Začína sa obdobie výmeny letných pneumatík za zimné

KOŠICE/POPRAD – Hoci to pri pohľade z okna tak nevyzerá, zima sa blíži. S ňou prichádza aj pravidelný rituál výmeny letných pneumatík za zimné. Pneuservisy onedlho zaplavia motoristi, ktorí budú chcieť čo najskôr prezuť svoje auto.

Výmena pneumatiky 3 Ilustračná snímka. Foto: Rastislav Ovšonka

„Sezóna prezúvania sa nám už pomaličky začala. Prichádza to s prvým snehom. Ja osobne odporúčam prezúvať, keď už teplota klesá pod desať stupňov. Už keď príde prvé sneženie aj do nižších polôh, tak býva veľký nával a je ťažšie sa dostať k prezutiu auta,“ uviedol pracovník jedného z popradských pneuservisov Ján Konečný.

Podľa neho má význam prezúvanie zimných a letných pneumatík. „Zimná pneumatika má svoj význam, má iné zloženie materiálu, inú priľnavosť ako letná. Celoročné pneumatiky veľmi neuznávam. Keď však niekto nechce na jar a na jeseň meniť pneumatiky, tak skôr odporúčam celý rok jazdiť na zimných pneumatikách. Na druhej strane však auto nesmie mať veľký nájazd kilometrov, pretože takto sa pneumatika veľmi rýchlo zoderie. Ak niekto jazdí len občas, po meste a chce ušetriť, tak odporúčam nechať celý rok zimné pneumatiky,“ uviedol Konečný.

Pri prezúvaní letných na zimné pneumatiky a naopak, treba podľa neho prihliadať na vek pneumatiky. Pre pneumatiku sú podľa neho štyri roky stropom jej správnej funkčnosti. Výmenu po štyroch rokoch odporúča, aj ak má pneumatika ešte stále dostatočnú výšku dezénu.

Ak človek jazdí menej a takmer výlučne len po meste, stačia mu podľa neho aj lacnejšie pneumatiky. Naopak, ak niekto používa auto často, aj na dlhé vzdialenosti, mal by si vybrať kvalitnejšie a väčšinou aj drahšie pneumatiky.

Vodičom tiež odporúča, aby mali na zimu i leto pneumatiky aj s diskami. Pri každom prezúvaní pneumatík z diskov sa podľa Konečného „naťahuje“ kord, ktorý je vo vnútri pneumatiky. Záleží však na zákazníkovi, s akými pneumatikami príde, či sú na diskoch, alebo nie.

Niektorí vodiči si autá prezúvajú sami. Aj vtedy však Konečný odporúča prísť si dať pneumatiky skontrolovať a prevážiť. „Stačí, že trafíte jeden výmoľ a to koleso je nevyvážené. Koleso sa trasie, rezonuje. Môže dôjsť k poškodeniu nápravy či bŕzd. Minimálne odporúčam dofúkať a dať si vyvážiť pneumatiku v servise,“ uviedol Konečný.

Určite však na zimu neodporúča nízkoprofilové pneumatiky. „Za mňa osobne určite nie. Na zimu je lepšie dať vyšší profil pneumatiky. Je pravda, keď žijete v Bratislave, tam nie sú problémom ani nízkoprofilové pneumatiky v zime. U nás pod Tatrami je to iné, lebo keď je sneh, tak naozaj je, i keď tie zimy už nie sú celkom to, čo bývalo,“ uzavrel Konečný.

Pre väčšinu osobných áut u nás zákon o cestnej premávke stanovuje povinnosť použiť zimné pneumatiky v prípade, ak sa na vozovke nachádzajú súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.