Naďovi Demokrati provokujú „proruskými“ bilbordmi. Všimli si ich aj v zahraničí

Slovensko zaplavila v ostatných dňoch vlna kontroverzných, anonymných bilbordov. Ich odkaz pobúril veľkú časť populácie. Nič však nie je tak, ako sa na prvý pohľad javí.

Za modrým billboardom sa skrýva modrá strana. Za modrým billboardom sa skrýva modrá strana. Foto: David Markovič

Modré bilbordy s nápismi „Bez Ruska neprežijeme“, „EU a NATO nepotrebujeme“ alebo „Ukrajina je nepriateľ“ sa ocitli vo väčších aj menších mestách, navyše v čase silnej polarizácie spoločnosti umocnenej výsledkom prezidentských volieb.

Meno objednávateľa pri odvážnych výrokoch o zahraničnej politike našej krajiny chýba. Zisťovali sme preto, kto za takúto kampaň platí.

Spoločnosť Gryf, ktorá bilbordy prenajíma, nám na našu otázku odpovedala rýchlo. Rýchlosť však nebolo to, čo prekvapilo najviac. Mnohí prozápadní voliči by čakali, že medzi objednávateľmi bude subjekt blízky vládnej koalícii, ak nie priamo niekto z jej centra.

Jaroslav Naď sa na sociálnych sieťach vyjadruje, že proti koalícii je treba zakročiť tvrdšie. Sú však kroky Demokratov správne? Foto: Jakub Kotian/TASR

Kontroverzné bilbordy sú však súčasťou novej kampane, ktorú spustila mimoparlamentná strana Demokrati, predsedom ktorej je bývalý minister obrany Jaroslav Naď. Pripomeňme, že v predsedníctve strany sedia aj bývalý premiér Eduard Heger či odídenec zo strany Za ľudí Juraj Šeliga.

Demokrati idú do toho „natvrdo“

Predseda Naď pritom vo svojom živom vysielaní 7. apríla povedal, že je na čase ísť voči tejto koalícii tvrdo. Oslovili sme preto hovorkyňu strany Martinu Kakaščíkovú, ktorá nám potvrdila, že strana je skutočne objednávateľom, ktorý si bilbordy prenajal. Zaujímalo nás, čo Demokrati sledujú takouto kampaňou a či ju nepovažujú za štvavú a podpásovú.

Billboard sa objavil aj v Trenčíne, kde vyvolával vášne a hnev. Komentujúci však plakali na nesprávnom hrobe. Foto: Facebook

Odpovede sme sa dozvedeli až na tlačovej konferencii, ktorú strana zvolala na stredu 10. apríla o 10:00 v Bratislave. K tej vyšiel v Žilinskom Štandarde samostatný článok, ktorý si môžete prečítať tu.

Moscow Times to obrátil proti Ficovej vláde

Na bilbordy medzitým komentárom reagoval aj denník Moscow Times, ktorý patrí medzi najvplyvnejšie opozičné médiá v Rusku. Autor textu s názvom Kremeľ môže na Slovensku oslavovať víťazstvo bilbordy zmienil v súvislosti s údajnými proruskými tendenciami slovenskej vlády a voličov.

„Obyvatelia Slovenska si za prezidenta zvolili odporcu podpory Ukrajiny a euroskeptika Petra Pellegriniho. Víťazstvo tohto populistu ešte viac legitimizuje moc premiéra Roberta Fica a jeho smerovanie k likvidácii inštitútov právneho štátu,“ napísal tvorca textu Ivan Preobraženskij, ktorý žije v Prahe a jeho texty uverejňuje napríklad aj Denník N.

Reagujú aj slovenskí politici

Voči takejto kampani sa ohradil aj nový šéf strany SaS Branislav Gröhling, ktorý ju označil za nebezpečnú a neetickú. „Nie vždy platí, že „zlá reklama je reklama.“ Keď už sa v Demokratoch neozval ich proeurópsky duch pri nákupe Sputnika, mohol by sa ozvať aspoň teraz. Alebo nech sa ozve pud sebazáchovy. Alebo iba zdravý rozum,“ uverejnil na sociálnych sieťach.

Ostrý a bojovný tón predsedu Demokratov odsudzuje aj Erik Tomáš z Hlasu. „Zúrivá liberálna kaviareň sa po vyhrážkach a vulgarizmoch chce najnovšie aj biť. Toto nie je slušnosť, ale dno,“ reagoval na výroky Jaroslava Naďa z ich tlačovej konferencie.