Cenu zemného plynu v Európe zvyšujú problémy na druhom konci sveta
Hoci sa ceny zemného plynu v Európe zatiaľ ani zďaleka neblížia úrovni spred roka, situácia na trhu nie je pokojná. Aktuálne sa cena kontraktu na októbrovú dodávku plynu v holandskom virtuálnom obchodnom bode Title Transfer Facility (TTF) pohybuje okolo 35 eur za megawatthodinu. V máji a júli sa obdobné kontrakty obchodovali výrazne pod 30 eur.
Nebola to izolácia od rizík
Európske štáty odmietajúce ruský plyn sa stali závislými od dovozu skvapalneného zemného plynu (LNG) po mori. Odstrihnutie od ruských dodávok však neznamenalo izoláciu od rizík. Práve naopak, Európa sa vystavila novým hrozbám. Pôvodne budili obavy nedostatočné technické kapacity, najmä chýbajúce terminály na dovoz LNG. Niektoré sa podarilo pomerne rýchlo vybudovať a tento technický problém aktuálne nehrá podstatnú rolu.
Európske štáty sa zároveň vystavili šokom, ku ktorým dochádza na svetových trhoch. Pri nákupe LNG vstupujú do globálnej konkurencie. Ceny tak ovplyvňuje dopyt v iných častiach sveta, najmä v ázijských ekonomikách. Európe v tomto smere pomáha, že štáty mimo Západu ruský plyn neodmietajú. Zároveň sa v tomto roku nekonalo očakávané výrazné oživenie čínskej ekonomiky.
Európa však musí čeliť aj problémom na strane ponuky, ktoré stoja za aktuálnym zvýšením ceny plynu. Problémy tentoraz neprichádzajú z menej rozvinutých štátov. Príčinou súčasnej neistoty na trhu je vývoj pracovných sporov v odvetví LNG v Austrálii.
Problémy u protinožcov
Minulý piatok sa začal v Austrálii čiastočný štrajk zamestnancov spoločnosti Chevron v zariadeniach Gorgon a Wheatstone. Tieto zariadenia produkovali v minulom roku sedem percent svetových dodávok LNG. Od 14. septembra by mali zamestnanci zastaviť prácu úplne, a to na dva týždne.
Ceny zemného plynu sa pohybujú na vyšších úrovniach už od leta, keďže spory medzi odbormi a zamestnávateľmi prebiehajú už niekoľko týždňov. Pôvodne sa týkali aj ďalšej spoločnosti Woodside Energy Group, ktorá sa však medzitým so svojimi pracovníkmi dohodla.
Štrajk zatiaľ výrazne nepostihuje dodávky LNG a je zameraný na zvyšovanie nákladov Chevronu. Zamestnanci zastavujú prácu len na niekoľko hodín denne. Ostrý štrajk naplánovaný od štvrtka by sa však už dotkol aj samotnej produkcie a nakladania lodí. Štrajk prichádza v čase pred začiatkom sezóny zvýšeného dopytu na severnej pologuli.
Chevron sa aktuálne snaží situáciu vyriešiť za pomoci Komisie pre spravodlivú prácu, austrálskeho regulátora pracovného trhu. Podľa austrálskeho práva sa na komisiu môžu zamestnávatelia alebo odbory obrátiť v prípade neriešiteľných sporov. Ak komisia prípad prijme, môže záväzne určiť zamestnanecké podmienky. Tento postup by mohol riešenie sporu urýchliť.
Bezprostredný dosah nátlakových akcií austrálskych odborárov na európsky trh nie je výrazný. Zásobníky zemného plynu sú aktuálne v Európe naplnené na viac než 90 percent. Potenciálnym problémom by mohlo byť predlžovanie austrálskych sporov do zimnej sezóny.
Situáciu na svetovom trhu zároveň pozitívne ovplyvňuje aj Rusko, ktorému sa darí presmerovať toky zemného plynu novým odberateľom. Po letnej odstávke bol spustený terminál Sachalin-2, ktorý Gazprom prevzal od spoločnosti Shell, s kapacitou zvýšenou o 20 percent. V januári sa majú začať dodávky LNG z nového arktického terminálu ruskej spoločnosti Novatek. Viac než o tretinu sa má na budúci rok zvýšiť aj vývoz plynu do Číny cez plynovod Sila Sibíri.