Aupark svojou prístavbou vsadil na „zelenú kartu". Čo všetko prinesie zákazníkom?

BRATISLAVA – Spomedzi všetkých slovenských miest práve Bratislavčania najviac holdujú nákupom, o čom svedčí aj ich kúpna sila. Naše hlavné mesto skutočne nemá núdzu o nákupné centrá, no napriek tomu sa ich predajná plocha neustále rozrastá. Po rozšírení komplexu Eurovea prebiehajú od marca aj stavebné práce na prístavbe k nášmu najetablovanejšiemu nákupnému centru – Auparku. Čím chce v konkurenčnom prostredí vyniknúť a aké značky vyrastú pod jej strechou?

vizualizácia zelenej fasády na prístavbe k bratislavskému Auparku Vizualizácia zelenej fasády na prístavbe k bratislavskému Auparku. Foto: Wood&Company

Aupark sa zviditeľnil v roku 2021 momentom, ktorému právom patrí na realitnom trhu prívlastok „historický“. Spoločnosť Wood and Company odkúpila Aupark od Unibail-Rodamco-Westfield za sumu 450 miliónov eur. Táto akvizícia sa stala najväčšou realitnou transakciou v histórii Slovenska. Prebehla po náročnom covidovom období, keď sa tržby značne prepadli, čo možno považovať za vcelku odvážny počin.

Realita nákupných centier v Bratislave je taká, že by sa zrejme témou malo stať skôr ich okresávanie, respektíve hľadanie nových funkcií pre priestory, ktoré nie sú dostatočne rentabilné. Dlhodobo sa hovorí o tom, že v budúcnosti niektoré nákupné centrá možno budú musieť časť svojej predajnej plochy vyčleniť na iné účely, napríklad kancelárske. Bratislava je so svojím 48-percentným podielom na celkovej ploche moderných nákupných centier v krajských mestách Slovenska jednoznačným lídrom krajiny.

Nová prístavba k Auparku, ktorá je momentálne v štádiu stavebných prác, je jedným z dôkazov, že nákupné centrá v Bratislave nateraz k okliešťovaniu svojich priestorov nesmerujú. 10-tisíc m2, ktoré tu pribudnú, sú predovšetkým výsledkom dopytu tak zo strany zákazníkov, ako aj zo strany nájomcov. „V projekte rozšírenia obchodného centra vychádzame z reálneho dopytu po priestore najvyššej kvality. Bez tejto istoty by sme sa do projektu výstavby nepustili. Aupark Bratislava je dlhodobo atraktívnou destináciou, rovnako pre návštevníkov ako aj obchodníkov,“ vysvetlila pre Bratislavský Štandard motiváciu projektu riaditeľka bratislavského Auparku Veronika Košická.

Novovzniknuté priestory obsadia predovšetkým etablované fashion značky skupiny Inditex. Pod ňu spadajú Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho a iné. „Celkovo v centre, nielen v rozšírenej časti, budú mať zastúpenie takmer všetky značky skupiny Inditex, ktoré zväčšia svoje predajne na formát flagship obchodov, ako aj ďalšie nové značky,“ priblížila Košická.

Títo predajcovia potrebujú predajné plochy s výmerou 1 500 až 4 000 m2, ktoré im poskytne práve prístavba. Značky skupiny Inditex sa u Bratislavčanov tešia veľkej popularite. Prístavbou ale príde Aupark o časť parkovacích miest, ktoré boli vonku. Kompenzáciou má byť rozšírenie kapacít podzemného parkoviska.

Prístavba má vynikať vďaka zelenej fasáde, ktorá je odpoveďou na súčasné ekologické trendy v developmente. „Bratislavský Aupark vnímame ako súčasť najstaršieho verejného parku v strednej Európe pri Dunaji. V tomto kontexte sme kládli dôraz na riešenie fasády, ktorá bude zároveň zelená, úsporná a podporí energetickú nezávislosť budovy,“ povedal architekt Juraj Jančina, ktorý stojí nie len za koncepciou novej fasády, ale aj za ideou bratislavského Auparku.

Fasáda vysoká 18 a dlhá 130 metrov, v ktorej nájde svoje miesto pre život okolo 40-tisíc rôznorodých rastlín, má byť jednou z najväčších fasád svojho druhu na celom Slovensku. Prínosy takéhoto riešenia nemajú spočívať len v dizajne, ale majú mať širší ekologický rozmer.

„Efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa hlavne zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta. Samozrejme, všetko sa bude riadiť zákonmi prírody a fasádu v plnej kráse uvidíme až po pár mesiacoch po inštalácii,“ priblížila nám výhody zeleného riešenia Košická.

Stavebné práce majú byť zavŕšené koncom roka 2024. Prebiehajú za plnej prevádzky centra, čo môže spôsobovať aj istý diskomfort pre zákazníkov s ohľadom na prašnosť a hluk, ktoré sú sprievodným javom takýchto prác. Ekologický rozmer výstavby spočíva v množstve repasovaného materiálu. Pôvodné oceľové konštrukcie sa využívajú na 100 percent. Polovica slnomatov a približne tretina skiel aj s rámami tiež pochádzajú z pôvodnej fasády.

Aupark pokračuje ekologickým poňatím prístavby v ceste smerujúcej k udržateľnosti. Tá nabrala výraznejšie kontúry v roku 2014, keď nákupné centrum získalo certifikát BREEAM In-Use na úrovni „double Excellent“, ktorý sa považuje za jeden z najprestížnejších v hodnotení udržateľnosti budov.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac