Danubiana je zrazu bájnym bludiskom. Vystavuje v nej pražská výtvarníčka Xénia Hoffmeisterová

BRATISLAVA – Bludisko – hlavolam fascinujúci ľudstvo po generácie. Základná otázka ale znie: „Čo je to bludisko?" Definované je ako systém spletitých ciest a slepých uličiek. V rôznych textoch sa stretnete aj s označením labyrint. Malo by ísť o synonymum, no predsa existuje medzi týmito termínmi rozdiel. Téma bludiska je zásadným a východiskovým bodom aj pre známu pražskú výtvarníčku Xéniu Hoffmeisterovú, ktorá až do apríla vystavuje v bratislavskej Danubiane.

Bludisko výstava Bludisko je názov výstavy pražskej výtvarníčky Xénie Hoffmeisterovej. Foto: Danubiana

Ústrednou témou výstavy Xénie Hoffmeisterovej je Bludisko, respektíve pobyt v bludisku ako existenciálna konštanta, ktorú ovplyvňuje dnešná situácia permanentnej spoločenskej krízy. Krízy ekonomickej, ekologickej a hlavne bezpečnostnej. Krízy morálky a aj demokracie. A špecifické krízy pravdy. Autorkino bludisko je zároveň priestorom stále silnejúcej nedôvery v mocenský aparát. Zažili sme to napokon všetci.

Situácia v osobnom Bludisku z diel Xénie Hoffmeisterovej je trvalo nepriehľadná. Hoci na cestu by nám mohlo svietiť množstvo existujúcich perspektív a uhlov pohľadu, ktoré si môže vybrať každý, kto sa v tomto bludisku ocitol, cestu nepoznáme. V tom je skrytá sloboda, ale zároveň neistota tohto osobného bludiska. Môže skrývať čosi zlovestné, čo podvedome čakáme a tušíme, ale tiež bezpečný a jednoduchý východ z cesty. Do iného, možno lepšieho sveta. Autorka premýšľa nad rôznymi podobami bludísk. Báda. Objavuje tie, ktoré majú svoje východy, ako aj tie, čo sú úplne bezvýchodiskové.

Strach z neznámeho je všadeprítomný. Žiadna odpoveď nemôže byť definitívna. Riziko, že sa osvetlená cestička v jednom momente zmení na slepú uličku je veľké, dokonca až priveľké. No aj tak sa musíme týmto priestorom pokúsiť prejsť. Nemáme vlastne ani inú prijateľnú možnosť.

Vedomie nestálosti a iluzívnosti nabáda blúdiaceho diváka k pozornej ostražitosti. Slepé uličky, križovatky, aj východiská z bludiska sú pred nami a nikam sa nepremiestnia. To je stála smutná cesta, na ktorej končíme. Uvedomenie si tejto skutočnosti je zároveň spojené s úlohou dozrievania jednotlivca. To je zas v súlade s tradičnou mytológiou bludiska ako symbolu životnej púte – v antickej, kresťanskej alebo romantickej ikonografii.

Pražská výtvarníčka Xénia Hoffmeisterová vyštudovala v rokoch 1973 až 1977 Strednú umeleckopriemyselnú školu v Bratislave u Rudolfa Filu. V rokoch 1981 až 1986 študovala scénické a kostýmové výtvarníctvo na DAMU v Prahe a maľbu u Oldřicha Smutného.

Vo voľnej tvorbe pracuje so širokou škálou prostriedkov, ktorými dosahuje sugestívny výraz. Venuje sa primárnej kresbe, suverénnej maľbe či plastickým technikám.

Výstava v Danubiane potrvá do 14. apríla 2024.

Beh dokola ako prejav ľudskej nestálosti a stádovitosti. Foto: Danubiana
Bludisko ako technokratický odľudštený systém ovládania a moci. Foto: Danubiana
Labyrint existencie ukrytej pod a nad. Foto: Danubiana
Uniformita, ktorá jednotlivca pripraví o jedinečnosť a zomelie ho. Foto: Danubiana