Košičanom bojujúcim s hlukom svitá na tichšiu budúcnosť

Na Slovensku je regulácia hluku vážny problém. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR odhalil závažné nedostatky, ako je nedostatočná koordinácia zo strany Ministerstva zdravotníctva SR a formálny prístup Úradu verejného zdravotníctva.

Chýbajúce interné postupy na zhromažďovanie a hodnotenie údajov o hluku spôsobili oneskorené predkladanie dokumentov, ktoré neboli schválené Európskou komisiou. Tieto nedostatky viedli k žalobe pred Súdnym dvorom EÚ za neplnenie povinností.

Nedostatky v riadení hluku

V rámci kontroly hluku v životnom prostredí vykonal NKÚ dôkladné preskúmanie činnosti ministerstva zdravotníctva a Úradu verejného zdravotníctva, ktoré zodpovedajú za riadenie a kontrolu hluku vo vonkajšom prostredí. Kontrola sa týkala období rokov 2020 až 2023 a identifikovala závažné problémy v oblasti riadenia a implementácie opatrení na ochranu pred hlukom.

V plnení povinností týkajúcich sa strategických hlukových máp a akčných plánov zohráva v Košiciach významnú úlohu mesto, avšak podľa zistení, ktoré pre redakciu Štandard uviedol Najvyšší kontrolný úrad SR, tieto dokumenty mesto Košice nepredložilo v zákonom stanovených lehotách.

Hoci obciam s najväčším počtom obyvateľov v aglomerácii, ako sú Košice, sankcie neukladajú, iné povinné osoby môžu čeliť pokutám o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí.

Mesto sa chce zbaviť nepotrebnej cesty. Ponúka ju obci aj kraju

Mohlo by Vás zaujímať Mesto sa chce zbaviť nepotrebnej cesty. Ponúka ju obci aj kraju

NKÚ ďalej poukázal na finančné výzvy spojené s vypracovaním strategických hlukových máp a akčných plánov. Pred rokom 2009 boli náklady hradené prostredníctvom rozpočtovej kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR (MZ SR), no po legislatívnych zmenách musia obce tieto výdavky hradiť z vlastných zdrojov.

„Zmenou tohto zákona obce náklady na vypracovanie hlukových máp a akčných plánov hradia z vlastných zdrojov. Uvedená skutočnosť vplýva na vytváranie iných aglomerácií samosprávnymi krajmi," vysvetlila pre redakciu Štandard hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Táto zmena výrazne ovplyvňuje schopnosť samosprávnych krajov vytvárať a financovať ďalšie aglomerácie, čo má priamy dopad na efektívnosť riadenia hlukovej záťaže v mestách ako Košice.

NKÚ odporúča, aby MZ SR prevzalo aktívnejšiu úlohu v riadení problematiky hluku, vypracovalo legislatívne zmeny, zlepšilo spoluprácu medzi subjektmi a zaviedlo jasné pravidlá a sankcie.

Odborník reaguje na hluk v Košiciach

Vedúci oddelenia oblastného hygienika Košice Štefan Kuruc pre denník Štandard vysvetľuje, že hluk v obytných oblastiach je na Slovensku prísne regulovaný vyhláškou ministerstva zdravotníctva. „Táto vyhláška stanovuje, aké hodnoty hluku sú prijateľné cez deň a v noci. Ak hluk v okolí prekročí tieto hodnoty, považuje sa to za problém, ktorý môže negatívne ovplyvniť zdravie ľudí," objasnil Kuruc.

Na meranie a hodnotenie hluku sa používajú špeciálne prístroje, ktoré prevádzkujú odborníci. Ak potvrdia, že hluk prekračuje povolené limity, orgány verejného zdravotníctva môžu nariadiť prevádzkovateľovi zdroja hluku (napríklad železniciam), aby prijal opatrenia na jeho zníženie.

Tieto opatrenia môžu zahŕňať inštaláciu protihlukových stien alebo iné technické riešenia, ktoré by mali znížiť hluk na prijateľnú úroveň.

Kuruc tiež zdôrazňuje, že ochrana zdravia ľudí je v tomto prípade dôležitá, a preto sú všetky opatrenia zamerané na to, aby hladina hluku v obytných oblastiach bola v súlade s normami a aby tak bol obyvateľom zabezpečený pokojnejší a zdravší život.

Plány na zníženie hluku

Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a všetky projekty, ktoré príslušné orgány prijali, mali za cieľ výrazne zlepšiť situáciu spojenú s hlukom v Košiciach.

Plány pre obdobie 2021 – 2024 zahŕňali niekoľko dôležitých projektov na modernizáciu a zlepšenie infraštruktúry v meste. Medzi najväčšie investície patrila druhá etapa modernizácie električkových tratí. Do rozpočtu mesta na roky 2022 – 2024 zahrnuli aj rekonštrukciu chodníka Južná trieda, vytvorenie cyklochodníka spájajúceho Triedu SNP s Popradskou a modernizáciu zastávok verejnej dopravy.

V Košiciach vznikne stredisko na čistenie vlakov za milióny. Má zlepšiť komfort cestujúcich

Mohlo by Vás zaujímať V Košiciach vznikne stredisko na čistenie vlakov za milióny. Má zlepšiť komfort cestujúcich

Ďalšie projekty zahŕňali revitalizáciu parkov, regeneráciu vnútroblokov a adaptáciu na zmenu klímy s využitím zelenej infraštruktúry. Investície do zelenej infraštruktúry a adaptácie na zmenu klímy boli dôležité najmä pre vytváranie tichších a zdravších mestských zón. Spolu tieto projekty mali priniesť nielen nižšiu hlukovú záťaž, ale aj vyššiu kvalitu života pre obyvateľov mesta.

Na obdobie 2024 – 2026 je naplánovaná výstavba ďalších cyklistických ciest a chodníkov. Tieto iniciatívy prispejú k zníženiu hlukovej záťaže a zlepšeniu kvality života v meste.

Opatrenia na zníženie hluku z vlakov

Hlavnými zdrojmi hluku na území mesta sú cestná a železničná doprava vrátane električiek a vlakov. Podľa hlukovej mapy Košickej aglomerácie z roku 2021 je dennej hlukovej úrovni nad 55 decibelov vystavených 15,9 percenta obyvateľov mesta, zatiaľ čo nočnej hlukovej úrovni nad 50 decibelov čelí 10,2 percenta obyvateľov aglomerácie.

Hluk z vlakov je v blízkosti železníc počuť aj v noci. Video: Obyvateľ Bencúrovej ulice

Mesto Košice sa dlhodobo trápi s problémom hluku spôsobeným železničnou dopravou, najmä v oblasti Bencúrovej ulice. Tento problém je významný faktor ovplyvňujúci kvalitu života obyvateľov v tejto lokalite. Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Vladimíry Bahýlovej, ŽSR v posledných rokoch prijali viaceré technické opatrenia na zmiernenie tohto problému.

V roku 2020 sa na Železničnej stanici Košice uskutočnila obnova výhybiek. Počas tejto obnovy boli zabudované nové výhybky s moderným železničným spodkom, čo prispelo k zníženiu hlučnosti spôsobenej prechádzajúcimi vlakmi. Tento krok bol dôležitým prvým krokom v snahe zlepšiť akustické podmienky v danej oblasti.

Kraj chce novú architektonickú dominantu Košíc. Na Centrum tradičnej kultúry vyhlásil súťaž

Mohlo by Vás zaujímať Kraj chce novú architektonickú dominantu Košíc. Na Centrum tradičnej kultúry vyhlásil súťaž

Kompetentní však plánujú aj ďalšie opatrenia, ktoré majú ešte výraznejšie zmierniť hlukový problém na Bencúrovej ulici. V rámci pripravovanej modernizácie železničného úseku Košice – Kysak, ktorá je súčasťou dlhodobého plánu na zlepšenie infraštruktúry, sa plánuje vo vybraných úsekoch výstavba protihlukových stien a zariadení.

„Tieto zlepšenia budú zahŕňať lepšiu a modernejšiu konštrukciu železničného spodku a zvršku, vrátane špeciálnych tlmiacich pryžových podložiek umiestnených pod podvaly a pod koľajnice. Tieto podložky sú navrhnuté na elimináciu vibrácií a hluku pochádzajúceho z koľajníc. Okrem toho plánujeme aj modernizáciu mostných konštrukcií," doplnila pre redakciu Štandard hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

Železnica sa podľa slov obyvateľky, ktorú hluk trápi, pokúsila znížiť hlučnosť postavením jednopodlažnej budovy ako zvukovej bariéry, avšak táto konštrukcia pomohla len obyvateľom na prvom poschodí. Podľa obyvateľov by riešením mohla byť hala, ktorá by tlmila zvuk. Situácia je nepriaznivá počas celého dňa a aj v noci, keď otvoriť okno je prakticky nemožné. Navyše na Bencúrovej ulici je koľaj, na ktorej sa nakladajú autá na prevoz po železničnej trati. Toto nakladanie sa deje aj počas noci.

V rámci Košíc sú naplánované viaceré projekty a opatrenia na zníženie hlukovej záťaže. Aktuálne opatrenia však nie sú dostatočne efektívne, a preto je potrebné pokračovať v hľadaní riešení a zabezpečiť lepšiu spoluprácu medzi všetkými zúčastnenými stranami. Iba tak je možné dosiahnuť výrazné zlepšenie kvality života pre obyvateľov Košíc.