KOŠICE – Parkovanie v našom meste sa stáva čoraz väčším problémom, o ktorom hlasno hovoria obyvatelia rôznych sídlisk. Situácia je často taká zlá, že ľudia musia „hrať tetris“ s autami, aby občas vôbec mohli vystúpiť z vozidla či nastúpiť doň.
Vyšli sme preto do ulíc a opýtali sme sa obyvateľov Košíc na ich názor. „Málo vyznačených parkovacích miest a nekontrolovanie počtu áut na rodinu. U nás na Furči napríklad majú minimálne dve rodiny dlhodobo odparkované po 2, 3 autá, ktoré ani nevyužívajú a ja keď prídem po 12-hodinovej šichte, mám ešte hľadať voľné miesto,“ posťažoval sa pán Ľuboš.
Aj obyvatelia ďalších lokalít ako Ťahanovce či Terasa čelia podobným problémom. Kritické sú ulice Berlínska, Považská, Ondavská, Idanská. „Napríklad Nová nemocnica – nedalo sa mi vyparkovať, ja s 2-ročnou dcérkou v aute,“ opisuje nahnevaná mamička Iveta svoju skúsenosť s blokovaním parkovacieho miesta, za ktoré mohol študent medicíny.
V období, keď sa v Steel Aréne odohrávajú hokejové zápasy či koncerty, sa situácia v tejto lokalite ešte zhoršuje. „Ideálne, keď je v Steel Aréne nejaké podujatie, ľudia si kúpia lístky na podujatie, ale tých zopár eur navyše už nie sú ochotní dať, a tak nemajú kam domáci zaparkovať,“ hovorí pani Erika.
S problémom sme sa obrátili na starostu mestskej časti Košice-Západ Marcela Vrchotu, no faktom ostáva, že ak motoristi odstavia svoje autá na legálnych parkovacích miestach podľa platných predpisov, mestská polícia ich nemôže sankcionovať, a zároveň tomu nedokáže zabrániť. Obyvatelia si teda vydýchnu v období, keď sa tam nekonajú takéto podujatia.
Vrchota pre našu redakciu potvrdil, že problém s parkovaním je vážny a dotýka sa najmä lokalít pozdĺž Idanskej, Považskej, Ondavskej, Kysuckej, Čapajevovej a Moldavskej ulice, čo sú v realite Luníky 1, 2, 5, 6 a samotné okolie kina Družba. „Lokality sú problematické najmä z hľadiska toho, že tam nie je zatiaľ zavedený systém rezidentského parkovania,“ vysvetľuje starosta.
Vrchota ďalej dodáva, že s nárastom počtu automobilov v jednej domácnosti sa problém ešte zhoršuje. „Mestská časť jednoducho nebola stavaná na to, aby pojala také množstvo automobilov,“ priznáva.
Ako riešenie situácie navrhuje zavedenie rezidentského systému parkovania. „Do budúcnosti sa plánuje mestská časť Košice-Západ spolu s mestom Košice spolupodieľať na vybudovaní rezidentského systému parkovania, ktorý by mal umožniť parkovanie výlučne obyvateľom mestskej časti alebo Košičanom,“ avizuje starosta.
Rovnako to vidí aj občan Róbert, ktorý takéto riešenie navrhuje v každej mestskej časti, pričom by sa malo riadiť princípom jeden byt = jedno auto.
Na zlepšenie situácie sa tiež plánuje využitie súkromných parkovacích plôch na nočné parkovanie. „Ide napríklad o parkovisko Saleziánov na Troch hôrkach, parkoviská obchodných spoločností na Bardejovskej a Moldavskej ulici, alebo na križovatke Popradská – Toryská,“ dopĺňa Vrchota.
V praxi by to podľa jeho slov znamenalo, že po skončení prevádzkovej doby predajní by na týchto parkoviskách mohli na noc odstaviť svoje autá bezplatne, alebo za symbolický poplatok, obyvatelia z okolia.
Starosta tiež spomína nové parkovacie miesta na Trebišovskej a Sokolovskej ulici, ktoré by mali pomôcť zmierňovať problém s parkovaním. „Chceme v tom pokračovať, ale tak, aby to nebolo zásadným spôsobom na úkor zelene,“ uzatvára Marcel Vrchota.
Na spomínaných Ťahanovciach rieši starosta Miloš Ihnát s mestom vybudovanie parkovacieho domu Pekinská, pričom sa čaká na schválenie mestského rozpočtu a rokuje s investorom. „Strany musia dôjsť k dohode v rámci mestského pozemku, potencionálnej správy parkovacieho domu, všetkého potrebného, aby parkovací dom mohol slúžiť svojmu účelu,” avizoval starosta. Podľa neho je potrebné myslieť aj na to, kam by sa na čas výstavby presunuli v súčasnosti tam parkujúce autá.
Sú ulice, kde občania problém s parkovaním tak nepociťujú. Avšak problémy s parkovaním v Košiciach sú zrejmé a dotýkajú sa mnohých obyvateľov mesta. Zároveň je to aj odrazom rastúcej dopytovej potreby parkovacích miest vzhľadom na rastúci počet áut v domácnostiach.
V kontexte rastúceho počtu automobilov je dôležité uvažovať aj o možnostiach ekologickej jazdy ako súčasti riešenia problému s parkovaním. Ekologická jazda nielen pomáha znižovať emisie a ochrániť životné prostredie, ale môže aj pomôcť uľahčiť hľadanie parkovacieho miesta. Vodiči môžu zvážiť využitie verejnej dopravy, zdieľanie jazdy či voľbu kolobežiek a bicyklov na krátke vzdialenosti počas sezóny.