Na petržalskej trase električky od Jungmannovej zatiaľ nie je položená jediná koľajnica. Magistrát pritom tvrdí, že stavbu odovzdá presne o rok. Predchádzajúce obdobie výstavby ale podobnému scenáru príliš nepraje.
Keď chcel minister James Hacker z legendárneho televízneho seriálu Yes minister prinútiť vedenie svojho ministerstva k aktivite, ohlásil v televízii, že jeho štátny tajomník na včasné a riadne dokončenie dôležitej úlohy vsadil svoju česť.
V našich končinách bývame skôr svedkami „kreatívnej nečinnosti“, keď rôzne inštitúcie vynaliezavo prekrývajú meškanie tej či onej stavby výhovorkami a balastom, väčšinou bez konkrétnych sľubov ich ukončenia.
Autorom najznámejšieho sľubu s uchopiteľným dátumom je Robert Fico s dokončením diaľnice do Košíc. Mešká s ním už takmer 14 rokov.
Podobne to vyzerá aj s petržalskou električkou. Pôvodné plány rýchlodráhy, v skutočnosti ťažkého metra sovietskeho typu, aké poznáme z Prahy, skončili po narazení socialistického plánovania na finančné limity komunistického hospodárstva.
V skoré dokončenie trate dúfal už v roku 1983 aj spravodajský dôstojník spravodajskej skupiny 11. brigády Pohraničnej stráže Adolf Šindelář, keď písal dôvodovú správu pre založenie konšpiračného bytu s krycím názvom DUNAJ na dnešnej Holíčskej ulici: „Po dobudovaní rýchlodráhy sa bude jej zastávka nachádzať v blízkosti konšpiračného bytu.“ (viď Ostro sledovaná hranica, V. Palko ml., 2020)
Plány však zhatil nedostatok financií a stavbu zastavili v roku 1988.
V máji 1992 Čarnogurského vláda síce prijala uznesenie o výstavbe ľahkého metra v Bratislave aj s finančnými zárukami, avšak Mečiarova vláda ho v októbri toho istého roku zrušila.
Nad metrom sa ešte niekoľko rokov uvažovalo, ale v roku 2003 padlo rozhodnutie, že nosným systémom mestskej hromadnej dopravy bude električka.
Prvý úsek električky, vrátane rekonštrukcie Starého mosta po Jungmannovu ulicu, prebehol v rokoch 2013 až 2015, trať uviedli do prevádzky o pol roka neskôr.
Druhá etapa začala v novembri 2021 s pôvodným plánom ukončenia do konca roka 2023.
V januári tohto roku sa nechal primátor Matúš Vallo počuť, že ukončenie stavby tento rok reálne nie je a skonštatoval jej odovzdanie do roku 2024. Starosta Jaroviec a zároveň predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler avizoval reálne spustenie premávky v roku 2025. Tento mesiac sa magistrát vyjadril, že trať by mala byť dokončená a odovzdaná v termíne 30. septembra 2024.
Svoju česť na to síce primátor nevsadil, ale celá Petržalka dúfa a drží mu palce, že sa dokončenie stavby nebude opäť naťahovať a že magistrátu budú preplatené eurofondy v plnej výške.
Tých 365 dní do odovzdania môžeme odpočítať spoločne.