Európa pod tlakom. Lacné čínske autá valcujú Volkswagen aj ďalšie automobilky

V minulom roku sa v Európe medzi desiatkou najpredávanejších elektromobilov umiestnilo hneď päť čínskych modelov. Napríklad od firiem BYD, Nio a Xpeng. A podľa rôznych odhadov by mohol podiel čínskych spoločností na európskom automobilovom trhu do dvoch rokov dosiahnuť až 15 percent.

Čínsky úspech sa však netýka iba elektromobilov, hoci najmä vo výrobe batérií majú Číňania pred Európou obrovský náskok. Vďaka tomu, že majú prístup k surovinám, a v posledných rokoch investovali do výskumu a vývoja veľké peniaze, môžu ponúkať svoje vozidlá za výrazne nižšie ceny.

Napríklad čínsky MG MG4 je tento rok zatiaľ hneď po Tesle Model Y najpredávanejším elektromobilom v Británii. Čínsky preto, že klasickú britskú automobilku MG (Morris Garage) kúpili pred rokmi Číňania.

Podľa analytikov z Morgan Stanley sa Čína čoskoro zmení z dovozcu na jasného vývozcu automobilov. Čínske automobilky nedávno predbehli v celosvetovom exporte vozidiel Japonsko, ktoré patrí od roku 1960 medzi troch najväčších automobilových producentov.

Európske automobilky si čínsky potenciál zrejme dobre uvedomujú. Veď najväčšia čínska automobilka BYD predala v prvej polovici tohto roku po celom svete o 29 percent viac elektrických áut ako Tesla. A to potom, čo úplne upustila od výroby spaľovacích áut.

Volkswagen sa preto rozhodol do výroby elektromobilov v Číne investovať vyše 2 miliardy eur a uzavrel partnerstvo s tamojším Xpengom. Európsko-americký koncern Stellantis (Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën) zase podpísal spoluprácu s čínskou Geely. Pozadu nezostáva ani BMW, ktoré sa tam rozhodlo investovať do elektromobilov 100 miliónov eur.

Na skončenom mníchovskom autosalóne bol nástup čínskych áut témou číslo jeden. O náskoku Číňanov najmä v elektromobiloch hovoril otvorene napríklad riaditeľ francúzskeho Renaultu Luca de Meo. V oblasti technológie výroby batérií je podľa neho Čína o dekádu pred Európou. „Čína je veľmi konkurencieschopná, pokiaľ ide o dodávateľský reťazec elektrických áut. Musíme ju rýchlo dohnať,“ povedal.

Na veľtrhu, ktorý sa v Mníchove konal po dvojročnej pauze, sa k Číne vyjadril aj nemecký kancelár Olaf Scholz, ktorý v otváracom prejave povedal, že sa výrobcovia musia snažiť produkovať autá dostupnejšie pre verejnosť. „Konkurencia by nás mala povzbudiť, nie vystrašiť,“ povedal.

Automobilka BYD, ktorá z čínskych výrobcov zaujala v Mníchove najviac, sa v auguste prvýkrát dostala medzi desať najväčších výrobcov áut na svete. Predstihla tak nemecké automobilky Mercedes-Benz aj BMW.

Značka už dnes v Nemecku ponúka napríklad plne elektrický model Dolphin za necelých 30 tisíc eur a súťaží o klientov, ktorí zvažujú nákup prémiových modelov zavedených automobiliek BMW, Mercedes či Audi. A úspešne konkuruje aj americkej Tesle.

Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.