Biskupi a ženy hlasovali na synode vo Vatikáne. Niektorí v cirkvi sa boja, že stratia moc a výsady
"Ak niekto pochybuje, môžem ho upokojiť: text nebol pripravený vopred. Plnú úctu k zhromaždeniu ukazuje to, že doručenie textu sa oneskorilo, lebo vloženie zmien si vyžiadalo svoj čas. To vysvetľuje aj možné rozdiely medzi predloženým návrhom do pléna 25. októbra a konečným návrhom."
Takto reagoval kardinál Mario Grech na opakovanú výhradu o údajne dopredu prichystanom texte na biskupskej synode. Tajomník Generálneho sekretariátu synody to odmietol v sobotu večer na tlačovej konferencii krátko po odhlasovaní.
Súhrnný dokument vo Vatikáne odhlasovalo vyše 350 účastníkov vrátane pápeža na prvej etape v poradí 16. riadneho plenárneho zasadnutia synody biskupov. Jeho téma bola: „Za synodálnu cirkev: spoločenstvo, účasť a misia.“ Zasadnutie sa konalo v októbri v rámci Synody o synodalite (2021 – 2024) a jeho druhá etapa bude o rok.
Pôvodne malo hlasovacie právo 365 ľudí vrátane pápeža Františka. Nie všetci sa však zúčastnili na záverečnom hlasovaní z osobných, zdravotných či iných dôvodov. Navyše niektorí hlasujúci občas nestihli zahlasovať za určitý paragraf, vysvetlili Štandardu niektorí účastníci.
Dokument prvej časti biskupskej synody je tranzitný a poslúži pri druhej časti cirkevného zhromaždenia v októbri 2024. Asi štvrtina participantov nemá biskupskú vysviacku a sú medzi nimi i laici.
Niektorí sa boja zmeny, iní sa boja, že nič sa nezmení
Synodalita je neznámy pojem pre mnohých a v niektorých vyvoláva zmätok a obavy. Napríklad také, že učenie cirkvi sa zmení, čím nás vzdiali od apoštolskej viery našich otcov a zradí tých, ktorí hľadajú Boha. Text ďalej podčiarkuje, že synodalita vyjadruje dynamiku živej Tradície.
"Niektorí sa obávajú, že budú nútení zmeniť sa. Iní sa obávajú, že nič sa nezmení a že na pohyb v rytme živej Tradície bude primálo odvahy. Niektoré pochybnosti a opozície skrývajú aj strach zo straty moci a
privilégií."
Synodálna cesta Cirkvi je orientovaná na Božie kráľovstvo, pripomína text, čo je krátka odpoveď na ďalšiu častú kritiku, že organizátori nevedia, kam chcú dôjsť so synodou. Slovo pochádza z gréckeho syn hodos, čo znamená kráčať spolu.
Každá časť dokumentu sa schválila veľkou väčšinou hlasov – vyše tristo. Menej než tristo hlasov získalo len päť paragrafov. Štyri z nich sa týkajú žien v diakonáte, ktorý nie je v katolíckej cirkvi povolený. Účastníci v dokumentu uznali, že téma ženských diakoniek je rozporuplná. V dokumente sa tak vyzýva na "ďalší teologický a pastoračný výskum" o prístupe žien k diakonátu. Jeho výsledky by mali byť zverejnené na ďalšej synode, ktorá sa koná o rok.
Zvyšný paragraf s menej ako tristo hlasmi navrhuje zvážiť prípad od prípadu, či je vhodné dať bývalým kňazom pastoračnú službu.
Každý paragraf dokumentu museli schváliť aspoň dve tretiny zúčastnených, pričom proti paragrafom týkajúcim sa žien a spochybňujúcim kňazský celibát hlasovalo najviac účastníkov, píše agentúra AP. Prvýkrát pritom mali rovnaké hlasovacie právo ako biskupi a kardináli aj ženy a laici.
Náuka cirkvi je skoro neznáma a treba ju nanovo objaviť
Je vhodné preskúmať, ako by mal pápež - rímsky biskup - byť viac kolegiálny v rámci spoluzodpovednosti za vládu v cirkvi. Rímska kúria má viac načúvať biskupom. Dokument takisto odporúča prehĺbiť citovú a sexuálnu formáciu mladých, zasvätených, no týka sa každej životnej etapy. Popri tom je žiaduce podporiť iniciatívy na formáciu v kontroverzných témach v etike, náuke a pastorácii. Súčasne je nevyhnuté počúvať obete sexuálneho, psychického, mocenského i ekonomického zneužívania v cirkvi.
Zdôrazňuje sa úloha sviatosti krstu, prijímania, otvorenosti voči inovercom a iným kresťanom, ako aj dialógu. Dôležité je taktiež byť nablízku chudobným. Náuka cirkvi je skoro neznáma a treba ju nanovo objaviť, zvýrazňujú ďalej synodálni otcovia a synodálne matky. Sme muži a ženy stvorení na Boží obraz a obe pohlavia sa "krásne dopĺňajú", prízvukujú. Treba však viac uznať úlohu a hodnotu žien.
Cirkev v Afrike je pozvaná šíriť teologicko-pastoračné rozlišovanie pri mnohoženstve a pri sprevádzaní ľudí žijúcich v polygamii, ktorí majú záujem o vieru, špecifikuje sa v texte.
Dokument neobsahuje nijaké rozhodujúce opatrenia týkajúce sa úlohy žien v cirkvi ani špecifické výzvy na prijatie takzvaných LGBTQ+ katolíkov, všimli si najmä svetové agentúry.
Chcú využiť synodu na zosúladenie Božieho Slova s protikresťanskými ideológiami
Bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery Gerhard Müller, ktorý bol tiež účastník biskupskej synody, deň pred hlasovaním varoval pred hrozbou falošného učenia. Podľa neho sa niektorí snažia cez Synodu o synodalite zosúladiť Božie Slovo s protikresťanskými ideológiami.
"Táto homosexuálna, LGBT ideológia je vo svojom jadre protikresťanská. Je to duch Antikrista, ktorý cez nich hovorí. Úplne ide proti stvoreniu. Ich trik je premiešať pastoráciu (homosexuálnych) osôb s touto protikresťanskou ideológiou. My, cirkev, sme jediní, ktorí rešpektujú dôstojnosť všetkých, hriešnikov a ľudí s problémami v každej sfére. Ale riešením týchto problémov je cesta Ježiša Krista. Dobrý lekár musí dať ten najlepší liek, (ale) nie povedať: Všetko je v poriadku,“ povedal Müller.
Dodajme, že dokument z biskupskej synody vyšiel v deň púte tradicionalistov do Baziliky svätého Petra a na sviatok vzniku Československa.