Borrell: Americké clá na čínske elektromobily stavajú EÚ do ťažkej pozície

Americké clá na čínske elektromobily stavajú EÚ do ťažkej pozície, tvrdí šéf európskej diplomacie Josep Borrell. Politik to uviedol vo štvrtok vo svojom blogovom príspevku.

Administratíva amerického prezidenta Joea Bidena minulý týždeň oznámila, že zvyšuje clá na dovoz z Číny v hodnote 18 miliárd USD (16,58 miliardy eur). Zameria sa pritom na strategické sektory, ako sú elektrické vozidlá, batérie, oceľ či kritické nerasty. Tento týždeň spresnila, že clá na čínske elektromobily sa zvýšia už od 1. augusta a to na 100 % z doterajších 25 percent.

Borrell varoval, že EÚ bude musieť prijať vlastné opatrenia na ochranu svojho priemyslu vrátane antidampingových postupov, ak Čína nevyrieši svoju nadmernú výrobnú kapacitu.

Dodal, že EÚ a USA by mali koordinovať svoje prístupy a užšie spolupracovať v oblasti obchodu. Poznamenal pritom, že niektoré americké politiky, ako napríklad zákon o znižovaní inflácie (Inflation Reduction Act, IRA), „vytvárajú problémy európskym spoločnostiam a vystavujú nás riziku pretekov o dotácie“.

Cieľom IRA z roku 2022 je totiž obmedziť infláciu nasmerovaním federálnych výdavkov do podpory domácich zelených technológií. USA sa tak snažia dotáciami a úľavami urýchliť investície do domácich výrobných kapacít vrátane podpory domácej výroby elektromobilov, batérií či solárnych článkov.

(tasr)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac