Bývalý španielsky biskup uzavrel cirkevné manželstvo. Zvíťazila napokon láska?

Keď v roku 2010 vymenoval pápež Benedikt XVI. otca Xaviera Novella za biskupa katalánskej diecézy Solsona, bol vo veku štyridsaťjeden rokov najmladším medzi biskupmi Španielska. Aktuálne získal ďalšie prvenstvo, keď sa stal prvým biskupom, ktorý uzavrel kánonické manželstvo.

Xavier Novell. Foto: Profimedia.sk

Xavier Novell. Foto: Profimedia.sk

Cirkevný sobáš s rozvedenou spisovateľkou a psychologičkou Silviou Caballolovou mu umožnil dišpenz udelený pápežom Františkom. „Bola som prekvapená veľkou ľudskou a duchovnou kvalitou pápeža Františka,“ zverejnila na Instagrame Caballolová na Veľkonočný pondelok zhodnotiac:

„Bola to dlhá cesta, ale nakoniec sa nám našu kánonickú situáciu podarilo vyriešiť: zosobášili sme sa ako sme chceli a znova môžeme prijímať eucharistiu.“ Manžela naďalej vníma ako biskupa, ktorý nemôže vykonávať svoj úrad. Jeho laicizáciu a následný cirkevný sobáš označila spisovateľka za „milosrdenstvo Svätého otca“

Caballolová sa zároveň ospravedlnila všetkým, ktorí by celú záležitosť najradšej boli ponechali v skrytosti. Rozhodla sa vyhnúť sa postoju, akoby nemyslela alebo necítila a zdôvodnila to potrebou transparentnosti: „Nemyslím si, že si naša láska alebo cirkev zaslúžia zostať v skrytosti. Tiež si nemyslím, že zahmlievanie, ktoré sprevádzalo odstúpenie môjho manžela pred dva a pol rokom, bolo správne.“

Posadnutý?

Rezignáciu biskupa Novella prijal pápež František v auguste 2021. Podľa vtedajšieho stanoviska diecézy Solsona odstúpil biskup Novell „z čisto osobných dôvodov v súlade s kánonom 401 § 2 Kódexu kánonického práva“. V septembri už médiá tieto „čisto osobné dôvody“ identifikovali ako blízky vzťah biskupa Novella s vtedy tridsaťosemročnou psychologičkou a spisovateľkou.

Nedalo sa, samozrejme, nespomenúť jej autorstvo kníh s erotickým obsahom i so satanistickým podtónom. Podľa vtedajších informácií dal oboch dohromady workshop na tému démonológia. Kým spisovateľka sa na ňom zúčastnila kvôli svojej literárnej tvorbe, biskup Novell zasa kvôli službe exorcistu, na ktorú sa ako biskup podujal. Z cirkevných kruhov sa následne ozvali hlasy, ktoré biskupovi Novellovi radili podrobiť sa exorcizmu, lebo jeho stav „zamilovanosti“ pripisovali démonickému útlaku.

Ultrakonzervatívny ultramontánny tradicionalista

Ten poskytoval dostatočné vysvetlenie radikálnej zmeny postoja konzervatívneho biskupa, ktorý sa ako mladý seminarista ocitol v podobnej situácii. Vtedy podľa vlastného svedectva prosil o „jasný pohľad“, ktorý sa dostavil.

„Pán ma mocne objal a znova som bol na správnej ceste,“ povedal pre španielsky denník El Pais, ktorému sa zdôveril: „Pokiaľ byť konzervatívny znamená milovať Ježiša v jeho Cirkvi, potom som ultrakonzervatívny. Pokiaľ byť ‚pápeženec‘ znamená žiť v jednote s cirkvou, som prísne ultramontánny. A, samozrejme, pravoverný, lebo sme cirkvou Tradície.“ 

Biskup Novell prejavoval v otázkach morálky konzervatívne postoje, keď odmietal takzvané manželstvá homosexuálov a podporoval konverzné terapie, do ktorých sa priamo zapájal. Potraty a eutanázie označoval za genocídu. Verejne pomenoval aj recept na pokušenia spočívajúci v osvedčenom „zíde z očí, zíde z mysle.“  

V prípade vzťahu so Silviou Caballolovou sa veci vyvinuli ináč a už v novembri 2021 nasledoval ich úradný sobáš a o štyri mesiace neskôr prišli na svet dvojičky. Chvíľkové zlyhanie či poblúznenie, o ktorom v prvých mesiacoch hovorili blízki spolupracovníci biskupa Novella, nadobudlo trvácnejšie kontúry.     

Kto prvý hodí kameň?

Čo môže odovzdať príbeh biskupa Novella? Ukazovanie prstom či obsadenie sudcovskej  stoličky medzi ne rozhodne nepatrí. Skôr pripomína, že dokonalú istotu nemáme ani v sebe a svojich morálnych kvalitách. „Preto kto si myslí, že kto stojí, nech si dáva pozor, aby nepadol,“ vyjadril skúsenosť Apoštol národov v prvom liste Korinťanom. Aj čerstvá nevesta Silvia Caballolová pripomenula na sociálnej sieti Ježišove slová: „Kto je bez hriechu, nech prvý hodí kmeňom. Mnohí ho už hodili, mysliac si, že sú morálne vyššie.“

Na strane druhej môžeme uviaznuť pri skreslenom dojme, že v tomto prípade vyhrala láska nad náboženskými či cirkevnými predpismi. To môže tvrdiť len ten, kto nevidí a neuznáva, že ozajstná Láska má v cirkvi konkrétnu tvár a meno a všetky ostatné deriváty lásky len participujú na nej. Práve Ona nás učí, že kameňom sa nehádže, ale na kameni sa stavia. (porov. Mt 21,42)