Kto bude novým riaditeľom dopravného podniku v Prešove? Firma nemá žiadne dlhy, chýbajú „len“ šoféri a nové autobusy
Proces výberového konania je súčasťou nového transparentného mechanizmu výberu konateľov a riaditeľov mestských firiem, ktorý schválilo prešovské mestské zastupiteľstvo.
Záujemcovia sa na túto pozíciu môžu hlásiť do 1. apríla 2024. Ako uviedol hovorca mesta Prešov Michal Hudák, verejnosť bude o uchádzačoch informovaná po uzavretí prihlášok.
Nový riaditeľ príde do mestského podniku, ktorý nemá finančné záväzky. Dokonca sa podľa mesta nachádza v dobrej finančnej kondícii. „Nemá žiadne dlhy a disponuje dostatočne veľkým vlastným kapitálom, z ktorého chce obnovovať vozový park,“ informoval Hudák.
S čím ale problém má, je kvalifikovaná pracovná sila. Po dôchodkovej reforme výrazne ubudol počet šoférov. V minulom roku odišlo do dôchodku 13 vodičov. Aktuálne má firma v pracovnom pomere 167 vodičov. Do plného stavu ich potrebuje prijať ešte 21.
„Momentálne je tiež vysoká práceneschopnosť vodičov, chýba nám okolo 15 až 20 ľudí,“ uviedol hovorca DPMP Vladimír Tomek.
Prilákať nových pracovníkov sa snaží DPMP benefitmi, ktoré núka potenciálnym šoférom. V súčasnosti je totiž výberové konanie vyhlásené aj na tieto pozície.
„Od júla 2022 sa zvýšila vodičom MHD základná mzda, v súčasnosti je na úrovni 5,56 – 5,66 eura za hodinu. Taktiež ponúkame rôzne príplatky nad rámec Zákonníka práce, ako aj preplatenie kvalifikačnej karty vodiča,“ vymenúva Tomek s tým, že poskytujú možnosť pracovať na skrátený pracovný čas, príplatky za víkendy, sviatky a nadčasy, zvýhodnené cestovné aj pre rodinných príslušníkov či dovolenku navyše.
Veľkým problémom z minulosti sú podľa prešovskej radnice aj nesystémové opatrenia, ktoré zastavili obnovu vozového parku. Ako uviedol Hudák, pravidelne sa nekupovali nové autobusy a tento deficit teraz po rokoch mesto výrazne pociťuje.
„Za posledný rok sa nám už ale podarilo vymeniť 15 vozidiel. Pribudlo 10 nových parciálnych trolejbusov a 5 elektrických autobusov,“ dodal Hudák.
DPMP tvrdí, že k dispozícii má momentálne 57 autobusov s priemerným vekom približne desať rokov. Najmä staršie z nich sú náchylné na poruchy.
„Denne potrebujeme na výpravu 49 autobusov. V prevádzke však musíme mať aj ďalšie, takzvané zálohové autobusy, ktoré vykrývajú vynechané alebo zmeškané spoje z dôvodu porúch iných vypravených vozidiel. S týmto počtom by sme pri aktuálnej veľkosti vozidlového parku nedokázali plnohodnotne nahradiť všetky spoje pri súbežnom výpadku viacerých vozidiel,“ objasnil Tomek z DPMP.
DPMP v súčasnosti pripravuje obstaranie 20 mild hybrid vozidiel. Mesto Prešov taktiež rokuje s Ministerstvom dopravy SR o zapojení do vodíkového programu SR a nákupe minimálne 10 vodíkových autobusov.
V Prešove od 1. septembra 2023 funguje MHD zadarmo pre mládež a od októbra aj pre dôchodcov. Príjmy podniku to podľa mesta Prešov neovplyvnilo. „Výpadok nám nevznikol, práve naopak, tržby nám oproti posledným rokom stúpli,“ dodal Michal Hudák.


