Vzácna gemerská kolkáreň je opravená, je raritou na celom Slovensku

ŽELEZNÍK – Nenápadný skvost skrytý v horách, to je drevená kolkáreň v Železníku, bývalej baníckej osade v Revúckom okrese. Posledné roky bola vo veľmi zlom stave, ale vďaka nedávno ukončenej rekonštrukcii sa opäť zaskvela v pôvodnej kráse.

Opravená drevená banícka kolkáreň v Železníku. Foto: Branislav Caban

Spomínaná kolkáreň v Železníku je situovaná v lokalite nazvanej Na kríži a v minulosti slúžila ako jedno z oddychových miest pre baníkov, ktorí pracovali v tamojších železorudných baniach.

Pri kolkárni sa nachádza i hudobný altánok a tanečný parket, kde sa kedysi konali rôzne zábavy. Schádzali sa tam ľudia nielen zo Železníka, ale aj z okolitých baníckych dedín Turčok a Sirk.

Keď však ťažba železnej rudy v roku 1965 skončila, areál bol čoraz menej využívaný a pustol. Poslednú veľkú obnovu a úpravu zažilo priestranstvo altánku a kolkárne v roku 1971, keď sa vybudovalo osvetlenie priestorov a obe budovy boli opravené i natreté.

Žiadna väčšia oprava sa od tých čias nezrealizovala. Zásadnú ranu pre technický stav kolkárne však znamenal rok 2016, keď počas búrky padol na jej rohovú časť strom, ktorý zničil kus strechy i drevenej konštrukcie.

Keďže Železník už nie je samostatnou obcou, ale je rozdelený do katastrov dedín Turčok a Sirk, samospráva prvej z nich, kam časť Na kríži patrí, začala prakticky ihneď plánovať záchranu kolkárne.

Opravená drevená banícka kolkáreň v Železníku. Foto: Branislav Caban
Opravená drevená banícka kolkáreň v Železníku. Foto: Branislav Caban

Podľa starostky Tatiany Belánovej chceli pôvodne získať na opravu kolkárne grant z miestnej akčnej skupiny, ale keďže vybavovanie financií z tohto zdroja trvá dlho, napokon od zámeru odstúpili.

„Trvalo by to možno niekoľko rokov, takže nakoniec sme to financovali v rámci nášho rozpočtu,“ vysvetlila Belánová pre Banskobystrický Štandard.

Ako dodala, išlo bezmála o 10 000 eur, čo je pre obec so zhruba 290 obyvateľmi veľká suma. „Materiál nie je lacný a musela sa meniť aj strecha. Navyše, všetky detaily sme vypracovali podľa pôvodného stavu, tak, ako boli na kolkárni predtým,“ zdôraznila starostka.

Drevená banícka kolkáreň v Železníku počas rekonštrukcie. Foto: Branislav Caban
Drevená banícka kolkáreň v Železníku počas rekonštrukcie. Foto: Branislav Caban

Jeden z problémov, ktoré musela samospráva vyriešiť ešte pred opravou kolkárne, bolo zrealizovať nové geometrické zameranie, potrebné na vyňatie pozemku z lesného fondu. Ako totiž pred tromi rokmi informovala TASR, pôvodne bola zameraná iba kolkáreň s altánkom.

Napokon sa ale rozhodlo o zameraní väčšej plochy aj s tanečným parketom pri obidvoch objektoch, aby mohol byť celý areál v budúcnosti oplotený.

Ako Belánová potvrdila pre Banskobystrický Štandard, spomínaný problém sa im nakoniec podarilo vyriešiť zámennou zmluvou, na základe ktorej získali do vlastníctva všetky potrebné pozemky.

Poškodená kolkáreň v Železníku v roku 2021. Foto: Branislav Caban
Poškodená kolkáreň v Železníku v roku 2021. Foto: Branislav Caban

V druhej etape obnovy areálu by samospráva chcela zachrániť aj hudobný altánok, ktorý je tiež v zlom stave a má deravú strechu. Opäť však ide o nezanedbateľnú investíciu, na ktorú musia v Turčoku nájsť peniaze.

„Okrem samotnej strechy a drevenej konštrukcie tam treba na jednej strane aj spevniť základy,“ doplnila Belánová, podľa ktorej ich na to upozornil pamiatkový úrad.

Ako pokračoval Ladislav Bene z občianskeho združenia Skryté poklady Slovenska, ktoré sa dlhodobo venuje záchrane pamiatok Železníka, spomínaná kolkáreň bola postavená v roku 1906. „V podstate ide o poslednú drevenú kolkáreň svojho druhu na Slovensku,“ uviedol v dokumentárnom filme RTVS z cyklu Tiene ruín.

Združenie prispelo aj k obnove areálu kolkárne, keďže v roku 2021 tam zorganizovalo brigády na vyčistenie priestranstva.

V spolupráci so samosprávou obce Sirk, kam patrí druhá časť Železníka, sa im v minulých rokoch podarilo obnoviť strechu bývalého kina, revitalizovať staré baníckej jazierko či vybudovať vyhliadkovú plošinu.