Útoky na GPS sú hrozbou. Ako Amerika prehráva nové vesmírne preteky
Globálny systém určovania polohy riadi moderný svet.
Je však každodenným terčom útokov.
Výskumníci tvrdia, že len tento rok bolo viac ako 60-tisíc komerčných letov zasiahnutých falošnými signálmi GPS, ktoré môžu zmiasť pilotov.

Americkej sieti GPS, ktorá bola kedysi zlatým štandardom, hrozí, že sa stane prežitkom, pretože čínske, ruské a európske systémy sa modernizujú.
Bez GPS by sa veľká časť moderného života zrútila. Oneskorené sanitky. Dlhšie výpadky elektriny. Žiadny signál mobilných telefónov.
USA však nemajú žiadny civilný záložný systém.

Systém GPS je jednoduchý, spoľahlivý a vždy zapnutý. Je tiež zraniteľný.
Satelity GPS pokrývajú svet dvoma informáciami: kde sa nachádzajú na obežnej dráhe a koľko je hodín.

Čas, za ktorý signál dosiahne váš mobilný telefón, mu umožňuje zistiť, ako ďaleko je od satelitu.
Načítavaním údajov zo štyroch satelitov naraz dokáže zariadenie presne určiť vašu polohu na Zemi.

Tieto veľmi presné satelitné hodiny pomáhajú aj pri synchronizácii počítačových systémov, napríklad tých, ktoré na burzách určujú, ktoré obchody prišli ako prvé.

So systémom GPS sa však dá ľahko manipulovať.

Rušivé útoky prehlušujú satelitné signály.

GPS je rušené na celom svete, ale najmä v blízkosti konfliktných zón. Pobaltské krajiny obviňujú Rusko z takéhoto rušenia ich vzdušného priestoru.

Pri fingovacích útokoch (spoofing attacks) sa odosielajú zavádzajúce údaje, ktoré spôsobujú, že prijímače GPS si myslia, že sú niekde inde. Piloti si tak môžu myslieť, že sú na správnom kurze alebo v bezpečnej výške, hoci to tak nie je.

Tieto údaje ukazujú, kde boli lietadlá v prvých piatich mesiacoch tohto roka napadnuté spoofingom. Útoky sú koncentrované na Blízky východ.
Výskumníci z Texaskej univerzity zistili, že jedným z hlavných zdrojov spoofingu je izraelská letecká základňa.
Spoofing narúša rakety Hamasu, ale ovplyvňuje aj komerčné lety. Hoci lietadlá majú záložné bezpečnostné systémy, spoofing minulý rok takmer poslal obchodné lietadlo do vzdušného priestoru kontrolovaného Iránom.

Satelity sú tiež zraniteľné voči raketovým útokom.
Môže sa to zdať ako sci-fi, ale Čína a Spojené štáty majú technológiu, ktorá dokáže použiť jeden satelit na rozdrvenie alebo „únos“ iného.

USA v týchto nových vesmírnych pretekoch zaostávajú. Satelity GPS starnú, mnohé prekračujú plánovanú životnosť 8 až 15 rokov a USA ich nahrádzajú pomaly.

Iné krajiny vyvinuli novšie alternatívy.

Európsky systém Galileo overuje pravosť svojich signálov, čím zabezpečuje, že signály sú skutočné.

Čínsky systém Beidou má najviac satelitov a krajina vybudovala infraštruktúru na Zemi, aby rozšírila jeho pokrytie.

Dôležitejšie je, že Čína má záložný plán. Buduje časovacie stanice, ktoré vysielajú signály pokrývajúce celú krajinu, a kladie 19 312 kilometrov optických káblov, ktoré môžu poskytovať čas a navigáciu bez satelitov.

Záložný plán USA bol navrhnutý už pred desiatimi rokmi, ale nikdy sa neuskutočnil.
Nové americké technológie sa vyvíjajú, ale môže trvať roky, kým sa rozšíria.
V pretekoch s časom Spojené štáty prehrávajú.
Zdroje: Údaje o obežnej dráhe satelitu od CelesTrak; údaje o rušení GPS od Flightradar24, ktoré ukazujú priemerný podiel lietadiel zasiahnutých rušením GPS v danom šesťhodinovom období v máji 2024; údaje o GPS spoofingu od SkAI Data Services a ZHAW; umiestnenie čínskych časovacích staníc z publikácie Caozhong Yang, Shifeng Li a Zhaopeng Hu, „Analysis of the Development Status of eLoran Time Service System in China“ (Analýza stavu vývoja systému časových služieb eLoran v Číne); a čínska sieť optických káblov z oficiálneho príspevku Národného centra časových služieb Čínskej akadémie vied na Wechate.
Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.