SALZBURG – Tradičný festival Mozartov týždeň tento rok trvá v rakúskom Salzburgu až do 4. februára. Stredobodom festivalu zostáva naďalej W. A. Mozart a jeho veľké a nesmrteľné dielo. Gigant ale nikdy nie je sám. Pre dokreslenie kontextu jeho diela sa k nemu pripájajú aj ďalší velikáni vtedajšej doby. Tohtoročný ročník sa zameria primárne na Antonia Salieriho – kontroverznú postavu z Mozartovho príbehu.
„Žiadny súčasník nie je spomínaný jedným dychom s Mozartom tak často ako Salieri. Preto je tento skladateľ prvou a najlepšou voľbou, ako ďalej posunúť čisto mozartovský festival. Za rozporuplným
vzťahom oboch skladateľov sa skrýva mnoho viac či menej pravdivých mýtov a príbehov, ktoré by sme chceli predstaviť. A to nielen na koncertoch, ale aj ako strhujúcu drámu v opere, divadle, filme
a dokonca v bábkovom divadle. Vždy inými, zaujímavými a rôznymi spôsobmi,“ uvádza riaditeľ Mozartovho týždňa a slávny mexický tenor Rolando Villazón.
Obrovská osobnosť opradená desiatkami mýtov a legiend
Mozart a Salieri – to je večná otázka o dvoch geniálnych skladateľoch. Boli vlastne skutočne nezmieriteľní nepriatelia alebo naopak? To je asi len špekulácia, značne ovplyvňovaná tak filmom, ako aj ich zvláštnymi osobnými príbehmi. Z dejín vyplýva, že to boli súčasníci, hudobní rivali, ktorí sa navzájom v tvorbe povzbudzovali. Práve ich vzájomné dlhodobé súperenie malo na kvalitu ich skladieb veľmi priaznivý vplyv.
V niektorých ohľadoch bol Antonio Salieri (1750 až 1825) vo svojej dobe oveľa úspešnejším hudobníkom ako Mozart. Aspoň podľa vtedajších spoločenských kritérií. Jeho kariéra na cisárskom dvore, kde pôsobil dokonca od roku 1788 ako dvorný hudobný riaditeľ, znamenala prestížne uznanie aj ocenenie. Naopak, Mozart sa musel živiť ako umelec na voľnej nohe, čo nebola v jeho časoch nijako ľahká vec. Aj taký génius ako on sa musel poriadne posnažiť, kým Salieriho opery sa tešili veľkej obľube. Radili sa s ním dokonca také esá ako Beethoven, Schubert a neskôr vyučoval aj Mozartovho syna – nadaného Franza Xavera Wolfganga.
Veľké orchestre, komorná hudba, opera a dokonca bábkové divadlo
Na Mozartovom týždni 2024 budú v spolupráci s partnerskými salzburskými inštitúciami uvedené tri diela zachytávajúce legendárne súperenie oboch skladateľov. Štátne divadlo v Salzburgu predstaví známu hru Petera Shaffera „Amadeus“ z roku 1979. Tá poslúžila ako predloha pre rovnomennú filmovú adaptáciu Miloša Formana z roku 1984. Inscenácia je výsledkom dramaturgickej spolupráce medzi umeleckým riaditeľom hudobnej sekcie divadla Andreasa Gergena a umeleckým riaditeľom festivalu Rolanda Villazóna, ktorí si dali za cieľ vytvoriť nový obraz Mozarta pre rok 2024.
Počas festivalu vystúpia aj uznávané hviezdy klasickej hudby, ako Rolando Villazón alebo česká mezzo-sopranistka Magdalena Kožená, ktorá zažiari ako sólistka pri Mozartovej opere „La Clemenza di Tito“. Tá vznikla na objednávku českých stavov pri príležitosti korunovácie Leopolda II. českým kráľom.
Diváci a poslucháči si budú môcť užiť na koncertoch a vystúpeniach hudbu nielen Mozarta a Salieriho, ale aj ich súčasníkov – Beethovena, Haydna, Hummela alebo Schuberta. A to v podaní orchestrov, ale aj skvelých európskych sólistov.
Festival tradične poctia svojou účasťou hviezdni sólisti aj dirigenti
Veľmi dôležité a skoro nezastupiteľné miesto má na festivale Viedenská filharmónia. Tá sprevádza Mozartov týždeň už 68. rok a v rámci festivalu sa môžu diváci tešiť na niekoľko koncertov,
počas ktorých uvedú hviezdy súčasnej klasickej hudby. Andrés Orozco-Estrada, Sol Gabetta, Kathryn Lewek, Serena Sáenz, Theodore Platt, Nahuel Di Pierro, Andreas Gergen, Christian Floeren,
Aleksandra Kica, Rolando Villazon, Aaron Röll, Sona MacDonald. To je len pár zo známejších mien ľudí, ktorí na festival pritiahnu publikum.
Veľmi významným hosťom festivalu je 60-ročná kráľovná huslí, Nemka Anne-Sophie Mutter, ktorá vystúpi dokonca na dvoch koncertoch. Táto žena koncertuje už od svojich 10 rokov a do popredia záujmu odborníkov zo sveta klasickej muziky sa dostala ako 13-ročná.
V roku 1977 predviedla v Salzburgu bravúrny husľový koncert č. 3 G-dur skomponovaný Wolfgangom Amadeom Mozartom v roku 1775. Dirigentom orchestra bol Herbert von Karajan. Táto dáma je už asi 40 rokov považovaná za najlepšiu huslistku sveta. Na festivale vystúpi spolu s viedenskými filharmonikmi a ďalším velikánom – Michaelom Barenboimom.
Od 29. januára do 4. februára 2024 sa v Salzburgu v rámci Mozartovho týždňa predstavia aj viaceré európske významné komorné súbory, ako Baborák Ensemble, Hagan Quartet, Dánsky komorný orchester, Akademický orchester Salzburgskej Mozartovej Univerzity, Európsky komorný orchester, Javus Quartet, Bazilejský komorný orchester a iní.
Na záverečnom koncerte s Orchestrom Mozarteum Salzburg pod taktovkou Ivora Boltona a sopranistky Anny Prohasky publiku predstavia aj zameranie Mozartovho týždňa 2025.