Čo sa to deje v nemeckom Volkswagene. A ako to ovplyvňuje Slovensko

Automobilovému koncernu Volkswagen, jednotke na svetovom trhu s vozidlami, prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Natoľko, že zvažuje zatváranie tovární v Nemecku. Išlo by vôbec o prvý takýto počin v 87-ročnej histórii spoločnosti.

Rovnako chce Volkswagen Group v rámci znižovania nákladov ukončiť tri desaťročia starú dohodu so zamestnancami o garancii pracovných miest. Tá platí od roku 1994 a do 2029 vylučuje prepúšťanie.

Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

Zatiaľ čo celý koncern Volkswagen Group vo výročných správach uvádza za posledných päť rokov (s výnimkou pandemického 2020) návratnosť tržieb na úrovni siedmich až ôsmich percent, značka Volkswagen sa vlani pohybovala na úrovni 4,1 percenta, pričom to bol najlepší výsledok od roku 2019. Navyše, v prvom polroku 2024 prišiel prudký prepad na polovičné hodnoty.

Dodajme, že trhová hodnota celého Volkswagenu od začiatku roka klesla zhruba o 18 percent, pričom akcie sa od začiatku pandémie pohybujú na najnižšej úrovni. Vtedy sa však rýchlo odrazili nahor, zatiaľ čo v tomto prípade svetlo na konci tunela zatiaľ nevidno. Za posledných päť rokov klesli akcie o takmer 40 percent.

Volkswagen môže byť prvou vážnou obeťou bruselského energetického radikalizmu

Mohlo by Vás zaujímať Volkswagen môže byť prvou vážnou obeťou bruselského energetického radikalizmu

Príčiny problémov

Plánované masívne škrtanie nákladov, v rámci ktorého nie je vylúčené prepúšťanie a zatváranie nemeckých prevádzok, nadväzuje na júlové správy o zatvorení závodu v Bruseli, ktorý vyrába elektrické vozidlá značky Audi. Tá je súčasťou skupiny Volkswagen.

Továreň zápasí s vysokými nákladmi a slabým dopytom po jedinom vozidle, ktoré vyrába, teda luxusnom elektrickom modeli Q8 e-tron. Spoločnosť Audi Brusel preto vyhlásila, že po roku 2025 už neplánuje tento model vyrábať.

Práve problémy pri tomto vozidle sú akýmsi odzrkadlením patálií Volkswagenu. Prechod na elektrické vozidlá, ktorý výrazne tlačí Brusel a zelení politickí aktivisti, je príliš rýchly.

Namiesto rozvoja toho, v čom bola nemecká automobilka dlhodobo svetovou špičkou, sa pod politickým tlakom vrhla masa finančných prostriedkov do vývoja elektromobilov. A na tie nie je pri ich súčasnej kvalite a cene drvivá väčšina Európanov pripravená. Ukázalo to aj zrušenie dotácií na elektromobily v Nemecku, ktoré zatĺklo klinec do pomyselnej rakvy. Od začiatku roka sa predaj týchto vozidiel v Nemecku prepadol v jednotlivých mesiacoch medziročne o desiatky percent.

Európania bočia od elektromobilov. A celé odvetvie krváca

Mohlo by Vás zaujímať Európania bočia od elektromobilov. A celé odvetvie krváca

Samotná značka Volkswagen z hľadiska výnosov tiež výrazne zaostáva za inými značkami koncernu, ako sú Škoda, Seat a Audi. Spoločnosť veľmi rýchlo stráca podiel na obrovskom čínskom trhu a okrem problémov s nízkymi tržbami eviduje aj vysoké náklady, najmä na logistiku, energie a pracovnú silu.

Zároveň sa za posledné obdobie sformovala ďalšia hrozba aj na domácom trhu – dovážané čínske automobily. Hoci Brusel na import čínskych elektrických vozidiel uvalil pomerne tvrdé clá, možno očakávať, že výrobcovia ich obídu tak, že založia konštrukčné haly na kontinente, odkiaľ budú na európsky trh chrliť autá bez toho, aby sa na ne uplatňovali.

Brusel posúva európske automobilky z kaluže do blata. Clá kŕmia novú hrozbu

Mohlo by Vás zaujímať Brusel posúva európske automobilky z kaluže do blata. Clá kŕmia novú hrozbu

„Ekonomické prostredie sa stalo ešte tvrdším a do Európy sa tlačia noví hráči,“ uviedol vo vyhlásení šéf koncernu Oliver Blume. „Nemecko ako miesto podnikania z hľadiska konkurencieschopnosti stále viac zaostáva,“ zdôraznil s tým, že európsky automobilový trh sa podľa neho nachádza vo „veľmi náročnej a vážnej situácii“.

Napriek kritickej situácii môže mať Volkswagen s okliešťovaním nákladov problém

Hoci šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer v pondelkovom liste zamestnancom označil situáciu za „mimoriadne napätú“ a presahujúcu rámec „jednoduchých opatrení na zníženie nákladov“, jej riešenie bude zrejme zdĺhavé a mimoriadne náročné.

Odbory sa totiž okamžite po správach o radikálnom okliešťovaní nákladov zmobilizovali a vyhlásili, že rušenie závodov a prepúšťanie sú pre nich „absolútne červené čiary“.

Spoločnosť zatiaľ podľa nemeckého webu Deutsche Welle neposkytla konkrétne údaje o tom, koľko z približne 120-tisíc pracovných miest v Nemecku by mohlo byť zrušených. Takisto neuviedla, ktoré prevádzky by mohli byť zrušené. Z vyjadrení zamestnaneckej rady Volkswagenu však podľa spravodajcu vyplýva, že vedenie považuje minimálne jeden závod na výrobu vozidiel a jednu továreň na výrobu komponentov v Nemecku za nepotrebné.

Vlajky IG Metall vejú pred závodom Volkswagen. Foto: Hendrik Schmidt/ DPA/Profimedia.sk

Vedenie Volkswagenu na stredajšom stretnutí so zamestnancami vo Wolfsburgu muselo plánované úsporné opatrenia tvrdo obhajovať.

„Stále máme rok, možno dva roky na to, aby sme veci otočili. Tento čas však musíme využiť. Už nejaký čas míňame na značku viac peňazí, ako zarábame. Z dlhodobého hľadiska to nedopadne dobre,“ vyhlásil šéf koncernových financií Arno Antlitz.

Najväčší odborový zväz v Nemecku IG Metall chce s automobilkou Volkswagen čo najskôr rokovať. Aby sa zabránilo prepúšťaniu, do úvahy podľa neho prichádza aj zavedenie štvordňového pracovného týždňa, čo je opatrenie, ktorým si už Volkswagen pred zhruba tridsiatimi rokmi prešiel.

Súmrak ľudového vozidla a nástrahy elektromobility

Mohlo by Vás zaujímať Súmrak ľudového vozidla a nástrahy elektromobility

Slovákov a Čechov sa to vraj nedotkne

Vzhľadom na úzku obchodnú previazanosť medzi nemeckým, českým a slovenským trhom, špeciálne v automobilovom odvetví, vznikli aj v našom regióne obavy z toho, ako ďalší vývoj vo Volkswagene ovplyvní miestne spoločnosti. Zatiaľ čo vedenie nemeckej automobilky zápasí s nepríjemným bolehlavom, česká Škoda hlási, že sa jej problémy nedotknú.

„Vďaka nášmu dlhodobo udržateľnému obchodnému modelu, úzkej spolupráci s (...) odborovým zväzom KOVO, a obetavému úsiliu všetkých našich zamestnancov môžeme potvrdiť, že žiaden z českých závodov Škoda Auto nebude postihnutý znížením výroby alebo odstávkou,“ povedal pre Echo24 hovorca automobilky Škoda Tomáš Kotera.

Dodal, že automobilka dosiahla v prvom polroku 2024 „vynikajúce finančné a predajné výsledky, ktoré nadväzujú na už dosiahnuté dobré výsledky v roku 2023“. Návratnosť tržieb podľa neho v prvom polroku dosiahla až 8,4 percenta v porovnaní so 6,6 percenta v rovnakom období roku 2023. Výsledky vraj dokazujú „značnú odolnosť a flexibilitu“ spoločnosti Škoda Auto napriek náročnému trhovému prostrediu.

V podobnom duchu sa vyjadril aj komunikačný odbor spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorá má veľkú prevádzku pri Bratislave a tiež závod v Martine, v ktorom sa vyrábajú komponenty.

„Na konci minulého roka sme začali s výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a zároveň sa pripravujeme na nábeh nového, plne elektrického SUV Porsche Cayenne. V tejto súvislosti aj naďalej priebežne prijímame nových zamestnancov, najväčší dopyt je po odborníkoch s elektrotechnickým vzdelaním,“ znie stanovisko spoločnosti, z ktorého vyplýva, že Volkswagen na Slovensku neplánuje prepúšťať.

Vyčítali médiá zo stanoviska spoločnosti viac, než v ňom bolo napísané?

Hoci sa v stanovisku slovenskej spoločnosti hovorí, že zamestnancov by malo v slovenskej dcérskej spoločnosti Volkswagenu pribúdať a nie ubúdať, treba zdôrazniť, že firma ani zďaleka explicitne nevylúčila, že ju problémy v Nemecku nemôžu ovplyvniť.

Dodajme, že na stránkach Volkswagen Slovakia sa v prípade závodu v Martine uvádza, že "vyše 90 percent produkcie smeruje do koncernových závodov v Nemecku, kde sú komponenty zabudovávané do vyše 60 modelov vozidiel šiestich koncernových značiek".

Hoci Štandard položil spoločnosti medzi inými aj otázku, čo by pre podnik v Martine, ktorý dodáva do Nemecka takmer celú výrobu, znamenalo zatváranie tamojších prevádzok, alebo znižovanie výroby, dostal len oficiálne stanovisko.

Ani nemecká automobilka však vopred verejne nepripúšťala žiadnu krízovú situáciu. Patrick Andreas Mayer, člen predstavenstva značky Volkswagen zodpovedný za oblasť financií, len pred pár mesiacmi uviedol: „Dobré výsledky za prvý štvrťrok 2024 ukazujú, že naše opatrenia na optimalizáciu nákladov prinášajú efekt a značka úspešne posilňuje svoju odolnosť.“