ŽILINA – Žilinský Štandard pokračuje v rozhovore s riaditeľkou Odboru komunikácie a marketingu spoločnosti Železnice SR Vladimírou Bahýlovou na margo komplexnej rekonštrukcie železničného uzla v Žiline a blízkom okolí.
V prvej časti rozhovoru ste informovali našich čitateľov hlavne o tom, aký prínos bude mať modernizácia uzla pre koľajovú infraštruktúru. V akom štádiu je skvalitnenie dopravného riešenia v celom dotknutom území, čo tiež súvisí s týmto veľkým projektom?
Nová pozemná komunikácia s cestným nadjazdom k TIP (prevádzkovateľ terminálu kombinovanej dopravy – pozn. red), ale aj podchod pre cestujúcich vo Varíne sú už dokončené. Vo fáze pred odovzdaním investorovi je podchod pre chodcov a cyklistov vo Varíne aj Tepličke, ako aj komunikácia do rušňového depa. Čo sa týka okružnej križovatky Ľavobrežná – Kysucká, tá je už odovzdaná a v prevádzke.
Vo výstavbe sú chodník pre chodcov na Ľavobrežnej ul., ktorá sa rekonštruuje, pričom cestný nadjazd z Ul. 1. mája na Ľavobrežnú ul. je vo výstavbe. Buduje sa tiež cestný nadjazd Žilina predmestie, lávka pre cyklistov a chodcov na moste cez Váh (Budatín). No a stavebné práce prebiehajú aj v podchode, ktorý sa predlžuje z Národnej na Uhoľnú ul. Stavia sa tiež aj uzol Kysucká.
Skončí sa celá rozsiahla rekonštrukcia železničného uzla do začiatku majstrovstiev Európy vo futbale do 21 rokov (jún 2025), ktoré sa budú hrať aj v Žiline, keď sa očakáva zvýšený prílev fanúšikov zo Slovenska a zahraničia?
Do mája 2025 bude dokončený podchod pre chodcov z Národnej na Uhoľnú ul., ale dovtedy sa zrekonštruuje aj Uhoľná ul. s križovatkou Kysucká – Uhoľná. Pre chodcov sa situácia vylepší používaním podchodu a pre fanúšikov na autách bude vylepšená situácia na vjazdoch a výjazdoch zo štadióna.
Ide o jednu z historicky najväčších investícii do železníc na Slovensku. Aké vysoké sú náklady?
Celková hodnota zákazky je 353 413 788,59 eura. K novembru 2023 bolo vyčerpaných cca 55 percent finančných prostriedkov. Stavba uzla Žilina je realizovaná z finančných zdrojov Európskej únie a delí sa na dve sekcie.
Tá prvá zahŕňa úsek od Strečna po žilinské mosty ponad Váh a je financovaná z programu CEF. Druhá sekcia zahŕňa kompletnú rekonštrukciu žilinskej stanice, ako aj zmenu elektrickej trakcie z jednosmernej na striedavú v celom uzle Žilina a na jej realizáciu sú použité prostriedky z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020 (OPII).