BRATISLAVA – Ľudia, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu, majú možnosť poslať svoju skúsenosť priamo Dopravnému podniku Bratislava, a. s. (DPB). Vybrali sme zopár príspevkov, v ktorých dominuje ľudskosť a ochota pomôcť cestujúcim zo strany vodičov.
Dnes som išla do práce autobusom. Na informačnom displeji, na ktorom sa píšu najbližšie zastávky, som si všimla aj reklamu, ktorá sa obracia na cestujúcich k napísaniu svojich pozitívnych skúseností z cestovania.
Hovorím si, konečne niečo dobré. Keďže stále mám pocit, že ľudia majú na MHD väčšinou kritiku. V tejto súvislosti som oslovila aj hovorcu Dopravného podniku Bratislava Jozefa Vozára. O môj záujem o túto tému sa potešil. A ochotne mi poslal zopár správ, z ktorých je cítiť ľudské dobro a ochotu pomáhať.
Ako si odkazy postupne čítam, zisťujem, že pomoc zo strany vodičom už nie je len o tom, že počkajú na bežiaceho človeka, aby stihol nastúpiť. Dnešní vodiči vedia zachrániť aj život.
Od pani Eleny dostal pochvalu jeden z vodičov, ktorý jazdí z centra Bratislavy do Mestskej časti Devínska Nová Ves. „Dovoľujem si vysloviť uznanie a hlbokú úctu vodičovi linky 29. Najskôr pomohol vystúpiť matke s fyzicky znevýhodnenou dcérkou a následne pri odchode ponúkol starému, ale že ozaj starému pánkovi s palicou odvoz na bližšiu zastávku – Šafárikovo námestie.”
Pani Elena vodiča MHD nazýva „Pán Vodič”. Podľa jej slov dokonca vodič autobusu pomohol starému pánovi prestúpiť na vedľajšiu električku.
Ladislav má zase trošku inú skúsenosť. „Včera, 21. 1. 2024, som zbadal na križovatke pri obchodnom centre Vivo autobus 98. Autobus stál na červenej na Vajnorskej ulici. Rozhodol som sa autobus dobehnúť, teda predbehnúť, aby som bol na nástupišti skôr ako autobus, podarilo sa a nastúpil som.”
„Zrazu počujem od pána vodiča ‚niečo ste pri behu stratili‘. Vrátil som sa na prechod a našiel môj telefón. Stratil som ho tam. Pán vodič si to všimol a povedal mi o strate v autobuse. Vystúpil som, vrátil som sa pre telefón, autobus ma počkal na zastávke a znovu som nastúpil. Chcel by som poďakovať.”
Cestujúci Michal si zase všimol, že aj mladí vodiči majú k ľuďom ľudský prístup. „Vystupovala staršia pani, mladý vodič vyskočil z kabínky či jej má pomôcť, na ďalšej zastávke nastupoval slepý pán, vyskočil z kabíny, sám od seba povedal, aká je linka, dokonca kam ide a či môže pomôcť s nástupom. Odovzdajte mu, prosím, pochvalu.”
V posledných dňoch sa jeden z vodičov MHD Bratislava stal obzvlášť známym. Počas svojej služby totiž urobil jednu zdanlivo obyčajnú vec, no vďaka nej zachránil ľudský život. Za svoj čin bol v týchto dňoch aj ocenený Cenou primátora Bratislavy.
Vodič MHD Roman Pavle išiel svoju trasu tak, ako každý deň. Nič nenasvedčovalo tomu, že by práve dnešný deň bol iný. A predsa bol. Na zábradlí Mosta Apollo uvidel sedieť dievča. Viac mu nebolo treba. Autobus na moste rýchlo odstavil a mladému dievčaťu sa prihovoril. Zachránil mu tým život.
Vráťme sa ešte k pozitívnym skúsenostiam, ktoré ľudia Dopravnému podniku Bratislava poslali. Šimon cestoval so svojím otcom v trolejbuse a takto sa chcel poďakovať vodičovi Petrovi. „Môjmu otcovi prišlo nevoľno. Otec je dializovaný pacient. Počas jazdy som išiel poprosiť vodiča, aby zastavil vozidlo a aby som mohol svojho otca vyviesť na čerstvý vzduch. Mali sme veľké šťastie v nešťastí a veľkú ochotu vodiča Petra, ktorý mi poskytol odbornú radu, ako mám poskytnúť môjmu otcovi prvú pomoc.”
Vo svojom e-mailovom liste ešte dodáva, že keby nebolo takéhoto skúseného vodiča, tak nevie, ako by to s jeho otcom skončilo.
Veľké poďakovanie vodičovi autobusu číslo 83 poslala aj Dagmar, ktorej samej prišlo zle. „Po nastúpení do autobusu mi prišlo veľmi nevoľno, až som nakoniec sama podišla k vodičovi s prosbou, či nemá náhodou vodu, lebo sa mi veľmi točí hlava a pán vodič mi pohotovo podaroval jeho celú fľašu vody, spýtal sa ma, či nepotrebujem zavolať sanitku a počas cesty na mňa dozeral, či som v poriadku.”
Pani Dagmar si je istá, že keby nebolo tohto pohotového vodiča, určite by v autobuse odpadla.
Cestujúca Izabela zase vyzdvihla ochotnú pani, ktorá pracuje v predajni cestovných lístkov DPB. „V predajni som si vybavila bezkontaktnú čipovú kartu pre dôchodcu a pani, ktorá mi ju popoludní vystavila, mi veľmi ochotne a podrobne vysvetlila jej možné využite, platnosť a výhody.”
Izabela bola prekvapená z jej príjemného prístupu. „Strávila som tam iba trochu viac ako 10 minút a získala som prehľad o dôležitých informáciách pre prepravu v rámci MHD. Navyše s príjemným pocitom, že pani, ktorá tam pracuje, robí svoju prácu s presvedčením, že pomáhať spoluobčanom prináša dobrý pocit obom stranám.”
Na záver ešte spomeňme dôchodcu Jozefa, ktorý si v električke číslo tri zaspieval s dvoma dievčatami z Ukrajiny. Bolo to v nedeľu okolo obeda a aj takto si zlepšili cestu mestskou hromadnou dopravou.
Ako mi pán hovorca DPB Jozef Vozár povedal, pre svojich cestujúcich počas roka pripravujú všelijaké pozitívne akcie. Jednou z nich bola nedávna Valentínska. Ľudia mohli svojim partnerom napísať pár pekných slov o láske, pozdravy a vyznanie. Tie sa potom ukazovali pre ich polovičky na svietiacich informačných obrazovkách v MHD.