Autobusová stanica v Trenčíne: Kritizovaný projekt predstavili verejnosti, na ťahu sú poslanci

TRENČÍN – Viac ako stovka ľudí sa dnes prišla pozrieť do trenčianskej Hviezdy na verejnú prezentáciu plánovanej rekonštrukcie autobusovej stanice v Trenčíne. Prezentácia investora, ktorým je spoločnosť SIRS Development, bola súčasťou rokovania komisie životného prostredia, dopravy, investícií a územného plánovania pri mestskom zastupiteľstve.

stanica-prezentacia Projekt rekonštrukcie odprezentoval vo Hviezde projektový manažér SIRS Development Ľubor Cmarko. Foto: RV

Práve na najbližšom rokovaní mestského zastupiteľstva, ktoré sa uskutoční 28. februára, sa hotuje poslanecký zbor schváliť pripravenú zmluvu o spolupráci medzi Mestom Trenčín a spoločnosťou SIRS Development. Tá pojednáva nielen o spolupráci medzi samosprávou a investorom pri rekonštrukcii autobusovej stanice za viac ako dva milióny eur, ale zároveň zahladzuje aktuálne súdne spory medzi obomi stranami o určenie vlastníckeho práva k pozemkom.

V tejto súvislosti treba pripomenúť, že spoločnosť SIRS Development ako väčšinový akcionár autobusového dopravcu SAD Trenčín chcela svoj ambiciózny projekt spojenia železničnej a autobusovej stanice prostredníctvom obchodného centra mať dokončený v roku 2016. Od mesta odkúpila potrebné pozemky za takmer milión eur, ale projekt sa nakoniec nepodarilo realizovať. Aj preto radnica od kúpnopredajných zmlúv odstúpila a nárokovala si vrátenie pozemkov do svojho vlastníctva.

Aktuálny projekt je podstatne skromnejší ako ten pôvodný, a to nielen výškou investície, ale predovšetkým plochou, na ktorej sa bude realizovať. „Celá rekonštrukcia bude prebiehať v predstaničnom priestore medzi budovou železničnej stanice a Železničnou ulicou, kde bude celkovo deväť státí pre autobusy diaľkovej a medzimestskej dopravy. Pri Železničnej ulici budú situované štyri niky v celkovej dĺžke 60 metrov pre autobusy mestskej hromadnej dopravy a dve výstupiská pre prímestskú dopravu,“ v krátkosti priblížil podstatu projektu manažér investora Ľubor Cmarko.

A čo bude s obrovskou plochou medzi Železničnou ulicou a areálom trenčianskych kasární? Súčasné autobusové nástupište chce SIRS Development tiež zrevitalizovať a slúžiť by malo ako stojisko pre prímestskú autobusovú dopravu, čo dopravcovi ušetrí náklady na prejazdy prázdnych autobusov po Trenčíne. Mal by tu byť vytvorený priestor pre 28 odstavených autobusov.

Súčasťou projektu je aj 22 parkovacích stojísk pre taxislužby. Aj na prezentácii sa objavili obavy, či minimalistickejší projekt bude dostatočný pre prímestskú aj mestskú hromadnú dopravu. „Návrh sme riešili s odbornými zložkami, dopravnými policajtmi aj útvarom dopravy na trenčianskej radnici a predchádzala mu komunikácia s SAD Trenčín, ktorý ju bude využívať. Prešlo to kompletnou analýzou počtu autobusov aj cestujúcich,“ poznamenal Cmarko.

Doplnil, že projekt počíta aj s tromi menšími budovami na autobusovej stanici. Jedna bude slúžiť ako zákaznícke centrum pre SAD Trenčín, ráta sa aj s čakárňou a reštauračnými službami. V podobnom duchu sa vyjadril na pondelkovom tlačovom brífingu aj predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška. „Nás ako krajskú samosprávu, ktorá celú prímestskú dopravu zabezpečuje, bude zaujímať, aby na novej stanici nevznikal chaos a nezbiehalo sa tu v jednom čase naraz dvadsať autobusov. Pevne verím, že projektová dokumentácia vychádzala z aktuálne platných cestovných poriadkov a všetci cestujúci tu po rekonštrukcii budú môcť v pohode nastupovať aj vystupovať,“ uviedol Baška.

Verejná prezentácia projektu je teda za nami a na ťahu sú trenčianski mestskí poslanci. Schválenie avizovanej zmluvy o spolupráci medzi Mestom Trenčín a SIRS Development by odštartovalo legislatívny proces, ktorý vyústi do podania žiadosti o stavebné povolenie.

Investor by ju chcel podať do 30. júna 2024, k čomu sa zaviazal aj v zmluve s Trenčianskym samosprávnym krajom. Zmluva hovorí aj o použití viac ako jedného milióna eur, ktorý kraj priebežne vyplácal majiteľovi autobusovej stanice za vstupy autobusov do jej priestorov. Celková výška investície je predbežne stanovená na 2,4 milióna eur.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok