Smršť má ambície na kinohit. Chémia medzi Maštalírom a Geislerovou je korením filmu

BRATISLAVA – Pokiaľ spracovávate bestseller Jozefa Kariku do filmu, dostávate sa do situácie, že pracujete s látkou, ktorá kladie na scenáristu, režiséra aj hercov vysoké nároky. Aj príbeh nového slovenského filmu Smršť je atraktívny hneď v niekoľkých rovinách.

Smršť Nový slovenský thriller Smršť prichádza práve teraz do našich kín. Foto: Smršť

Ako dráma, mysteriózny psychologický film, skoro horor, ale aj príbeh nešťastnej lásky, ktorá asi nemala budúcnosť.

Hlavným hrdinom filmu Smršť je forenzný psychológ Martin Lang (Tomáš Maštalír), ktorý prichádza spolu s manželkou Pawlou (Anna Geislerová) do kúpeľov v horách.

Sú ďaleko od civilizácie, obaja si potrebujú odpočinúť a chcú zachrániť svoj ťažko skúšaný vzťah. Prechádzajú totiž evidentne vážnou partnerskou krízou, ktorá pramení z hlboko ukrytej traumy, o ktorej obaja nehovoria.

Práve pobyt v kúpeľoch je pre oboch ultimátom a asi posledným pokusom na záchranu manželstva pred definitívnym rozchodom. Buď svoje problémy prekonajú, alebo sa každý vydá vlastnou cestou.

Kolobeh rutinných dní vážne naruší príchod tajomnej zásielky. Balík je dôkazným materiálom z vyšetrovania tragického prípadu. Odosielateľom je Langov kolega.

Ten potrebuje pomoc v prípade známom ako „jazda smrti“. Lang spočiatku váha, ale postupne podľahne neznámej sile, ktorá ho k tragickej udalosti priťahuje.

No čím sa hlbšie vnára do prípadu, ktorý pred manželkou spočiatku tají (a kde je možno obvinený nevinným), tým viac sa mení aj jeho vzťah so ženou.

Na povrch vyplávajú skryté priznania, viny aj traumy. V hre je stále viac aj neznáma sila, halný vietor, či démonická bytosť, ktorá sa postavila (možno už dávno) medzi manželov.  

Alebo je to všetko inak a prípad cudzej smrti vlastne ani neexistuje? Kto je vlastne mŕtvy a kto živý, a je pol príbehu len v hlave chorého človeka, nešťastného otca? Možno aj samovraha?

Príbeh knihy Smršť bol modifikovaný so súhlasom autora knižnej predlohy, ktorý osobne ocenil, že sa tvorcovia pri jeho sfilmovaní vybrali vlastnou cestou. Pritom filmová verzia je divácky možno ešte príťažlivejšia než kniha.

Tvorcovia totiž dostatočne preniesli na plátno Karikovské tajomno aj jeho mysterióznu mytológiu, ale zároveň rozvinuli príbeh svojbytným smerom. Tam, kam by sme ho nečakali.

Divák je počas celého filmu vo vzrastajúcom napätí.

Aký veľký dosah môže mať skrytá, tajomná a temná hrozba? Proti komu je vlastne nasmerovaná temná sila ukrytá v halnom vetre? Existuje vôbec? Aké veľké môžu byť naše najhoršie psychické traumy? Kam až vás dotlačí smrteľná choroba? Kde zasa pocity viny a vykúpenia?

To je len pár z motívov, ktoré nový film režiséra Petra Bebjaka rieši a núka.

Tajomný triler Smršť netreba porovnávať s iným úspešným námetom Trhlina, kde ľudia bojujú o zdravý rozum, a aj o svoj život s tajomným lesom.

Vo filme Smršť sa všetko točí okolo výborne fungujúcej chémie medzi hlavnými protagonistami Tomášom MaštalíromAnnou Geislerovou.

Obaja podávajú výborný, sústredený herecký výkon. Zahrať totiž zmes vášne, posadnutosti, strachu, nešťastia z osobnej traumy, ale aj psychické zrútenie, nie je ľahké.

A obaja herci sa museli poddať vášňam a rozporuplným citom, ktoré sa variovali a kumulovali aj počas jednej scény viackrát.

Anna Geislerová dokazuje, že je veľká dramatická herečka, ktorej postava fyzicky aj psychicky trpiacej ženy neuveriteľne sadla. A v Tomášovi Maštalírovi mala veľmi zdatného spoluhráča.

Určite treba oceniť aj výbornú kameru Martina Raua, ktorý „čaroval“ už v predošlej sfilmovanej Karikovej predlohe z tríbečských lesov Trhlina.

Zaujímavou je aj hudba Juraja Dobrakova, ktorý využil dokonca v jednom čísle hudobnej zložky aj nestarnúcu spevácku divu Evu Mázikovú.

To, či však Smršť bude skutočným slovenským kinohitom, rozhodnú až diváci. Majú sa na čo tešiť!