TRENČÍN – Počas septembra realizovalo občianske združenie Doprava na Považí rozsiahly prieskum medzi rodičmi študentov zo ZŠ Bezručova a ZŠ Dlhé Hony v Trenčíne. Jeho cieľom bolo získanie uceleného pohľadu na spôsob, akým sa študenti bežne dostávajú do školy a späť domov, zároveň sa tiež pokúsili identifikovať prekážky a obavy rodičov, ktoré bránia tomu, aby svoje deti pustili do školy samostatne, či už pešo, na bicykli alebo verejnou dopravou.
Do prieskumu sa zapojilo celkovo 122 rodičov. Tí sa okrem bežných otázok mohli tiež podeliť o svoje postrehy a upozorniť na špecifické problémy týkajúce sa verejných priestranstiev a dopravy. V dôsledku tejto iniciatívy v OZ Doprava na Považí zhromaždili a analyzovali 32 konkrétnych podnetov, niektoré z nich boli zaznamenané až 14-krát, čo poukazuje na ich dôležitosť a závažnosť.
„Rodičov najviac trápi dopravná situácia pred oboma zapojenými školami. Upozorňovali na problémy s parkovaním, dopravný chaos pred začiatkom vyučovania a bezohľadný prístup niektorých vodičov,“ priblížil Michal Mazánik, predseda občianskeho združenia Doprava na Považí.
Druhým najčastejším problémom boli obavy týkajúce sa priechodov pre chodcov. Niekoľkokrát zdôraznili nedostatočnú viditeľnosť detí na priechode pri autobusovej zastávke MHD Cintorínska. Okrem toho sa tiež objavili sťažnosti týkajúce sa problematickej terasy reštaurácie pri Perle a reklamného valca na ulici Dlhé Hony. Tieto prvky totiž zhoršujú výhľad vodičov na deti, ktoré prechádzajú cez priechody, a tým vytvárajú potenciálne rizikové situácie.
Dôležitým faktorom je tiež vnímaná úroveň dopravnej bezpečnosti na uliciach pred školami. Na Bezručovej ulici takmer polovica oslovených rodičov uviedla, že považuje dopravnú situáciu za úplne alebo skôr nebezpečnú. Naopak, v prípade Dlhých Honov je situácia opačná, pričom takmer dve tretiny rodičov vnímajú dopravnú situáciu skôr ako bezpečnú.
Jeden z oslovených, ktorý vyjadril svoj názor v rámci dotazníka, zdôraznil, že problémom sú často tí rodičia, ktorí parkujú veľké vozidlá kdekoľvek, bez rešpektovania stanovenej rýchlosti. „Rodičia zastavujú kdekoľvek im napadne, nerešpektujú rýchlosť, sú neohľaduplní,“ uviedol v dotazníku. Pripomenul, že kľúčová je popri úpravách infraštruktúry vzájomná ohľaduplnosť medzi ľuďmi.
Iniciátori výskumu sa rodičov tiež pýtali, aké okolnosti by museli nastať, aby boli ochotní nechať svoje deti ísť do školy iným spôsobom ako autom. Viac ako tri štvrtiny oslovených by uvítali zvýšený dohľad zo strany mestskej polície, viac ako polovica rodičov by podporila zníženie rýchlosti na 30 km/h pred školami (na Bezručovej bola rýchlosť obmedzená na konci leta, na Dlhých Honoch zatiaľ nie) a takmer tri štvrtiny opýtaných by boli radi, keby bolo viac miest typu „Kiss and Ride“ na krátkodobé zastavenie a vysadenie detí. Vo svojich odpovediach často zdôraznili, že takéto miesta by mohli prispieť k zlepšeniu poriadku a zabrániť chaotickému a neohľaduplnému parkovaniu v okolí škôl.
Odpovede a viac než tridsať podnetov od rodičov budú dôležitými faktormi pri vypracovaní a implementácii opatrení s cieľom zmierniť dopravné problémy a zvýšiť bezpečnosť detí pri ceste z domu do školy a späť. Tieto opatrenia zahŕňajú vyvýšené priechody pre chodcov, stredové ostrovčeky na priechodoch a vylepšenie rozhľadových podmienok medzi chodcami a vodičmi na cestách.
„Ďalším krokom bude prekonzultovanie najproblematickejších miest s Útvarom mobility na mestskom úrade, s cieľom, aby sme minimalizovali nebezpečné situácie, na ktoré nás rodičia upozornili. Budeme sa tiež usilovať zaradiť potrebné investície do rozpočtu na rok 2024,“ doplnil Richard Ščepko, člen združenia Doprava na Považí a poslanec Mestského zastupiteľstva v Trenčíne za Mestskú časť Stred.