Zbrojovka Czechoslovak Group pre vojnu na Ukrajine dobieha aj európske giganty

Boom nezažívajú len giganti ako Rheinmetall či Saab. Ukážkovým príkladom je Czechoslovak Group, česká zbrojovka, ktorá spočiatku skupovala sovietske tanky, aby ich predávala na šrot. Po dvoch rokoch vojny na Ukrajine sa jej strojnásobili tržby a jej majiteľ sa stal miliardárom.

Spoločnosť Excalibur Army založil ešte v roku 1995 český podnikateľ Jaroslav Strnad. Popudom sa mu stala najmä modernizácia európskych armád, z ktorých mnohé vyraďovali sovietsku techniku a ladili svoje vybavenie s ostatnými členmi Severoatlantickej zmluvy. Tú firma spočiatku skupovala za lacné peniaze a predávala na šrot, aby ju neskôr začala renovovať a predávať do tretích krajín, čo robí až dodnes.

Z malej lokálnej firmy sa však v priebehu troch desaťročí stal hráč celoeurópskeho významu. Excalibur Army je dnes dcérskou spoločnosťou Czechoslovak Group (CSG), ktorá operuje vo viacerých krajinách sveta vrátane Slovenska. Majiteľské žezlo od otca v roku 2018 prebral dnes 31-ročný Michal Strnad. Ten spolu s otcom viedol skupinu už od roku 2013.

Michal a Jaroslav Strnadovci. Foto: Profimedia.sk

Tá sa v súčasnosti venuje viacerým činnostiam. Renovácie tankov vydržali až dodnes, no pridalo sa k nim kvantum ďalších produktov, ako sú obrnené vozidlá Tatra, delostrelecká munícia či radary a iné obranné systémy. Svoj tovar exportuje do vyše 70 krajín sveta, v skupine je pod materskou Czechoslovak Group vyše 100 spoločností a zamestnáva približne 10-tisíc pracovníkov.

Raketový rast

„Ak porovnám skupinu v roku 2013 a 2022, bolo to niečo okolo desať až pätnásť percent toho, čo je dnes. My sme ju znásobili desaťkrát,“ povedal v dávnejšom rozhovore pre český Forbes Michal Strnad, ktorého majetok odhaduje magazín aktuálne na 4,4 miliardy dolárov, čo ho radí medzi najbohatších Čechov na šieste miesto pred Andreja Babiša.

Hoci firma postupne rástla už za čias jeho otca Jaroslava Strnada, prudko vystrelila až v ostatných rokoch. Ešte v roku 2017 boli jej tržby na úrovni 310 miliónov eur. O šesť rokov neskôr svieti v rovnakej kolónke číslo 1,7 miliardy eur.

K najprudšiemu rastu zbrojárskej firmy došlo v posledných dvoch rokoch, keď sa tržby Czechoslovak Group viac ako strojnásobili. Zisk pred zdanením sa zvýšil takmer päťnásobne, čistý zisk šesťnásobne.

„Zbrojársky priemysel je teraz preplnený, vyrábame na maximálnu kapacitu, na viac (momentálne) nemáme. A takto by to mohlo byť ďalších päť, desať alebo aj viac rokov,“ uviedol Strnad.

Úspechy žne aj slovenské krídlo

Hoci najväčším skokanom, ktorý v roku 2022 s päťnásobným zvýšením tržieb ťahal skupinu do rekordných čísel, bola dcérska spoločnosť Excalibur Army, darilo sa aj slovenskej vetve.

Slovenská MSM Group sa špecializuje na výrobu v súčasnosti zrejme najžiadanejších 155 milimetrových nábojov. Skupina, ktorá je pod hlavičkou CSG, však produkuje aj ďalšie typy munície, medzi nimi napríklad tankovú, mínometnú či muníciu stredného kalibru.

V roku 2022 sa jej preto darilo, podobne ako celému českému koncernu, keď jej tržby poskočili nahor takmer o 60 percent na zhruba 160 miliónov eur a ostro sledovaný zisk pred zdanením, odpismi a úrokmi (EBITDA) vzrástol zhruba 15-násobne na úroveň 38 miliónov eur. A nastolený trend v roku 2023 s veľkou pravdepodobnosťou pokračoval.

MSM Group má pod sebou ďalšie dcérske spoločnosti s prevádzkami v Dubnici nad Váhom, Novákoch, Martine či Banskej Bystrici. V roku 2020 pribudla po akvizícii aj dcéra v španielskej Granade (Fábrica de Municiones de Granada).

Zo skupiny sa výrazne darilo spoločnosti VOP Nováky (niekdajší Vojenský opravárenský podnik), ktorej hospodárske výsledky za rok 2022 boli mimoriadne, keď tržby vyskočili o 276 percent, z 20,5 milióna na 77,1 milióna eur. Vlani sa tak stala najväčšou zbrojárskou firmou na Slovensku z hľadiska tržieb.

Strnad chce do niekoľkých rokov konkurovať špičke

Czechoslovak Group sa vďaka rýchlemu rastu v uplynulých rokoch postupne zaraďuje medzi európsku zbrojársku špičku. Michal Strnad však má ešte väčšie ambície a Czechoslovak Group chce posunúť na svetovú úroveň.

„Rheinmetall je rozdelený na dve časti. Približne polovicu tvorí obranný a polovicu automobilový priemysel. Pokiaľ ide o obranu, nevidel som ich čísla za rok 2022, ale čo si pamätám, boli dvakrát väčší ako my. Rheinmetall je určite niekto, ku komu by sme sa chceli priblížiť. A najlepšie ho aj prekonať,“ uviedol v rozhovore.

Zároveň dodal, že jednotliví európski zbrojári sú špičkami v rôznych oblastiach: „Iné je to v pozemnom vybavení, iné v munícii, iné v radaroch. Ak sa na to pozriete z celkového hľadiska, na ktoré sa zameriavate, je (najväčším konkurentom) určite Rheinmetall, taliansky Leonardo, francúzsky Nexter alebo Thales, ale Thales zase vôbec nerobí pozemné vybavenie alebo muníciu.“

Zelené čísla evidujú aj európski konkurenti

Hoci ich hospodárske výsledky nie sú až také oslnivé ako v prípade Czechoslovak Group, ktorá rástla z výrazne nižšej základne, zvýšený dopyt po zbraniach po útoku Ruska na Ukrajinu nakopol aj európske kolosy.

Nemeckému koncernu Rheinmetall sa v uplynulom roku zdvojnásobili objednávky a tržby rástli z 6,4 miliardy eur na takmer 7,2 miliardy. Zisk pred zdanením mu medziročne stúpol o dvadsať percent.

Švédsky Saab napredoval ešte rýchlejšie, keď jeho tržby vzrástli z 3,6 miliardy v roku 2022 na 4,4 miliardy v roku 2023. Taliansky zbrojársky gigant Leonardo takisto rástol, hoci podstatne pomalšie, v prípade tržieb zhruba štvorpercentným tempom zo 14,7 miliardy na bezmála 15,3 miliardy eur.

Darilo sa aj britskej BAE Systems, ktorej tržby medziročne rástli viac ako o osem percent, od začiatku vojny takmer o pätinu. Hodnota prijatých objednávok od roku 2021 vzrástla takmer dvojnásobne.

Všetkým firmám zároveň prudko rástla trhová hodnota.

Zatiaľ čo európske akciové trhy rástli v roku 2023 iba o pár percent, európsky zbrojársky index pridal za rok 40 percent. Trhová hodnota BAE Systems stúpla o 43 percent, Rheinmetallu o 46 percent, švédskej Saab a talianskemu Leonardo ešte viac, o 62 percent, respektíve o 110 percent.

Hlavnou brzdou je pušný prach a ľudské zdroje

Michal Strnad zároveň v rozhovore potvrdil to, čo sa ozýva z ukrajinského frontu – najväčším problémom je nedostatok delostreleckej munície, po ktorej je obrovský dopyt: „Nestíha sa vyrábať. Šlo by to, ale je nedostatok strelného prachu. Ten sa vyrába len v troch továrňach v Európe, jednou z nich je česká Explosia, hoci je menšia.“

Doplnil, že muničné továrne na Slovensku a v Španielsku pracujú na plný výkon: „Keď sme kúpili muničnú továreň v Granade, mala 35 ľudí a nefungovala. Teraz je tam 300 ľudí, ktorí vyrábajú muníciu pre tanky a delá a nevedia, čo majú robiť. Cena tankovej munície sa po vypuknutí vojny zdvojnásobila, dopyt je obrovský.“

Navyše, nemožno očakávať, že hlad po munícii sa skončí s vojnou na Ukrajine.

„Aj keby sa vojna skončila zajtra, trvalo by roky, kým by sa doplnili prázdne zásoby, nehovoriac o snahe zvýšiť výdavky na obranu a zvýšiť výrobu,“ cituje Strnada agentúra Bloomberg. „Som presvedčený, že po nich bude ešte dlho silný dopyt.“

Podľa českého týždenníka Echo24 brzdia tempo výroby tamojších zbrojoviek okrem nedostatku pušného prachu aj vysoké úrokové sadzby v bankách a nedostatok kvalifikovaných ľudí.

„CSG v súčasnosti ponúka vo svojich spoločnostiach približne 400 robotníckych a 150 technicko-hospodárskych pozícií,“ uviedol pre týždenník Andrej Čírtek, hovorca Strnadovej skupiny.

A desiatky pracovníkov hľadá aj jediný výrobca delostreleckých nábojov v Českej republike STV Group, ktorý je ako jeden z mála firiem v regióne schopný vyrábať nielen 155-milimetrovú, ale aj 152-milimetrovú muníciu do hlavní sovietskych tankov.

V budúcnosti sa pritom bude potreba kvalifikovaných zamestnancov u našich západných susedov ešte zvyšovať, keďže Excalibur Army sa má podľa informácií Echo24 podieľať aj na výrobe najnovšej verzie nemeckých tankov Leopard 2A8, ktorá by sa mala začať v roku 2026.

Rokovania o projekte podľa hovorcu spoločnosti stále prebiehajú. Dodal, že nárast počtu voľných pracovných miest s potenciálnou výrobou leopardov nesúvisí a v prípade ďalšieho rozšírenia výroby bude potrebovať ešte viac ľudí.