Pápež na Vianoce cituje Tolkiena. Prehrávajúca logika vojny bráni Ježišovmu príchodu
"Dnes večer láska mení históriu. Daj, Pane, nech uveríme v silu tvojej lásky, ktorá je taká odlišná od moci sveta. Daj, nech sa ako Mária, Jozef, pastieri a mudrci zhromaždíme okolo teba, aby sme ťa uctievali."
Vyhlásil to pápež František na večernej vianočnej omši v Bazilike svätého Petra. V homílii pripomenul, že Ježiš Kristus sa narodil v kontexte sčítania ľudu, ktorému sa nevyhol a pokorne sa nechal spočítať.
"Nevidíme nahnevaného Boha, ktorý trestá, ale milosrdného Boha, ktorý sa vteľuje, ako slabý vchádza do sveta, čomu predchádza vyhlásenie: 'Na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle' (Evanjelium podľa Lukáša 2, 14). A naše srdce je dnes večer v Betleheme, kde Knieža pokoja stále odmieta prehrávajúca logika vojny s rachotom zbraní, ktoré mu aj dnes bránia nájsť vo svete príbytok."
Cenzus predstavuje svet, ktorý hľadá moc a slávu, kde sa všetko meria úspechmi, výsledkami a číslami, podčiarkol hlavný predstaviteľ vyše miliardy katolíkov vo svete:
"Je to posadnutosť výkonom. Ale zároveň pri sčítaní ľudu vyniká Ježišova cesta: prichádza nás hľadať prostredníctvom vtelenia. Nie je Boh výkonu, ale Boh inkarnácie. Nerozvracia nespravodlivosti zhora silou, ale zdola s láskou. Nevtrhne s neobmedzenou silou, ale zostupuje do našich obmedzení. Nevyhýba sa našim krehkostiam, ale berie ich na seba."
Stále sa vracia falošný obraz odlúčeného Boha
Rímsky biskup sa veriacich spýtal, v akého Boha veria. Podľa neho totiž hrozí, že upadneme do pohanskej idey Boha, ktorý oplýva mocou a spája sa s idolatriou konzumizmu:
"Stále sa vracia falošný obraz odlúčeného Boha, ktorý sa dobre správa k dobrým a hnevá sa na zlých. Boha vyrobeného na náš obraz, užitočného len na vyriešenie našich problémov a odstránenie zla. On však nepoužíva čarovný prútik, nie je komerčný Boh v štýle všetko ihneď. Nezachráni nás stlačením tlačidla, ale približuje sa k zmene skutočnosti zvnútra."
Hľa, zázrak Vianoc: nie sú zmesou sentimentálnych náklonností a pohodlia
Boh prevyšuje vypočítavosť a nechá sa zapísať v sčítaní obyvateľov. Spôsobí revolúciu vo svete tým, že ho obýva. Rešpektuje nás až tak, že nás nechá, aby sme ho mohli odmietnuť. Neodníma bôľ, ale pretvára ho, vysvetlil argentínsky pápež:
"Hľa, zázrak Vianoc: nie sú zmesou sentimentálnych náklonností a svetského pohodlia, ale bezprecedentnou nežnosťou Boha, ktorý zachraňuje svet tým, že sa doň vteľuje. Pozeráme sa na Dieťa, pozeráme sa na jeho jasličky, pozeráme sa na betlehem, ktorý anjeli nazývajú znamenie (Lukáš 2, 12)."
Najvyšší veľkňaz katolíckej cirkvi zdôraznil, že je to znak Božej tváre, ktorá je súcitom a všemohúcim milosrdenstvom v láske. Pre Boha nie sme číslo, ale tvár a meno:
"S pohľadom na svoj nenáležitý výkon, na svet, ktorý súdi a neodpúšťa, azda tieto Vianoce žiješ zle. Myslíš si, že nenapredujú dobre, živíš pocit nedostatočnosti a nespokojnosti pre tvoje krehkosti, pády, problémy."
"Ale prečo zotrvávaš vo väzení svojich smútkov?" opýtal sa pontifik. Ježiš predsa čaká na tvoje otvorené a dôverné srdce, nástojil.
Ponúkam ti Najsvätejšiu sviatosť
Na záver jezuitský pápež predstavil adoráciu a ticho ako spôsob na privítanie vtelenia. Nie je to strata času, no umožnenie, aby Ježiš prebýval v nás, doplnil. Citoval pritom autora Pána prsteňov, anglického katolíka Johna Tolkiena:
"Spôsobuje, že semeno inkarnácie v nás prekvitá, je to spolupráca na diele Pána, ktorý ako kvas mení svet. Znamená to prihovárať sa, opravovať, dovoliť Bohu, aby napravil chod dejín. Veľký rozprávač epických príbehov napísal svojmu synovi: 'Ponúkam ti jedinú veľkú vec, ktorú môžeš milovať na zemi: Najsvätejšiu sviatosť (Eucharistiu, pozn. red.). Tam nájdeš čaro, slávu, česť, vernosť a pravú cestu všetkých tvojich lások na zemi.'"