Rozprávky pre malé Pastelky majú za jeden rok už takmer milión pozretí. Na tvorbe audionahrávok sa podieľajú deti, dospelí amatéri, ale aj profesionáli či slovenské herecké legendy. A spravidla po približne dvadsiatich minútach, keď sa rozprávka skončí, zaznie výzva na pomoc ľuďom so zrakovým znevýhodnením. Redaktor Štandardu sa bol pozrieť, ako prebieha nahrávanie.
Bratislavské nahrávacie štúdio, ktoré je zároveň dabingovou akadémiou, sa nachádza hlboko pod zemou. Má prakticky iba dve miestnosti. Jedna je oblepená akustickými panelmi a v druhej sedí režisér a zvukový technik, ktorý s hercom komunikuje cez mikrofón. Práve nahrávajú rozprávku Malý princ, respektíve jej zdramatizovanú časť.
V oboch miestnostiach musí byť počas nahrávania úplné ticho. Ani deti, ktoré si v zadnej časti čítajú texty, nevydajú zvuky.
"Musím podotknúť, že tieto deti sú v podstate prvýkrát v živote v štúdiu, prvýkrát pracovali na mikrofón. Veľmi neskromne si myslím, že to robia skvele, naozaj sú veľmi talentované," pochválil nádejné herecké talenty skúsený dabingový režisér Tibor Frlajs. Ako ďalej prezradil, deti, ktoré na nahrávanie prišli, boli vybrané konkurzom v rámci letnej Detskej Univerzity Komenského. Tri zo štyroch naozaj nahrávali prvýkrát v živote.
"Mňa nahrávanie veľmi baví, je to taký môj koníček," uviedla Madlenka, ktorá v rozhlasovej hre stvárnila postavu ruže. "Rozprávky pre malé Pastelky som počula skoro všetky, pretože milujem rozhlasové hry a som šťastná, že v jednej už môžem aj účinkovať," dodala.

„Rozprávky nahrávajú deti z našich kurzov spolu s profesionálmi. Vystriedali sa tu známe mená, ako napríklad Miroslav Noga, Milan Bahúl alebo Ferko Kovár. Dnešnú rozprávku sme nahrávali s Jurajom Kukurom, ktorý riadi projekt Detskej Univerzity Komenského,“ vysvetlila herečka a pedagogička Petra Gažíková Lángová z projektu Art Heart, ktorý zastrešuje nahrávanie rozprávok v rámci dabingovej akadémie Slučka.
Iba za dva roky svojej existencie má projekt na konte spoluprácu so známym slovenským harfistom Michalom Matejčíkom, ktorý nahrával hudbu práve pre Rozprávky pre malé Pastelky či z komerčnejšieho sveta nahrávanie hlasov postáv v slovenskej videohre Vivat Slovakia.
„Začali sme nahrávať minulý rok a odvtedy sa nám podarilo nahrať trinásť rozprávok z dramaturgickej línie autora Václava Šuplatu. Na YouTube sa pomaly blížime k prvému miliónu vypočutí,“ dodala Gažíková Lángová a prezradila, že celý proces výroby jednej rozprávky trvá približne dva týždne, pričom samotné nahrávanie sa stihne za dve až tri hodiny.
Deti rozprávky nahrávajú pre svojich kamarátov
Názov Rozprávky pre malé Pastelky v sebe nesie odkaz na verejnú zbierku Biela pastelka, ktorá zhromažďuje finančné prostriedky na zlepšenie života nevidiacich a slabozrakých. Prečo to však robia? Odpoveď detí znie, že pre kamarátov.
"Herci vystupujú nezištne a bez nároku na honorár. V začiatkoch projektu sme uvažovali nad tým, že by sme hercom platili. Avšak deti samotné honoráre odmietli. Povedali nám, že to robia pre svojich kamarátov. To bol veľmi dojímavý moment, od ktorého otázka honorárov nateraz zmizla zo stola," uviedol podnikateľ Milan Jursa, ktorý stojí za celým filantropickým konceptom.

Na problémy slabozrakých ho upozornila jeho dcéra Kristína.
"Mala vo Viedni spolužiaka, ktorý bol zdravotne odsúdený k strate zraku. Pre grafického dizajnéra je to prakticky strata povolania a lekársky sa mu už nedalo pomôcť. Je to iba otázka času, kedy stratí schopnosť vidieť. Keď sa ho priatelia pýtali, ako mu môžu pomôcť, odpovedal, že pre seba nechce nič, ale prial by si, aby sme pomohli iným s podobným problémom, ktorým sa pomôcť dá,“ prezradil Jursa o tom, ako vznikala myšlienka rozprávok.
Inšpirácia pre slovenské firmy
Na projekte Rozprávky pre malé Pastelky je zaujímavé aj to, že jeho autori dodnes nevynaložili ani cent na reklamu. Návštevnosť rozprávok narástla organicky. „Rozbeh bol pozvoľný, ale ako začali rozprávky pribúdať, tak sa parabolicky zvyšovala aj návštevnosť. Dnes sme pred prekročením prvého milióna,“ pripomenul Jursa.
Spolupráca medzi Jursovou firmou Codes Brand House, ktorá rozprávky financuje, a nahrávacím štúdiom Art Heart vychádza z predstavy o spoločnosti, v ktorej majú podnikatelia takzvanú "spoločenskú zodpovednosť". Teda nerobia iba to, čo im prináša zisk, ale starajú sa o všeobecné blaho komunity, ktorá ich obklopuje.
„Zaoberáme sa tvorbou značiek pre klientov, vyrástli sme z grafického štúdia na Brand House, a preto je prirodzené, že hľadáme spojenectvá či vo firemnom, mediálnom alebo umeleckom sektore. Budovanie povedomia o pomoci tým, ktorí to potrebujú, je základná misia tohto neziskového projektu,“ vysvetľuje Milan Jursa.
Ako ďalej Jursa uviedol, honorár dostáva iba režisér a zvukový majster. Niečo stoja aj autorské honoráre a licencie, no štúdio Art Heart si za organizáciu a prenájom neúčtuje nič, je to ich filantropický vklad do projektu. "Striktne si dávame pozor, aby išlo o filantropický projekt a nič sme na ňom nezarábali," vysvetlil Jursa a prezradil, že produkčné náklady zatiaľ pokrýva jeho firma.
"Hľadáme empatických partnerov a budúcnosť ukáže, ako projekt nastavíme ďalej," vysvetlil Jursa.
Dodáva, že veľkou pomocou projektu je partnerstvo s Rádiom Melody, ktoré rovnako ako filantropický príspevok komunikuje vo vysielaní upútavky na tento projekt.
Na záver roka plánuje zorganizovať živé uvedenie audiorozprávok na divadelných doskách. „Začali sme komunikáciu s Divadlom Aréna a pripravujeme koncept ako audio projekt preniesť do živého a viac možností ponúkajúceho priestoru divadla“ dodal podnikateľ.