BANSKÁ BYSTRICA – Poklepaním základného kameňa zástupcami vlády odštartovala v utorok výstavba približne trojkilometrového pokračovania rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču.
Za vysúťaženú sumu 87 miliónov eur má združenie Doprastav, a. s. – Metrostav DS, a. s., postaviť okrem troch kilometrov rýchlostnej cesty aj nové napojenie mestskej časti Šalková a novú trasu cesty I/66 v úseku.
„Diaľnica bude mať 3,125 kilometra, preložka cesty prvej triedy I/66 bude mať taktiež takmer 3 kilometre. Na úseku sa nachádzajú 12 mostov, 6 oporných, zárubných múrov a protihluková stena s výmerou viac ako 8-tisíc metrov štvorcových,“ uviedol Martin Chrappa, obchodno-technický riaditeľ Doprastav, a. s.
Na poklepaní základného kameňa sa zúčastnil aj minister dopravy a výstavby Jozef Ráž ml. „Tento diaľničný úsek je prvý, ktorý sa mi podarí „poklepať“, a verím, že nie je posledný. Dá sa povedať, že toto je to malé prvé trojkilometrové bábätko a dúfame, že sa nám podarí čo najviac úsekov rozostavať a poodovzdávať do užívania,“ uviedol minister.
Nová komunikácia vyrieši havarijný stav mosta pred Slovenskou Ľupčou. Trojkilometrový úsek aktuálne začatej etapy sa má skončiť približne v úrovni Biotiky.
Pre širšie okolie je najdôležitejšie vybudovanie nového mosta cez Hron. Ten nahradí súčasný most, ktorý je na hranici životnosti. V rámci trojkilometrového úseku sa celkovo ráta s piatimi mostnými objektmi vrátane vybudovania nového mosta cez Hron v Šalkovej. Do výstavby je zahrnutá aj mimoúrovňová križovatka Šalková.
Nová trasa do Slovenskej Ľupče sa zo západnej strany prepojí s existujúcim úsekom rýchlostnej cesty R1 Pribina Banská Bystrica – severný obchvat. Vo všeobecnosti sa zvýšia komfort a bezpečnosť osobnej i tranzitnej dopravy v tomto úseku cesty I/66.
Diaľničiari odhadujú trvanie stavebných prác na dobu 32 mesiacov. V hre stále zostáva aj II. etapa dokončenia R1 zo Slovenskej Ľupče popod Donovaly v smere na Ružomberok. O tom však musí definitívne rozhodnúť vláda.