V Košiciach vznikne stredisko na čistenie vlakov za milióny. Má zlepšiť komfort cestujúcich
KOŠICE – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje výstavbu moderného strediska na údržbu a čistenie vlakov v Košiciach. Tento projekt s rozpočtom 180,08 milióna eur bez DPH, má za cieľ zlepšiť kvalitu údržby vlakov pomocou najmodernejších technológií, čo prinesie výhody pre cestujúcich aj zamestnancov.
thúTechnicko-hygienické stredisko údržby bude situované v mestskej časti Košice – Juh.
Nové stredisko technicko-hygienickej údržby (THÚ) je situované v zastavanom území mestskej časti Košice – Juh, konkrétne v oblasti rušňového depa Košice, na nevyužitých pozemkoch a čiastočne aj na pozemkoch využívaných na záhradkársku oblasť. Koľajisko strediska THÚ bude stáť v lokalite Nižné Kapustníky.
„Umiestnenie nového strediska je optimálne vzhľadom na to, že priamo nadväzuje na osobnú stanicu, čím sa zabezpečí operatívny prísun a odsun súprav vlakov medzi osobnou stanicou a strediskom THÚ,“ objasnil podrobnosti k lokalite nového strediska hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Blízkosť týchto zariadení zjednoduší technologické postupy a zníži náklady. Koncentrácia všetkých potrebných zariadení v jednej lokalite zabezpečí ich lepšie využitie. Toto riešenie je efektívne z prevádzkového aj ekonomického hľadiska.
Výhody pre cestujúcich a zamestnancov
Nové stredisko THÚ v Košiciach prinesie výrazné zlepšenia, čo pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb a zamestnanci vo forme zlepšenia pracovných podmienok. Výstavba nového strediska v Košiciach odbremení stanicu a umožní budúce posilnenie dopravy.
Vďaka modernizácii a inovatívnym údržbovým technikám sa očakáva zníženie neplánovaných opráv hnacích koľajových vozidiel o 31 percent a vozňov o 8 percent. Súčasne sa čistenie a údržba zrýchlia o 27 percent, čo prispieva k efektívnejšiemu využitiu vozového parku a zníženiu počtu vozidiel udržiavaných v zálohe.
„Rýchlejšia a efektívnejšia údržba vozidiel umožní znížiť počet vozidiel udržiavaných v zálohe a zabezpečiť ich efektívnejšie využitie, čo prispeje k zvýšeniu spoľahlivosti a komfortu železničnej dopravy,“ uviedol pre redakciu Štandard Drevický.
Očakáva sa, že úspory z týchto zlepšení pokryjú až 70 percent celkových prínosov projektu. Cieľom Železničnej spoločnosti je zvyšovať počet prepravených cestujúcich a zároveň byť stabilným a atraktívnym zamestnávateľom poskytujúcim moderné vlaky a služby.
Navýšia počet zamestnancov
Vznikom nového strediska dôjde k prerozdeleniu aktuálnej štruktúry zamestnancov, čo znamená, že niektoré existujúce pracovné pozície zaniknú, avšak zároveň vzniknú nové, čo povedie k celkovému navýšeniu počtu zamestnancov približne o 59 percent oproti aktuálnemu stavu.
„Nové pracoviská budú modernejšie a komfortnejšie, čo pozitívne ovplyvní pracovné podmienky pre zamestnancov,“ uviedol pre redakciu Štandard Drevický.
Vzhľadom na plánované posilnenie dopravy sa dá predpokladať, že stredisko bude dlhodobo dostatočne využívané a po dokončení ho prevezme priamo Ministerstvo dopravy SR. Vďaka tomu ho tak budú môcť využívať všetci železniční dopravcovia, nielen ZSSK.
Technické aspekty nového strediska
Nové stredisko bude vybavené najmodernejšími technológiami, ktoré umožnia rýchlejšiu a efektívnejšiu údržbu vlakov. Momentálne sú služby THÚ výrazne ovplyvnené poveternostnými podmienkami, keďže sa nachádzajú v otvorených priestoroch alebo priamo na koľajisku železničných staníc.
„Výstavbu nového strediska považujeme za potrebnú, pretože súčasné činnosti sú vykonávané v provizórnych a obmedzených podmienkach vo viacerých pracoviskách. Existujúce pracovisko v Košiciach je zastarané a neumožňuje vykonávať plnohodnotnú údržbu moderných vozidiel,“ objasnil pre redakciu Štandard Útvar hodnoty za peniaze.
V novom stredisku THÚ bude všetko sústredené na jednom mieste vďaka výstavbe novej haly pre prevádzkové ošetrenie súprav, haly pre stabilné umývanie, koľají na čistenie toaliet vo vozňoch s uzavretým systémom WC, nových rozvodov inžinierskych sietí a potrebných nových technológií pre technickú a hygienickú údržbu železničných vozidiel.
Plánovaná výstavba zahŕňa halu prevádzkového ošetrenia súprav, stabilný umývač, kolosústruh a koľajovú váhu. Celkové koľajisko bude mať 9 koľají s dvojkoľajovým vstupom, čo umožní efektívnejšie a plynulejšie manipulovanie s vozidlami.
Financovanie projektu
Financovanie projektu zabezpečia finančné prostriedky Európskej únie, keďže by mali preplatiť až 99,6 percent investičných nákladov bez DPH.
„Z Programu Slovensko 2021 – 2027 by sa malo financovať 162,8 milióna eur bez DPH a 0,6 milióna eur pôjde z vlastných zdrojov ZSSK. Zvyšných 32,7 milióna eur je DPH, ktorá sa zúčtuje samostatne,“ objasnil ÚHP financovanie výstavby strediska.
Investičné náklady na vybudovanie strediska THÚ v Košiciach sú vyčíslené na 180,08 milióna eur bez DPH. „Z toho bude 159,72 milióna eur bez DPH použitých na stavebné práce, 3,99 milióna eur bez DPH na stavebný dozor a 16,37 milióna eur bez DPH je určených ako rezerva na nepredvídané náklady, čo predstavuje 10 percent z celkového rozpočtu,“ uviedol hovorca ZSSK Drevický.
Útvar hodnoty pre peniaze (ÚHP) však pre redakciu Štandard uviedol, že v projekte našli potenciál úspor 6 percent. „Pred vyhlásením verejného obstarávania odporúčame znížiť predpokladanú hodnotu zákazky o minimálne 11,2 milióna eur. Predpokladanú hodnotu zákazky bude potrebné ešte aktualizovať podľa cenovej úrovne v čase lehoty na predkladanie ponúk,“ konštatoval ÚHP.
Na otázku hlavných rizík v tomto projekte ÚHP upriamil pozornosť na nejasné využitie kolosústruhu na údržbu kolies na vlakoch, keďže túto činnosť ZSSK donedávna plánovala pokryť kolosústruhom vo Vrútkach. „Odporúčame doplniť chýbajúci finančný prepočet a na základe neho rozhodnúť o zahrnutí kolosústruhu do projektu,“ dodáva ÚHP.
Aj keď projekt má pozitívny pomer prínosov a nákladov, čiže prináša viac výhod než nákladov, kritici poukazujú na slabú analýzu nákladov a prínosov, čo môže skresliť očakávané výsledky. Preto je potrebné ďalšie preskúmanie, aby sa zabezpečila maximálna návratnosť investícií a minimalizovali riziká.
Kolaudácia nových stredísk
Začiatok výstavby nových stredísk THÚ v mestách Nové Zámky, Zvolen a Humenné sa predpokladal na september 2021. Trvanie výstavby sa odhadovalo na 18 – 20 mesiacov, takže predpokladané ukončenie výstavby a začatie užívania nových stredísk THÚ v týchto mestách plánovali na rok 2023.
V prípade novopostavených stredísk momentálne prebieha proces kolaudácie a prevodu majetkových práv na Ministerstvo dopravy SR podľa rozhodnutia Európskej komisie. Očakáva sa, že jednotlivé strediská budú uvedené do prevádzky od zmeny grafikonu vlakovej dopravy 2024/2025 na konci tohto roka.
„Proces kolaudácie, ako aj samotného prevodu majetku nie je možné výrazne urýchliť, keďže lehoty jednotlivých procesov, ako aj samotná postupnosť krokov je legislatívne upravená. ZSSK v tomto smere podniká všetky potrebné kroky s cieľom spustenia stredísk v stanovenom termíne,“ dodal na záver hovorca ZSSK.
Najvyššie vedenie polície a ministerstva vnútra sa bude musieť poriadne zapotiť, ak chce stopnúť odchody ľudí z tohto silového rezortu. Mnohým policajtom sa nepozdáva najmä plat za ich náročnú prácu, ktorý im mesačne príde na účet. Kritizujú aj pracovné podmienky, ktoré sú neraz mimoriadne zastaralé. Pripomínajú často tie z polovice minulého storočia.
Cookies na našej webovej stránke používame len v dvoch prípadoch.
V jednom prípade pre meranie návštevnosti v Google analytics a v druhom prípade pre prihlásenie užívateľa.
Nakoľko sme zrušili inzercie, reklamy a merania tretích strán, nezbierame žiadne citlivé dáta o užívateľoch.
Preto potvrdením súhlasíte so základnými cookies na našom webe.