Topenie arktického ľadu otvára nové možnosti internetového prepojenia

Topenie arktického ľadu otvára nové možnosti internetového prepojenia, fínsko-americký projekt Far North Fiber plánuje položiť 14 500 kilometrov dlhý kábel na oceánske dno.

FarNorthFiber Návrh prepojenia v projektr Far North Fiber. Zdroj: Terabit Systems/X

Pri poškodení plynovodu Balticconnector poškodila čínska loď aj telekomunikačné spojenie medzi Fínskom a Estónskom. Dátové káble v Červenom mori sú zase vystavené útokom húsíov z hnutia Ansár Alláh. Cez pripojenie v Červenom mori pritom prechádza viac ako 90 percent dát medzi Európou a Áziou.

„Ide jednoznačne o akúsi koncentráciu viacerých káblov, čo znamená, že existuje riziko, že sa niektoré oblasti preťažia,“ povedal Taneli Vuorinen, výkonný viceprezident fínskej spoločnosti Cinia, ktorá spolupracuje na projekte Far North Fiber. „V záujme uspokojenia rastúceho dopytu sa zvyšuje tlak na hľadanie rozmanitosti dátových trás,“ povedal.

Far North Fiber chce prostredníctvom arktického kábla prepojiť Japonsko, Aljašku, Kanadu, Nórsko, Fínsko a Írsko. Oblasť Severného ľadového oceánu sa podľa klimatológov otepľuje štyrikrát rýchlejšie ako zvyšok sveta, úbytok ľadu preto ponúka nové, bezpečnejšie možnosti prepojenia.

Na projekte pracujú fínske firmy Cinia a Alcatel Submarine Networks (odnož firmy Nokia), americká Far North Digital a japonská Arteria Networks Corporation. Európska únia sa na projekte podieľa tiež, investovala doň približne 23 miliónov eur.

(politico)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac