Pri investícii Volkswagenu buďme realisti

Investícia bratislavského Volkswagenu má prinies 2000 pracovných miest Foto: Martin Baumann/TASR

Volkswagen plánuje v nasledujúcich piatich rokoch vynaložiť 73 miliárd eur na technológie elektrifikácie, hybridného pohonu a digitalizovania. Aj preto ide výroba automobilov Passat do Bratislavy, aby sa uvoľnil priestor na tieto sofistikované aktivity v nemeckom Emdene.

Jedna miliarda eur. Toľko by mala podľa pondelkovej oficiálnej prezentácie predstaviteľov Volkswagenu za účasti predsedu vlády Igora Matoviča a ministra financií Eduarda Hegera predstavovať investícia Volkswagenu do bratislavského závodu. Budú sa tu vyrábať modely Passat a Škoda Superb.  

Ak sa taká významná firma, akou je Volkswagen, rozhodne investovať na Slovensku miliardu eur, potom je to určite dobrá správa. Ocenil ju aj neprítomný minister hospodárstva Richard Sulík. Tomu ako príslušnému rezortnému šéfovi o tlačovej konferencii podľa jeho slov „páni Matovič a Heger nedali vedieť“.   

V čase, keď už firmy pre koronakrízu začínajú pomaly hromadne prepúšťať, je každé pracovné miesto dobré.  Sulík ocenil, že taká veľká firma ako Volkswagen investuje na Slovensku a potvrdzuje atraktívnosť tunajšieho prostredia.    

Otáznikov s avizovanou investíciou je však viac ako konkrétnych odpovedí. Hneď prvý je politický. Prečo vo výstupoch z doterajších rokovaní i na tlačovej konferencii nezazneli postoje Sulíka? Nejde len o rezortného ministra, ktorý má takého investície na starosti, ale navyše o politika, ktorý sa dlhšie pohybuje v nemeckom prostredí.

To nevieme, ale ukazuje sa, že rozpor vo vládnej koalícii medzi SaS a OĽaNO nevzniká len pri opatreniach proti šíreniu koronavírusu, ale i priamo v zahraničnoekonomických záležitostiach, ako sú rokovania s veľkými investormi.

Čo prinesie investícia Slovensku? Rozšírenie výroby v bratislavskom závode. Pri takýchto významných rozhodnutiach sa ako prvý udáva počet nových pracovných miest. Údaj o dvoch tisíckach nových miest sa na prezentácii  nedostal na prvé miesto, predstavitelia Volkswagenu ho spomenuli iba po osobitnej výzve. Dovtedy hovorili iba o udržaní existujúcich pracovných miest.

Matovič sa vyjadril, že nepôjde o primitívnu, ale sofistikovanú výrobu. Keď sa však pozrieme na správu dozornej rady Volkswagenu z minulého piatka, keď sa o investícii rozhodlo, zmienka o presune výroby do Bratislavy je na úplne poslednom mieste.  V prípade presunu výroby Superbu je dôvodom, aby sa uvoľnili kapacity v českej Škode, čo „umožní koncernu realizovať rastové programy“.

Inými slovami, vývoj ostane v Česku, na Slovensko sa presunie výroba. Tú označuje Matovič za sofistikovanú. Pritom pôjde o výrobu automobilov so spaľovacími motormi, ktorým v dlhodobejšej budúcnosti pravdepodobne odzvoní.

Inak, v spomínanej správe z piatka, do ktorej sa dostal aj bratislavský výrobný závod, sa dôraz kladie na nové technológie, vývoj. To bolo vlastne zmyslom zasadnutia dozornej rady. Volkswagen plánuje v nasledujúcich piatich rokoch vynaložiť 73 miliárd eur na technológie elektrifikácie, hybridného pohonu a digitalizovania. Aj preto ide výroba automobilov Passat do Bratislavy, aby sa uvoľnil priestor na tieto sofistikované aktivity v nemeckom Emdene.

Napokon, otázna je výška investície. Na prezentácii sa sprvu hovorilo o 500 miliónoch eur – čo má byť náklad na presun výroby dvoch značiek automobilov –, až potom predstavitelia Volkswagenu pridali, že dlhodobejšie pôjde celkovo už o medializovanú miliardu eur.

Na prezentácii sa nehovorilo o finančnej podpore investície. Očakávali sme, že takéto niečo sa tu oznámi. Štandardu napokon Sulík potvrdil, že firma sa na ministerstve o takúto pomoc ani neuchádzala.

Čo teda vláda Nemcom sľubovala na rokovaniach? Vraj boli dlhé, Matovič deklaroval, že od mája. Odpoveď dal minister financií Heger. Má sa im zlepšovať podnikateľské prostredie. Ak to má byť tak, potom v poriadku, otázka je, v čom konkrétne to bude a či zlepšenie pocítia všetci. Prekvapuje, že takéto niečo nevyslovil minister hospodárstva, lebo práve ten má túto oblasť na starosti. A prečo sa toho Sulík nedomáhal.

Napokon treba spomenúť medzinárodný prvok a pri príležitosti 31. výročia Nežnej revolúcie aj nadnárodný.

Avizované prenesenie výroby automobilov Superb na Slovensko vyvolalo nevôľu medzi českými odborármi. Minulý týždeň odborový predák Škody Auto Jaroslav Povšík vyhlásil, žeVolkswagen ukradol Česku najziskovejšiu vlajkovú loď“. Keďže Superb ozaj smeruje do Bratislavy, potom sa adresátom „ukradnutej“ výroby stáva Slovensko. Takéto vyhlásenia neprispievajú k dobrým slovensko-českým vzťahom.

Povšík prirovnal správanie súčasného vedenia Volkswagenu k Rade vzájomnej hospodárskej pomoci. Jej centrála v bývalom komunistickom bloku z Moskvy direktívne rozhodovala, v ktorých štátoch sa bude čo vyrábať. Česká Škoda podľa Povšíka stráca autonómiu v rozhodovaní.

Volkswagen si môže o svojich investíciách rozhodovať, ako chce, je to jeho vec. Český odborový predák mal azda skôr na mysli silu koncernu, ktorá hravo presakuje cez hranice národných štátov. To je realita, pondelková prezentácia za účasti predsedu slovenskej vlády to potvrdila.   


Ďalšie články