Mesto pripravuje zmenu taríf MHD. Niektorí Trenčania však zostali poriadne zaskočení

TRENČÍN – Plánovaná úprava cenníka MHD by mala zvýhodniť najmä pravidelných cestujúcich. Ak však mestské zastupiteľstvo zmenu na zajtrajšom rokovaní schváli, platba v hotovosti u vodiča bude po novom menej výhodná.

Trenčín:Facebook Mesto pripravuje zmenu taríf MHD. Foto: Trenčín/Facebook

Zmena cenníka MHD má zvýhodniť najmä pravidelných cestujúcich, ktorých sa má zmena cestovného dotknúť len minimálne. Naopak, platba v hotovosti u vodiča bude menej výhodná. Ako dôvod tohto kroku mesto uviedlo, že vysoký počet nastupujúcich cez prvé dvere spôsobuje zdržanie spojov MHD.

Viac informácií o novom návrhu cestovného poriadku nájdete tu.

Nová tarifa

Mestskí poslanci budú na stredajšom (29. 5.) zasadnutí rokovať aj o návrhu novej tarify. „Predplatné cestovné lístky platné 30 alebo 90 dní sa cestujúcim oplatia viac než dnes. Pribudnúť by mal tiež ročný lístok, s ktorým za MHD zaplatíte len 50 centov na deň,“ uviedlo mesto.

To však nie je všetko. Návrh nového cenníka počíta tiež so zvýšením zľavy pre žiakov, študentov a seniorov do 70 rokov. Tí by tak zaplatili len 50 percent z ceny základného cestovného.

Bezplatná preprava pre deti do 6 rokov či seniorov nad 70 rokov zostane pravdepodobne zachovaná, zrušiť by sa malo dovozné, čo v praxi znamená, že za prepravu kufra či psa by ste už nemuseli platiť.

Ak návrh tarify prejde, zmeny by do platnosti mohli vstúpiť už na začiatku letných prázdnin. Viac informácií sa dočítate tu.

Dva typy kariet a 15-minútový lístok

Po zverejnení tohto návrhu však reakcie ľudí na seba nenechali dlho čakať. K problematike nového cenníka MHD sa pod príspevkom mesta na sociálnej sieti vyjadrili mnohí Trenčania.

Tí tvrdia, že drvivá väčšina cestujúcich neprestupuje, preto je pre nich napríklad plánovaný hodinový lístok zbytočný. Ako vhodnú alternatívu navrhujú 15-minútový lístok. Ďalší užívateľ vysvetľuje, že 12-minútová cesta MHD v Trenčíne ho vyjde viac ako cesta do Dubnice nad Váhom, ktorá trvá 30 minút, iní porovnávajú ceny lístka v trenčianskej a pražskej MHD.

Chýba analytická časť

Mestský poslanec Miloš Mičaga pre Trenčiansky Štandard uviedol, že doprava je pre Trenčín a jeho ďalší rozvoj veľmi dôležitá, a to pre všetky jej zložky a kombinácie. Mnoho dôležitých faktorov novej koncepcie však podľa neho doteraz nepoznáme.

„V tom, čo nám dnes predkladá vedenie mesta, chýba akákoľvek analytická časť. Je veľmi ťažké zaujať stanovisko k návrhu cien a druhov lístkov, keď nemáme k tomu žiadne štatistiky,“ vyhlásil Mičega.

Podľa Mičegu v skutočnosti nevieme, koľko ľudí a ako konkrétne doteraz využívalo autobusy, ktoré spoje boli vyťažené a naopak, či ľudia prestupujú, kedy a podobne.

„Bez toho aj ten najlepší úmysel stráca oporu v argumentoch. Argumenty verejnosti, že naše ceny budú vyššie ako v Prahe či Bratislave, sa potom ťažko obhajujú,“ opísal.

Návrh vedenia mesta prirovnal ku kúpe domu naslepo. „Tento návrh vedenia mesta je verejnosti predložený bez akejkoľvek predchádzajúcej diskusie s poslancami, a to je na škodu. Môže byť akokoľvek dobre spracovaný, keď neviem o ňom nič, ťažko sa dá s ním len na prvé pozretie súhlasiť,“ uzavrel poslanec.

Mesto argumentuje

Erika Ságová, hovorkyňa mesta Trenčín, na margo návrhu zmeny cenníka MHD potvrdila, že sa mení celá filozofia cenníka MHD. Prvým pádnym argumentom obhajujúcim zmenu je podľa nej skutočnosť, že sa ceny väčšiny cestovných lístkov MHD v Trenčíne nezvyšovali od roku 2011. „Iné mestá za ten čas zvyšovali cestovné aj dva-tri krát,“ uviedla.

Druhým dôležitým faktom je, že Trenčín má spolu s Trnavou aktuálne najnižšie cestovné spomedzi všetkých krajských miest na Slovensku. Všetky ostatné mestá, a dokonca aj niektoré okresné mestá, napríklad Martin, Púchov či Považská Bystrica, majú vyššie ceny než Trenčín.

Mesto neopomína ani skutočnosť, že od roku 2011, keď sa naposledy zvýšili ceny, sa kompletne vymenili autobusy.

„Všetky sú bezbariérové a klimatizované, mesto tiež debarierizuje zastávky a nová koncepcia MHD prinesie aj autobusy premávajúce každých 5 minút. MHD tak bude jazdiť v najkratších intervaloch v celej histórii Trenčína,“ doplnila hovorkyňa.

Nový cenník MHD. Zdroj: Mesto Trenčín

Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac