SVIT – Železničná vlečka vo Svite, ktorá križuje cestu I/18, je vybavená priecestným zabezpečovacím zariadením, akoby tu denne premávali desiatky vlakov. Priecestie prechádza križovatkou v tvare T a chráni ho osem svetelných výstražníkov.
Hoci bezpečnosť cestnej či železničnej dopravy je dôležitá, podľa niektorých miestnych takto zabezpečená železničná vlečka je asi unikátom. Cez vlečku totiž za celý rok, odkedy bola zrekonštruovaná, prešli dva vlaky.
Jeden z nich bol ten, ktorý v polovici mája minulého roku kládol nové koľajnice, druhý tadiaľ prešiel koncom mája tohto roku. Aj tento vlak bol však iba pracovný a nedošiel ani do neďalekého Chemosvitu, pre ktorý bola vlečka v minulosti postavená.
„Povinnosťou ŽSR ako investora stavby je zabezpečiť správnu funkciu a technický súlad všetkých zariadení, ktoré majú vplyv na bezpečnosť železničnej dopravy, jej plynulosť a spoločenský význam. S tým súvisí aj početnosť týchto zariadení a sú umiestnené v súlade s projektovou dokumentáciou, ktorá bola schválená odbornými zložkami ŽSR a bolo na ich realizáciu vydané právoplatné stavebné povolenie,“ uviedla manažérka komunikácie Železníc Slovenskej republiky Lucia Lizáková.
Ako často bude vlečkár, ktorým je spoločnosť Chemosvit, vlečku používať, nepatrí podľa Lucie Lizákovej do kompetencie a rozhodovacej právomoci železníc. Železniciam podľa nej neprináleží spochybňovať ich opodstatnenie a hodnotiť ich vo vzťahu k aktuálnemu stavu vyťažiteľnosti a prevádzkovým kapacitám vlečkára. Náklady na výstavbu priecestného zabezpečovacieho zariadenia vo Svite stálo železnice takmer 113-tisíc eur.
Modernizácia a doplnenie výstražníkov na vlečke vo Svite sa uskutočnilo v rámci rekonštrukcie trate Poprad – Lučivná. V rámci tejto etapy modernizácie trate vybudovali aj železničný podjazd vo Svite s preložkou cesty III. triedy do Batizoviec a novou križovatkou na ceste I/18. Túto križovatku, ako aj ďalšiu, ktorou sa vchádza do centra Svitu po Ulici SNP, v rámci projektu vybavili aj cestnou svetelnou signalizáciou.
Až do 31. mája tohto roku fungovali semafory denne bez prestávky. Už viac ako týždeň sú však semafory vypnuté. Pochvaľujú si to viacerí vodiči, keďže prejazd cez obe križovatky je plynulejší. Semafory bývajú vypnuté aj počas odstávky tunela Bôrik. V čase odstávky tunela riadia dopravu na oboch križovatkách policajti.
Hoci prvé informácie naznačovali, že semafory vypli zámerne, keďže nedošlo k dohode medzi Železnicami Slovenskej republiky a mestom Svit o prevádzkovaní semaforov, pravda je inde. „Po búrkach došlo k vypnutiu semaforov na ceste I/18 vo Svite, pričom doposiaľ porucha nebola odstránená. O poruche svetelnej signalizácie bol vyrozumený zodpovedný pracovník stavby,“ informovala prešovská policajná hovorkyňa Jana Ligdayová.
Doprava na ceste I/18 vo Svite, ako i na oboch križovatkách riadených svetelnou signalizáciou je po ich vypnutí podľa niektorých miestnych oveľa plynulejšia. V čase ich prevádzky sa často stávalo, že na červenej stálo jedno auto a vo voľných smeroch nešlo žiadne vozidlo. A nebolo to len vo večerných hodinách, ale aj počas dňa.
Primátorka Svitu Dáša Vojsovičová uviedla, že semafory nie sú pre samosprávu potrebné. Aj vzhľadom na aktuálnu situáciu vo financovaní samospráv, mesto momentálne nemá zvyšné prostriedky na ich prevádzku. „Ohľadom prevzatia sa vedú rokovania,“ doplnila hovorkyňa Svitu Zuzana Dobránszka.
Potvrdila to aj Lucia Lizáková zo ŽSR. „Veríme, že sa nám v spolupráci s mestom Svit podarí dospieť k vzájomnej dohode a prevádzka tohto zariadenia prejde do ich kompetencie tak, aby nevznikali v budúcnosti obdobné problémy,“ povedala Lucia Lizáková. Nový správca si bude môcť podľa nej nastaviť semafory podľa vlastných potrieb.
Náklady na vybudovanie cestnej svetelnej signalizácie vo Svite predstavovali takmer 350-tisíc eur. Semafory uviedli do skúšobnej prevádzky. Tú podľa Lucie Lizákovej po roku vyhodnotili, že je bez porúch a po roku skúšobnej prevádzky ju riadne skolaudujú.
Podľa posledného sčítania dopravy, ktoré robila Slovenská správa ciest v rokoch 2022 a 2023, prešlo po ceste I/18 vo Svite vyše 11-tisíc vozidiel. Za križovatkou na Batizovce to bolo už len niečo vyše 8-tisíc vozidiel. Dnes už sú tieto čísla zrejme iné, keďže v rámci modernizácie trate vybudovali nový železničný podjazd a novú križovatku na Batizovce.
Križovatka cesty I/18 s Ulicou SNP, na ktorej sa nachádza nová svetelná signalizácia i železničná vlečka, je tak zrejme menej zaťažená, keďže ňou neprechádzajú vodiči smerujúci do Batizoviec od Popradu.