Železničná stanica v Trenčíne je ako tŕň v oku. Kto ho konečne vyberie?

TRENČÍN – Trenčianska železničná stanica, ktorá slúži ako kľúčový bod pre množstvo cestujúcich, sa napriek svojej histórii a dôležitosti pre región už niekoľko rokov nepýši práve reprezentatívnym vzhľadom. To by sa však v dohľadnej dobe malo zmeniť.

V prípade stagnujúcej rekonštrukcie železničnej stanice v Trenčíne sa obracia karta. Foto: Tomáš Somr V prípade stagnujúcej rekonštrukcie železničnej stanice v Trenčíne sa obracia karta. Foto: Tomáš Somr

História budovy Železničnej stanice Trenčín (ŽST) siaha až do roku 1943. Za 80 rokov svojej existencie prešla niekoľkými úpravami, no výrazná obnova a modernizácia ju akosi minula, čo opakovane kritizovala nielen verejnosť, ale aj miestna radnica.

„Trochu nepochopiteľne sa do modernizácie železničnej trate, ktorá sa plánovala ešte pred mojím príchodom, nezahrnula aj železničná stanica. Zmodernizovali sa peróny, trať, ale železničná stanica sa nechala tak. Železnice sme museli dlhodobo presviedčať, ale v tejto chvíli je proces už rozbehnutý,” povedal v rozhovore pre Trenčiansky Štandard primátor mesta Richard Rybníček.

S blížiacim sa podujatím svetového významu EHMK 2026, ktoré bezpochyby priláka do Trenčína množstvo návštevníkov, je na mieste otázka, či budú obdivovať už zrekonštruovanú staničnú budovu alebo ohŕňať nosom nad jej súčasným stavom. 

Prevádzkovateľ stanice, ktorým sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ukončil architektonickú štúdiu a spracoval investičné zadanie na projektovú dokumentáciu, ktorú plánoval vysúťažiť prostredníctvom verejného obstarávania do konca roka 2023.

Keďže ŽSR dlhodobo nedisponujú dostatkom financií na rozsiahle rekonštrukčné práce, uchádzali sa o finančné príspevky z Plánu obnovy a odolnosti Komponent 2 – energetická úspora budov. Čerpanie týchto prostriedkov však závisí od ukončenia projektu do júna 2026. Uspeli?

„Momentálne je súťaž na výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie ukončená, prebiehajú procesné úkony pre uzavretie zmluvy s víťazným uchádzačom. Následne po vyhotovení projektovej dokumentácie bude zo strany ŽSR zabezpečený výber zhotoviteľa na realizáciu stavby. Konkrétny termín začiatku realizácie stavby bude preto zrejmý až po úspešnom ukončení verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby,” uviedla pre redakciu Vladimíra Bahýlová, riaditeľka Odboru komunikácie a marketingu ŽSR.

Primátor Rybníček bol ale o niečo konkrétnejší. Podľa jeho slov je situácia so ŽST Trenčín pre mesto zložitejšia v tom, že ju vlastnia ŽSR a tie majú opäť nového generálneho riaditeľa. „Ale platí, že ak všetko pôjde podľa plánu, s rekonštrukciou železničnej stanice by sa mohlo začať v roku 2025 a myslím si, že do roku 2026 by mohla byť aj zrekonštruovaná,” dodal. 

V roku 2009 sa ŽST Trenčín stala súčasťou projektu Moderná stanica, ktorý bol iniciovaný prevádzkovateľom staničných budov – Železnicami Slovenskej republiky. Projekt mal za cieľ obnovu železničných staníc prostredníctvom spolupráce so súkromnými partnermi. Úspešný ale nebol.

Až v roku 2011 mal získať súkromný investor prístup k obchodným priestorom stanice výmenou za jej rekonštrukciu. Tú mala zastrešovať spoločnosť SIRS – Development, a. s. O rok neskôr sa zase objavili plány na prepojenie autobusovej a železničnej stanice do jedného komplexu, ktorý by mal podobu terminálu letiska. No ani z týchto veľkolepých plánov nakoniec nič nebolo.