MOUNTAIN VIEW – Presne 20 rokov uplynulo od chvíle, keď spoločnosť Google spustila svoju novú e-mailovú službu Gmail. Stalo sa tak 1. apríla 2004. S odstupom dvoch dekád možno povedať, že šlo o jeden z kľúčových okamihov internetovej histórie.
Vtedy, pred 20 rokmi, to však spočiatku vôbec nevyzeralo, že prichádza niečo prelomové. Naopak, mnohí si mysleli, že ide len o prvoaprílový žart.
Okrem dátumu za to mohol aj nesmierne veľkorysý priestor pre e-maily, až jeden gigabajt. V čase, keď boli bežné 10 či 20 megabajtové schránky, bola takáto veľkosť čímsi nevídaným.
Práve to v Google prezentovali ako jednu z hlavných predností novej e-mailovej služby a zdôrazňovali, že používatelia už nikdy nebudú musieť mazať svoje správy, aby uvoľnili miesto pre nové.
Aj vďaka tomu sa v gmailových schránkach mnohých z nás zachovali staré správy spred 10 či 15 rokov, ktoré nám umožňujú zaspomínať si na komunikáciu s blízkymi či na rôzne fragmenty našich osobných, alebo pracovných životov.
Dnes už ale veľká časť takejto komunikácie prebieha cez rôzne aplikácie typu WhatsApp či Viber, v ktorých je vyhľadávanie podstatne zložitejšie. Nájsť teda správy, ktoré v nich dnes píšeme, bude v budúcnosti ťažšie. A budú tu vôbec tieto aplikácie o ďalších 20 rokov?
Okrem obrieho úložiska bolo však nemenej dôležitou funkciou Gmailu rýchle a spoľahlivé vyhľadávanie v e-mailoch, čo dovtedajšie konkurenčné služby nie vždy zvládali ideálne.
Gmail mal tiež dobrú antispamovú službu. Nevyžiadaná pošta je síce dodnes problémom, ale Gmail jej filtráciu od začiatku zvládal oveľa lepšie než konkurenčné platformy.
V súčasnosti má Gmail podľa odhadov asi 1,8 miliardy používateľov, ako uvádza napríklad Techjury.net. Je tak jasne najpopulárnejšou e-mailovou platformou na svete. Pripomeňme, že počet obyvateľov Zeme už presiahol osem miliárd, túto službu teda využíva bezmála štvrtina celosvetovej populácie.
V tejto súvislosti treba dodať, že toto impozantné číslo Gmail dosiahol napríklad bez Číny v vyše 1,4 miliardami ľudí. Služby spoločnosti Google, vrátane Gmailu, sú tam totiž zablokované, ako informoval portál Teraz.sk na základe správy agentúry AP.
Hoci sa svet aj internet za 20 rokov zásadne zmenili a konkurenciou e-mailu sú sociálne siete či rôzne komunikačné aplikácie, klasické e-mailové správy majú stále svoje nezastupiteľné miesto.
Aj keď Gmail už nie je takým zjavom ako v čase svojho vzniku, pre mnohých ľudí je vždy jedným zo základných prostriedkov ich komunikácie.
A zdá sa, že to tak zostane i naďalej, keďže za ním stojí obrovský technologický gigant Alphabet, teda materská spoločnosť firmy Google. Gmail sa snaží stále vylepšovať, v poslednom období najmä prvkami umelej inteligencie, ktorá môže napríklad pomôcť pri koncipovaní správ.
Zostáva teda len popriať mu k výročiu všetko najlepšie a dúfať, že tu s nami bude aj o ďalších 20 rokov.