TRENČÍN – Jedným z najväčších problémov, ktoré posledné roky sužujú Trenčanov, je problém s parkovaním. Na jednej strane trpíme nedostatkom parkovacích miest, na druhej máme mať najdrahšie parkovacie karty v strednej Európe. Ani s parkovacími kartami však Trenčan nemá istotu, že keď príde domov (najmä vo večerných hodinách), skutočne zaparkuje v blízkosti svojho bydliska.
V mnohých diskusiách na fórach či vo facebookových skupinách pritom problém už dávno vyriešili. Ako ideálne riešenie sa javí výstavba parkovacích domov na viacerých miestach v Trenčíne po vzore západných krajín.
Mesto sme oslovili s otázkou, či navýšenie cien parkovacích kariet znížilo počet ich majiteľov. Podľa hovorkyne mesta Eriky Ságovej tento krok pomohol. „Medziročne sme zaznamenali pokles o 13 percent parkovacích kariet. Takže to splnilo cieľ.“
Výstavba a užívanie parkovacích domov je však oveľa komplikovanejší problém, ako sa môže na prvý pohľad zdať.
„Náklady na miesto v parkovacom dome sú niekoľkonásobne vyššie ako na parkovacie miesto na ulici,“ skonštatovala Ságová. Vodiči podľa nej radšej využívajú parkoviská na ulici ako v parkovacích domoch. „Napríklad parkovací dom na Palackého ulici, ktorý je napriek nižšej sadzbe parkovného využívaný výrazne menej ako uličné miesta. Obdobné skúsenosti s obsadenosťou majú aj iné mestá, ktoré vybudovali parkovacie domy,“ povedala hovorkyňa.
Príprava dvojpodlažného parkovania
Ságová prezradila, že jedno dvojpodlažné parkovisko sa predsa len chystá. „Projekčne sa zatiaľ pripravuje dvojpodlažné parkovanie na Ulici J. Halašu. Ide o dvojpodlažné parkovanie, kde druhé poschodie nebude prestrešené,“ objasnila.
Nateraz je prioritou mesta budovať záchytné parkoviská. „V ostatných lokalitách považujeme za dôležitejšie budovať záchytné parkoviská, aby vozidlá zostali už na vjazde do mesta a nezahusťovali premávku v centre. Opakujeme ale, že regulácia parkovania nenastane, ak budeme stavať ďalšie a ďalšie parkovacie miesta,“ uzavrela Ságová.