Ašot Haas ponúka divákom Insight. Vhľad do svojho sveta svetla

BRATISLAVA – Držiteľ Krištáľového krídla za výtvarné umenie roku 2023, multimediálny vizuálny umelec Ašot Haas výstavou Insight v budove SNM predstavuje výber zo svojej aktuálnej tvorby. Medzi vystavenými objektmi vás určite prekvapí socha Dávida.

Ašot Haas Ašot Haas vystavuje až do 19 mája svoje diela v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave. Foto: Krištáľové krídlo

Výstava Insight (Vhľad) v Slovenskom národnom múzeu, čerstvého držiteľa Krištáľového krídla za výtvarné umenie roku 2023 Ašota Haasa, je inšpirovaná rezidenčným pobytom umelca, ktorý absolvoval v Slovenskom inštitúte v Jeruzaleme.

Prináša mimoriadne imaginatívne diela, ovplyvnené géniom loci nielen pre kresťanov tak posvätného mesta. So všetkým jeho bohatstvom, silnou spiritualitou, ako aj kombináciou rozličných vierovyznaní ľudí tam žijúcich.

Slovenský výtvarník ruského pôvodu má úplne svojskú a silnú výtvarnú poetiku a vlastný výtvarný program.

„Dostatočne vnímať objekty, prostredníctvom ktorých vyjadrujem svoje impresie, si vyžaduje vnútorné spomalenie a upriamenie pozornosti na množstvo drobných detailov. Zvuková vrstva výstavy uvádza zároveň návštevníka do hladiny alfa a navodzuje mu pocit uvoľnenia a pokojný stav vedomia,“ hovorí Ašot Haas o dynamike uchopenia diel na svojej výstave.

Meditácia prostredníctvom umeleckého objektu nie je síce vo výtvarnom umení ničím novým, ale v našom výtvarnom priestore je ešte vždy vzácna. A pôsobí temer novátorsky.

Výstavný projekt Ašota Haasa je koncipovaný ako tmavá, intímna a zároveň intenzívna scenéria, z ktorej útrob vystupujú umelcove objekty.

Prekvapí premiérovo vystavená figurálna kompozícia, ktorá je voľnou variáciou sochy slávneho Michelangelovho Dávida. Haas ikonickú sochu značne zdynamizoval.

Otočil ju o 360 stupňov, zdeformoval a urobil ju rozhodne provokatívnejšou (a asi aj viac prístupnejšou a zaujímavejšou dnešnému divákovi).

Výstava takisto prezentuje nový cyklus šiestich kusov diamantov, ktoré odkazujú na izraelské bohatstvo aj obchod.

Autor pri príprave svojich objektov skúmal históriu vzniku diamantov. Priznal inšpiráciu najdokonalejšou verziou brúsenia, ktorú prepočítal aj vytvoril belgický dizajnér Marcel Tolkowsky (1899 až 1991).

Prostredníctvom skenovania Tolkowského briliantov vytvoril Haas vlastné veľké verzie. Tie pretavil do optického skla a pokoval vákuovou technológiou. Diváka zasiahnu tiež umelcove svetelné objekty. Lineárne kruhové motívy, odkazujúce možno na siluety sakrálnych kupol.

Vibrujúce, abstraktné, reliéfne kresby z plexiskla, ktoré nás vťahujú do osobitého, spirituálneho sveta neviazaného na konkrétnu vieru. Tvorba Ašota Haasa je zaujímavá aj pre „výtvarne nevzdelaného“ diváka, keďže umelec čerpá z poznania prvkov nedávnych dejín umenia.

Využíva povedzme znaky op-artu, abstraktného geometrizmu či minimalizmu, ktoré spája s modernými technológiami, aby vytvoril funkčné objekty, ktoré skoro ani nepotrebujú pomenovania. Sú svetom sami o sebe. Podobné diela sú v našom umení ešte vždy jedinečné.

Výtvarník Ašot Haas (1981, Moskva) žije a tvorí v Bratislave. Štúdium absolvoval na bratislavskej VŠVU, kde v rokoch 2002 až 2007 postupne prešiel ateliérmi Industrial Design (Ferdinand Chrenka), Transport Design (Štefan Klein), Sklo (Juraj Gavula) a ateliérom Socha, objekt, inštalácia (Juraj Meliš).

V roku 2019 získal cenu ILDA Awards a v roku 2007 Cenu Galérie NOVA za sklo.

Tajomné mega diamanty, ale aj magické svetelné inštalácie. Foto: Insight
Niektoré z diel pripomínajú psychedelické obrazy, známe zo svetelných šou v 60. rokoch. Foto: Insight
Zmenšená osobná galaxia Ašota Haasa sa akoby vznášala v priestore. Foto: Insight
Umelec nám núka svojský pohľad na sochu Dávida od Michelangela. Foto: Insight