Popol a romantika. Keď sa Popolcová streda premieša so svätým Valentínom

Narážal na starobylý obrad popolcovej stredy zavedený celoplošne ešte v 11. storočí, po ktorom si veriaci z kostolov odnášajú na čelách kríž z popola spálených ratolestí vlaňajšej Kvetnej nedele.    

Stretnutie dňa pôstu a sviatku zaľúbených je hodnotným obohatením, pretože striedavo umocňuje odkaz toho druhého. Pôstnemu charakteru Popolcovej stredy svätý Valentín pripomína, že v pôste ide o skutočnú lásku. Svätý Valentín zas spolu s popolcovým krížom pripomenie, že skutočná láska sa rodí, žije a rastie z obety vlastného života. Valentín ten svoj obetoval 14. februára v roku 269 za vlády cisára Claudia II., lebo napriek cisárovmu zákazu tajne sobášil zaľúbené páry. Kríž popolcovej stredy teda umocňuje skutočnú hodnotu kresťanského manželstva, ktorú dnes umenšujú všakovaké ideológie nielen zo strany „pohanských cisárov“.  

Láska nebeská

Veľké tajomstvo manželstva sa inšpiratívnym spôsobom pokúsil odhaliť a priblížiť autor John Clark v knihe Zradený bez bozku: „Zamilujete sa do ženy a rozhodnete sa s ňou spojiť na celý život v manželstve, pretože Ježiš povýšil manželstvo na úroveň sviatosti. Keď Ježiš vo svojej vševedúcnosti povýšil manželstvo na sviatostnú úroveň, myslel presne na vaše manželstvo. Anjeli v nebi sa navzájom milujú, ale žiadni dvaja anjeli nebudú nikdy tak spojení ako ty a tvoja manželka. Vaša nádej a modlitba spočíva v tom, že vaša extatická láska prinesie nový život. Ani jeden anjel... nemôže ani len snívať o niečom takom; napriek všetkej ich sile, ich láska nebola navrhnutá tak, aby dávala nový život. ... A zlatý pás na tvojom prste symbolizuje nielen pozemskú lásku, ale aj nebeskú.“ Práve prebiehajúci Národný týždeň manželstva nás svojimi inšpiráciami na www.ntm.sk môže upriamiť na túto nebeskú hodnotu.

Neješ mäso a pritom máš v zuboch svoju/svojho...

Svätý Valentín teda recipročne necháva vyniknúť skutočnosti, že v pôstnom období ide naozaj o všetko, teda o vzťahy. Tomuto cieľu zodpovedá aj výber troch pôstnych disciplín: pôst, modlitba a almužna. V pôste ide o vzťah k veciam, v modlitbe o vzťah k Bohu a almužna cieli na medziľudské vzťahy. Všetky tri úrovne sú pritom úzko prepojené. Fyzický pôst bez modlitby môže byť účinnou diétou. Pôst bez almužny zasa smeruje k uctievaniu seba. Významná osobnosť východného mníšstva sv. Bazil Veľký preto uvádza nadčasovú výzvu: „Veď čo ti osoží, keď neješ mäso a pritom máš ´v zuboch´ svojho brata?“

 A tu sa ukazuje význam troch pôstnych disciplín. Všetko, čo pri postení vypláva na povrch z hĺbky môjho vnútra, môžem vložiť do modlitby. Kvalita pôstu sa odráža v dôležitej odmene, ktorou je poznanie. Skúsenosť nás presviedča, ako nás samých dokážu prekvapiť vlastné reakcie či postoje, ktoré sa dostávajú na povrch najmä vo vypätých situáciách. Z tohto uhla pohľadu sa pre nás pôst stáva riadeným procesom poznávania seba, z ktorého môžeme v konečnom dôsledku iba profitovať a eliminovať nepríjemné prekvapenia v nečakaných situáciách na minimum.

Svetlý smútok

Pre túto dimenziu poznávania nazvali východné cirkvi obdobie Veľkého pôstu „svetlým smútkom.“ Smútok pramení z poznania vlastnej nedokonalosti či vnútorných zranení. Svetlým ho môžeme nazvať preto, lebo sa toto poznanie deje pod neustálym „dohľadom“ Boha; v jeho uzdravujúcej prítomnosti, ktorú si priamo uvedomujeme v modlitbe.

Pri dosahovaní kvality poznania chce pomôcť aj kvantita. Štyridsaťdňový pôst začína latinská cirkev rátať už 46 dní pred nedeľou Paschy, keďže šesť nedieľ sa do pôstu pre svoj veľkonočný charakter nepočíta. Gréckokatolíci začali svoju Štyridsiatnicu už dva dni pred „západnou“ Popolcovou stredou a ich pondelkový pôst sa v prísnosti rovná Veľkému piatku, keď okrem mäsa vynechávajú aj mliečne či vaječné pokrmy. Pri rátaní pôstnej štyridsiatky nedele nevynechávajú, preto ju ukončia už v piatok pred Kvetnou nedeľou a následný Veľký týždeň vnímajú ako osobitný celok.

Spoločné pre západnú i východnú tradíciu je úsilie nevnímať toto obdobie iba cez predložku „bez...“, ale predovšetkým ako čas „s...“.  

Tohtoročná kombinácia popola a romantiky teda vôbec nie je na škodu. Práve naopak.