Dokončia železnice modernizáciu uzla a infraštruktúry v Žiline do mája 2025?
V prvej časti rozhovoru ste informovali našich čitateľov hlavne o tom, aký prínos bude mať modernizácia uzla pre koľajovú infraštruktúru. V akom štádiu je skvalitnenie dopravného riešenia v celom dotknutom území, čo tiež súvisí s týmto veľkým projektom?
Nová pozemná komunikácia s cestným nadjazdom k TIP (prevádzkovateľ terminálu kombinovanej dopravy – pozn. red), ale aj podchod pre cestujúcich vo Varíne sú už dokončené. Vo fáze pred odovzdaním investorovi je podchod pre chodcov a cyklistov vo Varíne aj Tepličke, ako aj komunikácia do rušňového depa. Čo sa týka okružnej križovatky Ľavobrežná – Kysucká, tá je už odovzdaná a v prevádzke.
Vo výstavbe sú chodník pre chodcov na Ľavobrežnej ul., ktorá sa rekonštruuje, pričom cestný nadjazd z Ul. 1. mája na Ľavobrežnú ul. je vo výstavbe. Buduje sa tiež cestný nadjazd Žilina predmestie, lávka pre cyklistov a chodcov na moste cez Váh (Budatín). No a stavebné práce prebiehajú aj v podchode, ktorý sa predlžuje z Národnej na Uhoľnú ul. Stavia sa tiež aj uzol Kysucká.
[link url =https://zilina.standard.sk/511268/kauza-visnove-slovensko-si-pri-stavani-dialnic-vinou-politikov-usilo-z-hanby-kabat]Skončí sa celá rozsiahla rekonštrukcia železničného uzla do začiatku majstrovstiev Európy vo futbale do 21 rokov (jún 2025), ktoré sa budú hrať aj v Žiline, keď sa očakáva zvýšený prílev fanúšikov zo Slovenska a zahraničia?
Do mája 2025 bude dokončený podchod pre chodcov z Národnej na Uhoľnú ul., ale dovtedy sa zrekonštruuje aj Uhoľná ul. s križovatkou Kysucká – Uhoľná. Pre chodcov sa situácia vylepší používaním podchodu a pre fanúšikov na autách bude vylepšená situácia na vjazdoch a výjazdoch zo štadióna.
[link url =https://standard.sk/513654/standard-bude-v-ziline-pridte-na-diskusiu-s-palkom-madaricom-danisom-a-daniskom-pesnicky-prida-pista-vandal]Ide o jednu z historicky najväčších investícii do železníc na Slovensku. Aké vysoké sú náklady?
Celková hodnota zákazky je 353 413 788,59 eura. K novembru 2023 bolo vyčerpaných cca 55 percent finančných prostriedkov. Stavba uzla Žilina je realizovaná z finančných zdrojov Európskej únie a delí sa na dve sekcie.
Tá prvá zahŕňa úsek od Strečna po žilinské mosty ponad Váh a je financovaná z programu CEF. Druhá sekcia zahŕňa kompletnú rekonštrukciu žilinskej stanice, ako aj zmenu elektrickej trakcie z jednosmernej na striedavú v celom uzle Žilina a na jej realizáciu sú použité prostriedky z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020 (OPII).

