Čo sa im už za rok vo funkcii podarilo a aké budú ich najbližšie priority? Starostovia IV. bratislavského okresu odpovedajú v ankete

BRATISLAVA – Uplynul už viac ako rok od posledných komunálnych volieb, v ktorých sme si volili predstaviteľov našich mestských častí. Bratislavský Štandard sa preto v týchto dňoch obrátil na všetkých starostov a starostky so žiadosťou o ročný odpočet ich doterajšej práce, ako aj o odpovede na aktuálne témy nášho hlavného mesta. Redakcia položila všetkým rovnaké otázky v nasledovnom znení:

titulka 4. obvod komplet v2a Starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová, starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa a starostka Devína Jana Jakubkovič. Vľavo dole: Starosta Lamača Igor Polakovič, starosta Devínskej Novej Vsi Dárius Krajčír a starosta Dúbravky Martin Zaťovič. Foto: Redakcia

1. V týchto dňoch je to takmer rok, čo ste sa ujali funkcie starostu mestskej časti. Priblížte obyvateľom Vašej mestskej časti, čo všetko dôležité sa Vám za ten rok podarilo uskutočniť, poprípade naštartovať?

2. Po troch rokoch strávených v pandémii ochorenia COVID-19, následnej vojny na Ukrajine a s tým spojenej humanitárnej krízy, vysokej inflácie či zásahov do financovania samospráv zo strany vlády a štátu, v akej finančnej kondícii je dnes Vaša mestská časť?

3. Primátor Matúš Vallo už druhýkrát plánuje zdvíhať dane z nehnuteľností. Aký je Váš postoj k takémuto kroku?

4. O pár týždňov sa bude na mestskom zastupiteľstve meniť Štatút hlavného mesta a malo by sa tak zmeniť prerozdelenie financií medzi magistrát a mestské časti. O aký balík peňazí sa zlepší situácia vo Vašej mestskej časti a ako plánujete tieto financie do budúcna využívať?

5. Pred mesiacom vstúpila do platnosti „chodníková novela“, ktorou sa zakázalo parkovanie na chodníkoch, okrem miest, kde je to dopravným značením povolené. Ako veľmi sa dotkla táto zmena zákona obyvateľov Vašej mestskej časti? Aké sú po mesiaci prvé výsledky a ako vnímate konanie mestskej polície pri dodržiavaní pravidiel? Akým spôsobom Vám bol pri povoľovaní parkovania na chodníkoch nápomocný Magistrát hl. mesta SR Bratislavy?

V tomto článku Vám prinášame odpovede starostiek a starostov štvrtého bratislavského okresu, teda mestských častí Devín, Devínskej Novej Vsi, Dúbravky, Karlovej Vsi, Lamača a Záhorskej Bystrice.

DEVÍN

Jana Jakubkovič, starostka mestskej časti

FOTO: MÚ Devín

1. Pre našu mestskú časť a aj pre mňa osobne bolo kľúčové vyriešiť nútenú správu Devína, ktorá nekonečných 18 rokov prinášala len enormné navyšovanie dlhu na úrokoch, a to bez akéhokoľvek určenia zákonných pravidiel ukončenia tohto stavu. Je pre nás obrovským úspechom, že sa nám podarilo presadiť legislatívnu zmenu, ktorá zaviedla pravidlá ukončenia režimu nútenej správy v prípade, že táto neplní svoj účel. Zároveň sme rozbehli iniciatívy a činnosti smerujúce k budovaniu toľko zanedbaných úloh v Devíne, sme si vedomí, že bude pre nás kľúčové čerpanie externých zdrojov. Pripravujeme projekt pre denný stacionár pre seniorov, uzatvorili sme zmluvu so všeobecnou lekárkou, ktorá otvorí svoju ambulanciu na budúci rok, vynovili sme ihrisko pre mládež, teraz revitalizujeme havarijný stav našej knižnice. Bude pre nás kľúčové dosiahnuť rekonštrukciu Devínskej cesty, vybudovanie riadnej cyklotrasy v úseku Eurovelo 13, dobudovanie kanalizácie či osvetlenia. To sú všetko veci, ktoré sa v Devíne dlhodobo neriešili a zanedbávali. Rovnako tak máme v správe nehnuteľnosti, ktoré sú poznačené rokmi času a nijak sa nevyužívajú, na tieto tiež pripravujeme projekty ich riadneho využívania.

2. Vo vzťahu k tunajšej mestskej časti vyznieva táto otázka dosť nemiestne, keďže pri ročnom rozpočte obce vo výške jeden milión eur je náš dlh dvanásť miliónov eur. Teda v akej finančnej kondícii je naša mestská časť? Tá je už od 90. rokov minulého storočia v katastrofálnej kondícii a ešte dlho potrvá, kým sa celkom vystrábi.

3. Neodpovedala.

4. V danom čase a za daných informácií, ktoré máme k dispozícii, nedokážem zodpovedne na túto otázku zodpovedať.

5. Dotkla sa najmä našich obyvateľov na Kremeľskej ulici, je to však chodník vo vlastníctve hlavného mesta SR Bratislavy. Už pol roka pred účinnosťou zákona sme sa preto snažili situáciu v spolupráci s magistrátom riešiť. Verím, že zo strany mesta dôjde aspoň k vyznačeniu miest pre zdravotne znevýhodnených občanov tejto ulice.

DEVÍNSKA NOVÁ VES

Dárius Krajčír, starosta mestskej časti

FOTO: MÚ Devínska Nová Ves

1. Rok v živote mesta či jeho mestskej časti nie je dlhá doba, preto som rád, že sa môžem pristaviť hneď pri viacerých projektoch. Za veľkú vec považujem realizáciu nadstavby a prístavby Základnej školy Ivana Bukovčana 3, ktorou sme na niekoľko rokov dopredu uspokojili rastúci dopyt po umiestnení detí do školských a predškolských zariadení v Devínskej Novej Vsi. Budova školy sa rozrástla o 8 nových tried, pribudli kabinety pre učiteľov aj výchovných poradcov. Vynovená škola spĺňa kritériá konceptu SMART vrátane komponentov zelenej, digitálnej, inkluzívnej a otvorenej partnerskej školy, pričom jej priestory sú vybavené najmodernejšou technikou. Pokračovali sme v opravách miestnych komunikácií – chodníky sme opravili na viacerých uliciach a zrealizovali sme aj opravu miestnej cesty III. triedy na Bystrickej ulici. Verejnosti sme odovzdali do užívania zmodernizované športové ihrisko s dvoma hracími plochami v miestnej časti Kolónia vhodné pre rôzne typy športov – joga, inline, malý futbal, basketbal. Obnovou prešli tri detské ihriská a nedávno sme začali aj s úpravou verejnej plochy v blízkosti ulice Jána Smreka, kde sa tiež začali práce na modernizácii multifunkčného športového ihriska. Do vlastníctva MČ sme získali pozemky neďaleko železnice, ktoré využijeme na verejné služby, rozvoj športu a budovanie miest na parkovanie. Čas venujeme rozvíjaniu cyklotrás, v príprave je projektová dokumentácia k cyklotrase vedúcej z Devínskej Novej Vsi do Dúbravky, pokračujme aj v rozširovaní kapacít zberného dvora. Teší ma, že v Devínskej Novej Vsi dokážeme vytvárať podmienky pre intenzívny kultúrny a komunitný život – tvoríme Radu seniorov a mládežnícky parlament, máme úžasne fungujúci klub dôchodcov, organizujeme festivaly, ctíme tradície chorvátskych predkov, máme Dni obce, hodové slávnosti, vernisáže, či bohaté kultúrne leto.

2. Posledné roky ukázali nielen mestám a obciam, ale celému Slovensku, ako dôležité je byť pripravený a kompetentný zvládnuť nielen úspešné fungovanie veci verejných, ale aj všetky výzvy, pred ktoré nás postavila pandémia, vojnové udalosti, či následná inflačná kríza za našimi hranicami. Teda udalosti, ktoré nevieme ovplyvniť. Mestá a obce zasiahli všetky tieto udalosti rovnako tvrdo ako bežných ľudí. V našej mestskej časti Devínska Nová Ves dlhodobo hospodárime tak, aby sme sa nezadlžovali a ak, tak v čo najnižšej miere. Prikrývame sa takou perinou, na akú máme a snažíme sa popri tom nielen rozvíjať Devínsku Novú Ves, ale ani neprenášať na ľudí väčšie výdavky cestou neúmerného zvyšovania daní a poplatkov. Dnes patríme medzi najlepšie fungujúce samosprávy s najnižším zadĺžením na celom Slovensku. Vyjadrené ekonomicky, medzi 1 percento najmenej zadĺžených samospráv na celom Slovensku a niektoré rozpočtové roky vieme hospodáriť aj s vyrovnaným rozpočtom. Finančná kondícia Devínskej Novej Vsi je hodnotená všetkými nezávislými inštitúciami ako veľmi dobrá, napriek všetkým udalostiam, ktoré ste spomínali.

3. Úprava daní z nehnuteľností je v kompetencii hlavného mesta Bratislavy a pána primátora Matúša Valla. My, zvolení starostovia a primátori, sme ľuďom oveľa bližšie, ako politici v parlamente, keďže sme s nimi v každodennom kontakte v našich obciach, mestách, či mestských častiach. Preto vnímame negatívne dopady ekonomickej situácie na mnohých bežných ľudí, či drobných podnikateľov, na ktorých tvrdo dolieha rekordná inflácia. Čiže rekordné zdražovanie všetkého okolo nás, ktoré sme tu nemali 20 rokov. Je faktom, že zdražovanie sa veľmi dotýka aj fungovania samospráv, ktoré majú na starosti mnoho služieb pre obyvateľov, od našich materských a základných škôl, fungovania zberu odpadu, kvality našich ciest a chodníkov až po kultúru. Na druhej strane by malo byť zvyšovanie daní v časoch kríz tým najkrajnejším riešením, ktoré sa opäť len negatívne premieta do života bežných ľudí. Žiaľ, aj štát v týchto časoch nepomáha mestám a obciam, ale naopak, za minulých vlád posledných troch rokov, si bývalé vlády urobili z miest a obcí len pokladničku, keď im chýbali peniaze na ich nepremyslené nápady a sľuby. Napriek tomu si myslím, že samospráva by mala oveľa viac hľadať vnútorné zdroje a zefektívnením svojho fungovania šetriť, ako toto všetko premietať do daní, ktoré ponesú opäť len bežní ľudia.

4. Prerozdeľovanie peňazí, s ktorými hospodári naše hlavné mesto a mestské časti, je vždy citlivá téma. Osobne som presvedčený, že mestské časti a ich zástupcovia poznajú najlepšie potreby a problémy obyvateľov, s ktorými žijú v tej-ktorej časti Bratislavy, na rozdiel od jednej inštitúcie, akou je hlavné mesto. Hlavné mesto by sa malo sústrediť na plánovanie, na veľké infraštruktúrne projekty, starostlivosť o kultúrne inštitúcie celomestského charakteru, či zber odpadu, čiže, na zlepšenie fungovania mesta ako celku. Financie z tohto balíka plánujeme použiť nielen na ďalšie budovanie športovísk, parkov, školských zariadení, opravy chodníkov, či miestnych komunikácií, ale na pokračovanie revitalizácií vnútroblokov, do ktorých sme sa pustili tohto roku, na prebudovanie centrálneho námestia, ktorého projekt finišujeme, či na výstavbu športovej haly. Každé euro z tohto balíka vieme efektívne využiť pre potreby obyvateľov Devínskej Novej Vsi.

5. Asi sa všetci zhodneme, že autá by nemali parkovať na chodníkoch, ktoré sú určené pre chodcov, nie na parkovanie. Ale miesto toho, aby sa snažili verejné inštitúcie tento dlhodobý problém nielen Bratislavy riešiť tak, aby tieto autá nemali dôvod parkovať na chodníkov, sa prijalo opäť skratkovité riešenie, že to jednoducho zakážeme. Aj my v Devínskej pociťujeme kapacitne nedostatok parkovacích miest aj z dôvodu, že v Bratislave parkujú nielen ľudia, ktorí tu žijú. Preto aktívne hľadáme riešenia nových parkovacích miest, pripravujeme parkovací dom, podporujeme verejnú dopravu a zelené spôsoby dopravy, ale napríklad aj tohto roku sme úspešne dokončili prestavbu a dostavbu ZŠ I. Bukovčana a kapacitne sme zvýšili jej možnosti tak, aby sme kapacitne uspokojili dopyt našich škôlkárov a školákov.  Sme jedna z mála mestských častí Bratislavy, ktorá dokáže uspokojovať dopyt rodičov po miestach v našich MŠ a ZŠ a som presvedčený, že aj takéto kroky pomáhajú nezahusťovať dopravu v našom meste, ak rodičia nemusia voziť svoje deti v časoch dopravnej špičky cez viaceré mestské časti a parkovať tam. Riešenie parkovania v Bratislave musí pozostávať z mnohých opatrení, aby sa stav zlepšil natrvalo. Zákaz parkovania na chodníkoch nie je riešenie problému, ale len jeho následkom.

DÚBRAVKA

Martin Zaťovič, starosta mestskej časti

FOTO: MÚ Dúbravka

1. Jeden rok činnosti je pre novozvolených starostov veľmi krátkou dobou na to, aby mohli realizovať významnejšie projekty. V Dúbravke sme mali výhodu, že starosta, manažment mestskej časti a väčšina miestnych poslancov sa nezmenili a mohli sme tak plynule pokračovať v realizácii naplánovaných projektov, ktoré sme sľúbili našim obyvateľom, respektíve pracovať na nových.

Medzi najväčšie investície v roku 2023 patrí rekonštrukcia ulice Nejedlého. Na celej ulici v dĺžke cca. 1000 metrov sme vymenili asfaltový povrch na takmer 10 000 m2, verejné osvetlenie, kanalizačné vpuste… Stavebnými úpravami a zmenou dopravného značenia sa nielen uvoľnili chodníky, ale pribudli tiež nové parkovacie miesta. Hlavnému mestu sa podarilo úspešne dokončiť projekt, ktorý nás trápil dlhé roky a mnohí neverili, že sa ho vôbec podarí zrealizovať. Reč je o rozšírení komunikácie Harmincova.

Ďalším veľkým projektom je rekonštrukcia Miestnej knižnice Dúbravka, kde prebehla komplexná obnova detského oddelenia s vybudovaním viacúčelovej spoločenskej miestnosti. Každoročná akvizícia nových kníh je pre nás samozrejmosťou. Pokračujeme tiež v rozbehnutom projekte debarierizácie a v Miestnej knižnici sa po bezbariérovej rampe a schodiskovej plošine vybudovala aj bezbariérová toaleta.

Ako bývalý učiteľ som veľmi rád, že sa nám podarilo pokračovať v rekonštrukciách materských škôl (MŠ) a základných škôl (ZŠ), ale takisto športovísk aj detských ihrísk. Počas leta sme napríklad rekonštruovali kuchyne v MŠ a ZŠ, malú telocvičňu v ZŠ, vymieňali sme PVC v MŠ a ZŠ… V športovom areáli pri základnej škole, ktorý prešiel výraznou zmenou vlani, pribudlo tento rok hľadisko. Možnosť aktívne tráviť čas sme obyvateľom uľahčili umiestnením smart riešení na športoviská. Novinkou v tomto roku je rovnako inštalácia solárnych svietidiel verejného osvetlenia na ihriská či športoviská v mestskej časti.

Vo zvýšenej miere sme sa venovali aj životnému prostrediu. Pokračovali sme vo výsadbe stromov, trvalkových alebo sezónnych záhonov, ale aj v starostlivosti o zeleň. Nezabúdame ani na aktuálnu enviro tému a pracujeme na znižovaní energetickej náročnosti budov v majetku mestskej časti. Medzi rozbehnuté projekty patrí napríklad revitalizácia športového areálu na ulici K. Adlera, ktorý patrí Bratislavskému samosprávnemu kraju, a rozšírenie kapacity základnej školy, kde práve prebieha projektová činnosť. Takisto sme rozbehli procesy zateplenia ďalšej materskej školy a revitalizáciu športového areálu pri základnej škole. V súčasnej dobe sa venujeme tiež celomestskej parkovacej politike.

2. Prijatými úspornými opatreniami na strane bežných výdavkov a aj vďaka neplánovaným transferom zo strany štátu (mimoriadny príjem z dane z príjmu z PO, mimoriadny príspevok na pokrytie výdavkov súvisiacich s utečeneckou krízou z Ukrajiny) sa nám podarilo v rozpočte na rok 2023 pokryť v zásade všetky nevyhnutné bežné výdavky bez použitia rezervného fondu. Z tohto pohľadu hodnotíme finančnú situáciu mestskej časti v roku 2023 ako stabilizovanú a v súlade so schváleným rozpočtom. Na druhej strane ale musíme priznať, že tvorba rozpočtu na rok 2024 je pre nás aktuálne veľkou neznámou, pretože v roku 2024 sa do rozpočtov samospráv v plnej miere premietnu negatívne efekty zmien pri dani z príjmov fyzických osôb. Tie predstavujú pre samosprávy hlavný príjem. Okrem toho sú aktuálne účinné aj sankcie takzvanej „dlhovej brzdy“ vyplývajúce z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Ich účinok bude pravdepodobne čoskoro po schválení programového vyhlásenia Vlády SR posunutý o dva roky, ale jedného dňa na rozpočty samospráv dopadnú. Veľkou neznámou je, aký štátny rozpočet na rok 2024 bude vypracovaný a schválený, a akým spôsobom budú riešené požiadavky samospráv na dofinancovanie.

3. V súčasnosti prebiehajú rozhovory medzi primátorom a starostami mestských častí. Ešte stále čakáme na štátny rozpočet na rok 2024 a jeho dopad na chod samosprávy.

4. K potrebe navrhovanej zmeny štatútu prebiehali medzi starostami mestských častí a primátorom mnohé diskusie, pričom názory na jej význam neboli jednotné. Vzhľadom na jej celkovo pozitívny dopad na príjmy mestských častí naše miestne zastupiteľstvo zmenu štatútu hlavného mesta podporilo. Z pohľadu našej mestskej časti ide o nevýznamnú zmenu v príjmoch, ktorej použitie nemá zmysel špecifikovať.

5. Naša mestská časť do nadobudnutia účinnosti novely cestného zákona, ktorý umožnil parkovanie na chodníkoch iba na miestach, na tento účel určených, vyznačila všetky parkovacie miesta, ktoré nám boli odsúhlasené riadiacimi orgánmi. Dúbravka je na rozdiel napíklad od Starého mesta charakteristická tým, že obyvatelia tu nemajú väčší problém zaparkovať ani počas dňa. Podaktoré zóny však majú problém s parkovaním v neskorších podvečerných hodinách a v noci. Na neparkovanie na chodníkoch si zvykajú aj naši obyvatelia. S nadšením to privítali nevodiči a chodci, o niečo horšie vodiči. Mestská polícia si je vedomá dopravnej situácie v našej mestskej časti a k dohľadu nad dodržiavaním ustanovení cestného zákona pristupuje s porozumením.

KARLOVA VES

Dana Čahojová, starostka mestskej časti

FOTO: MÚ Karlova Ves

1. V septembri sme začali s rekonštrukciou telocvičného traktu na ZŠ Karloveská 61 a ukončujeme hĺbkovú rekonštrukciu ZŠ A. Dubčeka na Majerníkovej 62. Prednedávnom sme spustili skúšobnú prevádzku unikátneho Parku Kaskády na Dlhých dieloch s malým umelým potokom. Momentálne sme vysúťažili zhotoviteľa menšieho parkovacieho domu na Dlhých dieloch. V najbližších týždňoch začneme s realizáciou atletickej dráhy na Spojenej škole Tilgnerova 14. Zároveň získalo budúce zariadenie sociálnych služieb na Borskej ulici platné stavebné povolenie.

2. Napriek tomu, že sa snažíme čo najlepšie hospodáriť, posledné obdobie nepredvídaných zásahov do nášho rozpočtu a pribúdanie povinností nás tvrdo atakuje. Pri tvorbe budúcoročného sme nútení škrtať také výdavky bežného rozpočtu, ktoré sme donedávna považovali a stále považujeme za nutné a samozrejmé.

3. Časť dane z nehnuteľností odchádza aj na mestské časti. Vzhľadom na predchádzajúcu odpoveď je zrejmé, že pokiaľ si máme plniť základné samosprávne úlohy a pokiaľ štát nepomôže samosprávam, nevieme sa tomuto kroku vyhnúť. Aj samosprávam zdražujú materiály a služby, a aj nám škodí inflácia, rovnako ako domácnostiam.

4. Keďže Karlova Ves navýšila kapacitu škôlok pre svoje potreby už v minulosti, o zásadnú zmenu príjmu nepôjde. Len v prvom roku dostaneme čiastočnú kompenzáciu za minulé obdobie. Tieto prostriedky použijeme na čiastočné vykrytie rozpočtu materských škôl, o ktoré sa staráme a zabezpečujeme ich prevádzku a náklady na mzdy.

5. Karlova Ves a najmä Dlhé diely majú jednu z najkritickejších situácií ohľadom parkovania. Úbytok takzvaných „parkovacích miest na chodníkoch“ je dramatický. Snažili sme sa vyznačiť parkovanie na komunikáciách, ktoré máme v správe, všade tam, kde je to možné. Po prvotných nedorozumeniach aj pracovníci magistrátu pochopili, že ísť nad zákon sa v našich podmienkach nedá a nemôžem povedať, že by sa nám nesnažili vyjsť v ústrety. Dostali sme informáciu, že polícia nebude postupovať v prvých týždňoch pri riešení priestupcov príliš tvrdo.

LAMAČ

Igor Polakovič, starosta mestskej časti

FOTO: MÚ Lamač

1. Najviac energie, času a financií sme investovali do dokončenia projektu zvyšovania kapacity miestnej základnej školy. Tá sa nadstavila o nové podlažie, na ktorom vznikli nové kmeňové aj odborné učebne. Zväčšovala sa aj kapacita jedálne. Ide o bezprecedentný projekt pre mestskú časť našej veľkosti, pri ktorom sme zdedili množstvo problémov a som rád, že vynovená škola aj s novými priestormi mohla otvoriť svoje brány v prvý deň nového školského roka.

Popri základnej škole sme sa venovali aj zlepšovaniu podmienok v troch budovách našich materských škôl. Doháňali sme investičný dlh vo vybavení miestnych Komunálnych služieb, kde nám hrozilo, že nebude čím nielen kosiť, ale ani v zime udržiavať cesty a chodníky. Pozornosť sme venovali aj verejným priestorom, kde sme kompletne vymenili schody pri dome služieb, ktoré boli roky v žalostnom stave. Zaviedli sme nové letné kultúrne formáty a aktuálne sme pred dohodou, ktorá nám umožní otvorenie knižnice v nových priestoroch a spustenie nového komunitného centra.

2. Lamač iba opatrením vlády z konca roka 2022 prišiel približne o 200-tisíc eur, čo je pri našej veľkosti bolestivá suma, za ktorú sme mohli napríklad rekonštruovať detské ihriská, chodníky či opravovať cesty. K tomu takmer všetky rezervy zhltla spomínaná nadstavba ZŠ. Na ňu sme si navyše museli zobrať úver. Tento rok teda skončíme s „odretými ušami“. Uvidíme, ako sa bude situácia vyvíjať v roku 2024, verím, že vláda si uvedomí, že samosprávy sú najbližšie k ľuďom, a že ich adekvátne financovanie sa premietne do lepšej kvality života každého obyvateľa našej krajiny.

3. Zmena dane z nehnuteľností nie je témou iba v Bratislave. Ak samosprávy po celom Slovensku pristupujú k jej úprave, je to následkom práve Vami vymenovaných dopadov ako je pandémia, energetická kríza, inflácia a vládne škrty, ktoré mali negatívny dopad na mestá a obce a ich obyvateľov. Keďže daň z nehnuteľnosti je nominálnou daňou a inflácia postupne jej hodnotu znižuje, pochopiteľná je napríklad valorizácia práve o infláciu. V Bratislave je téma otvorená, no pre mňa ako starostu mestskej časti, kde žije najviac obyvateľov v dôchodkovom veku, je však dôležité, aby sa pri prípadných úpravách myslelo na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva.

4. V našom prípade nejde o veľkú sumu, ale každé euro naviac je pre nás dôležité a budeme ho investovať do zlepšovania kvality života našich obyvateľov.

5. Patríme k mestským častiam, kde s parkovaním na chodníku, aj vďaka spôsobu, akým bolo u nás navrhnuté sídlisko, nemáme zásadnejšie problémy. Miesta, kde bolo dopravným značením umožnené parkovanie na chodníkoch už v minulosti, zostali vodičom naďalej k dispozícii, nové vyznačovať nebolo potrebné.

Sledujeme, ako sa situácia vyvíja na uliciach s rodinnými domami. Nateraz to vyzerá tak, že obyvatelia začali viac využívať vlastné dvory a garáže alebo parkujú na cestnej komunikácii. Sú však miesta, kde pripravujeme vyznačenie parkovacích pásov tak, aby bola dopravná situácia prehľadnejšia a aby takáto úprava prispela k upokojeniu dopravy v rezidenčných častiach.

ZÁHORSKÁ BYSTRICA

Jozef Krúpa, starosta mestskej časti

Starosta Juraj Krúpa do uzávierky neodpovedal.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok