Na prvej fakulte v Prahe už zrušili písanie bakalárskych prác. Chystajú podobný krok aj bratislavské univerzity?

BRATISLAVA – Na Podnikohospodárskej fakulte Vysokej školy ekonomickej v Prahe budú rušiť bakalárske práce v podobe, v akej ich dnes poznáme. Zmysel povinného písania záverečných prác sa príchodom umelej inteligencie stáva otáznym. Vedia vyučujúci odhaliť, či za prácou stojí študent alebo umelá inteligencia a ako sa k tejto téme stavajú Univerzita Komenského, Ekonomická univerzita a Slovenská technická univerzita v Bratislave?

bakalárske práce ruší ako prvá Podnikohospodárska fakulta Českej ekonomickej univerzity Ilustračná foto: zaverecneprace.sk

Jednou z príčin zrušenia bakalárok na Podnikohospodárskej faktulte VŠE v Prahe je aj využívanie umelej inteligencie v takej miere, že je narušený autorský vklad. Najproblematickejším je však biznis s bakalárskymi prácami. Študenti totiž využívajú profesionálne agentúry, ktoré práce napíšu za nich. Bakalársku prácu má preto nahradiť bakalársky projekt, ktorý bude prakticky zameraný.

„Príchod AI pre nás bol skôr impulzom, že je načase systém zmeniť spôsobom, ktorý je v súlade s dlhodobou stratégiou fakulty. To znamená, pojať záver bakalárskeho štúdia prakticky, čo dáva oveľa menej priestoru pre plagiátorstvo a študenti si do života odnesú oveľa viac užitočných skúseností,“ objasnil motiváciu tejto zmeny pre portál Forbs dekan Jiří Hnilica.

Univerzita Komenského

Univerzita Komenského v Bratislave si je vedomá, že nástup umelej inteligencie (AI) so sebou prináša veľa zmien, ktoré môžu poznamenať aj oblasť písania záverečných prác a chce sa k tejto problematike stavať flexibilne.

„Reagujeme na vývoj v oblasti umelej inteligencie a vnímame, že záverečné práce v niektorých odboroch prestanú mať v súčasnej podobe význam. Rektor UK preto zriadil pracovnú skupinu zameranú na vývoj týkajúci sa využívania nástrojov umelej inteligencie vo vzdelávacom procese na univerzite. Univerzita Komenského bude prístupná potrebným zmenám, avšak za súčasného rešpektovania všeobecne záväzných právnych predpisov,“ vysvetlil Bratislavskému Štandardu vedúci oddelenia pre vonkajšie vzťahy Anton Repka.

Na pôde Filozofickej fakulty UK mali aj workshop na tému využívania ChatGPT vo výučbe. Využívanie AI bolo tiež výraznou témou akutálneho čísla univerzitného magazínu. Martin Tkáč z Katedry aplikovanej informatiky vypracoval v jednom z článkov návod, ako rozpoznať, že ide o prácu z dielne umelej inteligencie.

„Vyučujúci má niekoľko možností, ako odhaliť použitie umelej inteligencie. Prvou je všímať si isté vlastnosti textu (príliš dokonalá angličtina, využívanie zdrojov v jazyku, ktorý študent neovláda, použitie príliš odborných výrazov a podobne). Použitie ChatGPT často prezradí aj to, že text má hlavu a pätu, ale zrazu sa v ňom vyskytne odstavec, ktorý úplne odbočuje alebo nedáva zmysel. Vyučujúci tiež môže skontrolovať, či sedia faktické údaje a či použité referencie skutočne existujú, pretože použitie ChatGPT často prezradia zdroje (neexistujúce, neúplné, chybné či príliš nepravdepodobné),“ ozrejmil v článku pre magazín Naša univerzita Martin Tkáč.

Ako ďalej uvádza, nápomocné môže byť aj sledovanie zmien v textových editoroch. Ak vznikol celý text na jeden raz alebo je v ňom zaznamenaných príliš málo zmien, s vysokou pravdepodobnosťou pôjde o cudzie dielo. Existujú aj softvéry ako GPTZero, DetectGPT, ktoré vedia vypočítať, s akou pravdepodobnosťou písal text človek alebo umelá inteligencia. Avšak, najhodnovernejším zdrojom je vzťah medzi vyučujúcim a študentom, ktorí prácu majú pravidelne konzultovať.

Ekonomická univerzita

Na Ekonomickej univerzite o zrušení bakalárskych prác neuvažujú. „Schopnosť syntetizovať vedomosti a kriticky posúdiť a vybrať relevantné informácie, považujeme za dôležitú zručnosť, ktorú študentom odovzdávame a oni ju môžu demonštrovať prostredníctvom dobre napísanej a užitočnej bakalárskej práce,“ zdôvodnil nám význam písania prác Miroslav Horňák, vedúci oddelenia komunikácie a vzťahov s verejnosťou.

Univerzita sa snaží viesť študentov k písaniu bez plagiátorstva. Zakúpila preto platformu Turnin, ktorá obsahuje nástroj na odhaľovanie textu vytvoreného pomocou umelej inteligencie. Súčasne učia študentov, ako umelú inteligenciu využívať vo svoj prospech a ako z nej čerpať relevantné informácie do svojej práce.

„Využívať AI na pomoc pri prvotnom prieskume problematiky nepovažujeme za problém, ale študent musí získané informácie kriticky vyhodnotiť a overiť, aby mohol prísť s novým riešením, teda hlavným výstupom ich práce. Tejto téme sa nedávno venovala konferencia Danube Conference 2023, na ktorej si kolegovia z Dunajského regiónu vymieňali poznatky,“ doplnil Horňák.

Slovenská technická univerzita

Formu výstupu z bakalárskeho štúdia neplánuje meniť ani STU. Pri súčasnom formáte ich bakalárok, ktoré sú do značnej miery projektovo zamerané, v tom nevidí zmysel. „Diskusia na tému zmyslu, zrušenia, respektíve nahradenia bakalárskych prác sa na STU nateraz nevedie. Na STU ako technickej univerzite majú dlhodobo mnohé bakalárske práce charakter projektov, návrhov či analýz, sú založené na výskume, meraniach, výpočtoch či modeloch,“ povedal nám hovorca kancelárie rektora Juraj Rybanský. Ten ďalej zdôrazňuje, že využívanie AI vítajú a u svojich študentov aj podporujú, avšak pri záverečných prácach musí byť jasne viditeľný autorský vklad.