Nový kontinentálny projekt je vztýčeným prostredníkom pre BRICS. Komplikuje ho situácia v Izraeli

IMEEC by mal spojiť Indiu, Blízky východ a Európu nielen na tok tovaru zo západoindického pobrežia (a odľahčiť preťažený a nespoľahlivý Suez), ale aj dátovými linkami či „vodíkovodom“ z Blízkeho východu. Tento projekt s prezývkou Biden Road Initiative sa má stať konkurenciou pre čínsky Belt Road Initiative, a tak trocha aj vztýčeným prostredníkom pre BRICS.

Už od začiatku má s ním problém Turecko, keďže ho IMEEC obchádza spojením cez prístavy Haifa-Pireus. Odhliadnuc od geopolitických záujmov Turecka, argument o zbytočnom dvojitom prekladaní tovaru z lode na vlaky a nazad na lode má niečo do seba.

Ťažkú ranu projektu však mesiac od vzniku zasadil teroristický útok na Izrael a následné prudké ochladenie vzťahov medzi Izraelom a arabskými štátmi. Okamžite sa začala ponúkať alternatíva – nahradenie saudsko-jordánsko-izraelskej časti koridorom cez Irak a Turecko. Ten si obe krajiny už dohodli v máji 2023.

Ale ani táto verzia nie je celá ružová. Iracká infraštruktúra je o vesmír pozadu oproti susedom. Bezpečnostná situácia nie je najlepšia nielen v Iraku, ale ani vo východnom Turecku. Naviac Turecko udržiava nadštandardné vzťahy s Pakistanom a podporuje ho proti Indii kašmírskej otázke. To určite nepridá na entuziazme Indie spojiť svoju obchodnú budúcnosť práve s Tureckom.

IMEEC preto čaká strastiplná cesta k životu. Po dekáde budovania začína strácať dych aj čínska Belt Road Initiative, hoci isté strategické ciele už dosiahla. Svetový obchod tak po 30 rokoch rozvoja môžu čakať skôr roky stagnácie.