Aké benefity pre cestujúcich prinesie rozsiahla rekonštrukcia železničného uzla?

ŽILINA – Žilinský Štandard oslovil riaditeľku Odboru komunikácie a marketingu spoločnosti Železnice SR Vladimíru Bahýlovú ohľadom témy prebiehajúcej veľkej rekonštrukcie železničného uzla.

STRABAGsk-UZZA-20231123-004 Na osobnej stanici v Žiline pribudnú dve nové nástupištia. Foto: Uzol Žilina

Kedy sa začalo s komplexnou rekonštrukciou železničnej infraštruktúry v Žiline a blízkom okolí?

So stavbou ŽSR, dostavbou zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina sa začalo v decembri 2020 odovzdaním staveniska. Rekonštrukcia uzla Žilina plynule nadviazala na už zmodernizovaný úsek Dolný Hričov – Žilina v rámci modernizácie predchádzajúcej stavby Púchov – Žilina.

Aké sú náklady na túto investičnú akciu, koľko sa doteraz minulo peňazí a z akých zdrojov sa to realizuje?

Celková hodnota zákazky je 323 373 002,46 eura (po Dodatku 3 – 353 413 788,59 eura). K novembru 2023 bolo vyčerpaných cca 55 percent finančných prostriedkov. Stavba uzla Žilina je realizovaná z finančných zdrojov Európskej únie a delí sa na dve sekcie.

Konkrétne?

Prvá sekcia zahŕňa úsek od Strečna po žilinské mosty ponad Váh a je financovaná z programu CEF. Druhá sekcia zahŕňa kompletnú rekonštrukciu žilinskej stanice, ako aj zmenu elektrickej trakcie z jednosmernej na striedavú v celom uzle Žilina a na jej realizáciu sú použité prostriedky z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020 (OPII).

Ako výrazne sa zmení infraštruktúra?

Demontovalo sa koľajisko zriaďovacej stanice Žilina. Vybudovalo sa nové teleso s novým usporiadaním koľajiska v obvode Žilina – predmestie a Žilina – osobná stanica, ako aj nové teleso koľajiska medzi Žilina zr. a Žilina os. st. Vybudovali sa tiež nové nástupištia č. 3 a 4, predĺžil sa starý podchod z Národnej na Uhoľnú ul. s ukončením výluky párnej skupiny koľají do 31. júla 2024.

Stavebne sa v rámci etapy A vybudoval cestný nadjazd Ľavobrežná – Májová. Postavený je aj nový most cez rieku Rajčianka v koľaji č. 2. Výlukovo je dokončený medzistaničný úsek Varín – Žilina 1+2 TK (traťová koľaj – pozn. red.) vrátane výhybne Váh a vrátane cestného nadjazdu do spoločnosti TIP Žilina (prevádzkovateľ terminálu kombinovanej dopravy – pozn. red.) + podchod pre peších a cyklistov.

Zmeny sa udiali aj v Strážove a Varíne.

V rámci tohto projektu sa v Strážove cez rieku Rajčianka prestaval železničný most na cestný a vybudoval nový podchod pre peších a cyklistov. No a zrekonštruovala sa stanica Varín na zástavku a výhybňu vrátane koľajiska. Takisto sú vybudované podchod pre cestujúcich vo Varíne a železničný most cez rieku Varín.

Ako sa zvýši komfort cestujúcich vďaka tejto rekonštrukcii?

Vo Varíne vzniknú nové nástupištia, ako aj nový podchod pre cestujúcich, chodcov a cyklistov. V Tepličke to bude nový podchod pre chodcov a cyklistov. V Žiline na osobnej stanici pribudnú štyri nástupištia, nový podchod k nástupištiam pre cestujúcich, ale vznikne aj predĺženie podchodu pre chodcov z Národnej na Uhoľnú ul. Na stanici Žilina predmestie bude nová zástavka s nástupišťami a podchodom pre cestujúcich. V Budatíne bude podchod pre chodcov a cyklistov. Nový podchod pre chodcov bude aj z Bratislavskej ul. k rušňovému depu a nový podchod pre chodcov aj cyklistov bude tiež v Strážove.

Sledujte nás. Pripravujeme pokračovanie rozhovoru aj o tom, či sa stihne dokončiť celá rekonštrukcia v stanovenom termíne.