.sk

Na súčasný stav projektu sme sa opýtali prednostu mesta Trstená Maroša Badáňa. „Okrem nadšenia niektorých ľudí, ktorí veľkú väčšinu prác realizujú vo svojom voľnom čase a bez nároku na odmenu, sú rokovania s majiteľmi pozemkov náročné. Každý očakáva aspoň mierny posun blížiaci sa k finálnej realizácii,“ povedal s tým, že ide o komplikovaný a zdĺhavý proces.

Urbanistickú štúdiu cyklotrasy okolo Oravskej priehrady pritom zhotovili už v roku 2006. Potvrdila to aj primátorka Trstenej Magdaléna Zmarzláková. „Je čas vyhrnúť si rukávy a pustiť sa krok po kroku k realizácii. Veď o túžbe využiť potenciál našej priehrady sa už hovorí veľmi dlho.“

Ťažké rokovania viedli predstavitelia miest aj s ochranármi chránených oblastí. Do projektu je zaangažovaný aj bývalý poslanec národnej rady a súčasný poslanec ŽSK Igor Janckúlik, ktorý sprostredkúva komunikáciu s potrebnými inštitúciami. Komunikácia s poľskými úradmi údajne prebieha veľmi dobre, rovnako tak sú rokovania plynulé aj v prípade vlastníkov jednotlivých pozemkov, cez ktoré má cyklotrasa viesť.

Plánované rozloženie cyklotrasy ponúka dostatok krásnych výhľadov. Foto: archív Maroš Badáň

Celý proces je náročný aj z finančného hľadiska. „Samostatná výstavba je len nahrubo odhadovaná v nákladoch cez 20 miliónov eur. Financovať sa bude po jednotlivých úsekoch a z rôznych eurofondov,“ objasnil Maroš Badáň. Na realizáciu prispievajú aj dotknuté obce a mestá, ktoré sú združené v oblastnej organizácii cestovného ruchu.

Finálny dátum dokončenia zatiaľ nie je známy, no očakávania sú už teraz vysoké. Podľa prednostu Trstenej je v hre najmä prínos pre rozvoj cestovného ruchu v regióne, zatiaľ čo primátorka Zmarzláková v projekte vidí nové možnosti v rámci voľnočasových aktivít. „Ja osobne sa rada bicyklujem, zároveň mám veľmi rada prírodu. Myslím si, že takých ľudí je okolo mňa veľa. Cyklotrasa prinesie pokojné a zmysluplné trávenie voľného času, možnosti športovať a zároveň oddychovať v krásnej oravskej prírode,“ dodala na záver.