Španieli oslávili Troch kráľov. A opäť to vyvolalo polemiky

V tomto roku bol sprievod v hlavnom meste zostavený z trinástich alegorických vozov, 1500 aktérov a mesto objednalo jeden a pol tony cukríkov, ktoré  traja králi spolu s družinami rozhadzovali davu. Pointu si poľahky možno domyslieť - čím viac ukoristených cukríkov, tým viac šťastia po celý rok.

Cabalgata de Reyes Magos. Foto: Profimedia.sk

Cabalgata de Reyes Magos. Foto: Profimedia.sk

Zastavená premávka, hudba, bubny, tanec, davy, rozžiarené oči. V predvečer sviatku Troch kráľov sa v španielskych mestách konali tradičné sprievody. Ich výsosti pozdravili deti a tie si ráno pod vianočným stromčekom, či na balkóne konečne našli darčeky. Predtým si však museli starostlivo vyčistiť topánky, a tie pozornejšie nezabudli ani na šálku kakaa s hŕstkou sušienok, aby sa Baltazár, Gašpar a Melichar mohli občerstviť počas náročnej noci.

Prvý týždeň v roku Španieli trávia nielen cestovaním, či nákupmi, ale aj návštevou tradičných betlehemov v kostoloch a múzeách. Je čo obdivovať, mnohé prerástli do podoby celých miest, ktoré spolu s narodením Ježiša a majestátnym príchodom troch mudrcov z Východu zobrazujú život miestnych obyvateľov. Sviatok Troch kráľov je v Španielsku vyvrcholením vianočného obdobia, kedy si deti s očakávaním otvoria pod stromčekom darčeky. Hoci tejto tradícii posledné roky úspešne sekunduje Papá Noel, príchod Gašpara, Melichara a Baltazára zostáva najočakávanejšou udalosťou v roku. Z hľadiska obdarúvania ide o najväčší sviatok, deti v Španielsku sa preto na 6. januára tešia viac ako na Štedrý večer. Pripravujú sa svedomito. Počas decembra zanietene píšu listy, hádžu ich do schránok umiestnených v škole, kostoloch, nákupných centrách. Z listu trom kráľom sa stáva vďačná téma na slohové práce, či súťaže, ktoré vyhlasujú jednotlivé školy aj mestá v spolupráci s hračkárstvami, kníhkupectvami aj potravinovými reťazcami.        

Zrodenie tradície

Sprievod Cabalgata de Reyes Magos, ktorý ulicami španielskych miest tradične prechádza v predvečer sviatku, nesprevádza žiadna pieta. Všade sú davy ľudí, tlačenica, hluk a tí, čo si na takýto adrenalín netrúfnu, majú možnosť sledovať priamy prenos z Madridu, vysielaný všetkými celoštátnymi televíziami.

V tomto roku bol sprievod v hlavnom meste zostavený z trinástich alegorických vozov, 1500 aktérov a mesto objednalo jeden a pol tony cukríkov, ktoré  traja králi spolu s družinami rozhadzovali davu. Pointu si poľahky možno domyslieť - čím viac ukoristených cukríkov, tým viac šťastia po celý rok. Obľúbená tradícia sa pritom nezrodila v Madride, ani Barcelone, Valencii, či Seville. Prvý zdokumentovaný sprievod v predvečer Troch kráľov je známy z roku 1866 z mestečka Alcoy pri Alicante, kde miestny nadšenec spolu s deťmi prechádzal ulicami a spieval vianočné koledy. Koncom 19. storočia sa v Granade začali usporadúvať divadelné predstavenia o príchode troch mudrcov z Východu a podujatie bolo spojené s vyzbieraním hračiek pre deti z chudobných rodín. Zábava spojená s benefičnou aktivitou sa postupne rozšírila do celej Andalúzie aj ďalších španielskych regiónov. Dnes tomu nie je inak, zbierky sú organizované v dostatočnom predstihu, aby aj rodiny v núdzi mohli potešiť svojich najmenších.

Mestá súťažia, škandály pribúdajú

Z trojkráľového sprievodu sa stal nástroj na súťaženie medzi mestami. Tohto roku zabodovala Huelva. Podujatie tam tradične trvá šesť hodín, každý z trinástich alegorických vozov meral osem metrov s kapacitou 10 až 16 aktérov, a čo sa týka cukríkov, na túto príležitosť ich mesto dalo vyrobiť vyše 18 ton. Producenti sladkostí v rámci lukratívnych zákaziek berú do úvahy alergikov, celiatikov aj ďalšie bezpečnostné požiadavky. Masové hádzanie balených dražé z alegorických vozov často sprevádzali zranenia a posledné roky preto mestá objednávajú želatínové varianty cukríkov. Sviatok Troch kráľov však každoročne sprevádzajú búrlivé polemiky, ktorých sa zakaždým vďačne chopia médiá. Niektorí organizátori totiž po boku troch kráľov presadzujú aj kráľovné a o slovo sa hlásia aj ochrancovia zvierat, keďže súčasťou sprievodu sú napríklad v Malage ťavy a v meste Oviedo zas kone. V hre je totiž zákon z marca 2023, ktorý síce sprísňuje zaobchádzanie so zvieratami, avšak neprináša úplný zákaz začleňovať ich do tradičných osláv. Podmienkou však je zabezpečenie ich celkového komfortu vrátane času, potrebného na odpočinok.     

Najbúrlivejšie diskusie sa však zakaždým roztočia okolo postavy kráľa Baltazára.  Počas týchto sviatkov k nim prispela Mestská rada v Madride. Deťom totiž rozoslala video s rasistickým podtextom a pohoršenie vzbudil kráľ Baltazár s „čiernym make-upom“, ktorý sa deťom prihováral lámanou španielčinou s „africkým“ prízvukom. Spoločnosť, ktorú mestský úrad poveril výrobou sviatočného videa, sa rýchlo ospravedlnila. „Naša spoločnosť nemala v úmysle zosmiešniť alebo znevážiť akúkoľvek osobu pre jej farbu pleti alebo etnickú príslušnosť. Pokiaľ ide o reč, s použitím akcentu chceme vytvoriť čo najautentickejšie posolstvo, keďže ako všetci dobre vieme, kráľ Baltazár pochádza z Východu,“ uviedla na sociálnych sieťach.

Mesto Cáceres zas na plagátoch trojkráľového sprievodu nahradilo Baltazára „kráľom s bielou pleťou“ a na vianočnom pozdrave opozičnej strany Vox taktiež boli traja králi všetci „bieli“, ako píše španielska tlač. Ďalší incident prepája Madrid a Sevillu, ktoré pri postave Baltazára vsadili na „čierny make-up“ a španielske médiá zároveň  vidia súvis v tom, že v oboch mestách vládne najsilnejšia opozičná strana Partido Popular. Aby toho nebolo málo, v Seville v kostýme kráľa Baltazára doslova zažiaril brat madridskej premiérky Tomás Díaz Ayuso. Za jeho ďalší prehrešok boli pokladané výrazné toreadorské prvky na kráľovskom kostýme s nespočetnými trblietkami. Ide len o pár škandálikov z dlhého zoznamu, ktoré v Španielsku každoročne okorenia najočakávanejší sviatok a pomaly sa stávajú súčasťou tejto obľúbenej tradície.