Nové premostenie Váhu v Trenčíne ovplyvní dopravu v meste i charakter Ostrova

Hoci poslanci tento zámer schválili už pred dvoma rokmi, s realizáciou stavby sa tak skoro nezačne, keďže ešte nie sú dokončené všetky inžinierske činnosti.

Aktuálne sa stále čaká na vyjadrenie Okresného úradu životného prostredia, pretože chýba posudok z Výskumného ústavu vodného hospodárstva.

Financovanie z eurofondov

Hlavný architekt mesta Trenčín Martin Beďatš pre Štandard potvrdil, že sa blíži vydanie územného rozhodnutia a začínajú práce na dokumentácii pre stavebné povolenie.

„Keby sa s výstavbou mosta začalo v roku 2026, neobmedzilo by to chod mesta v rámci Európskeho hlavného mesta kultúry 2026,“ uviedol pre redakciu Beďatš.

Aj napriek hendikepu „sa postavil“ na vlastné nohy. Sníva o robotickom taxíku

Mohlo by Vás zaujímať Aj napriek hendikepu „sa postavil“ na vlastné nohy. Sníva o robotickom taxíku

Financovanie tejto nákladnej investičnej akcie s odhadovaným rozpočtom okolo 20 miliónov eur nebude možné z rozpočtu mesta.

„Výška investície bude známa až z realizačného projektu. Naozaj pôjde o vyššiu sumu. Veríme v získanie prostriedkov z fondov EÚ. Vlastníkom mosta bude mesto, preto musí byť aj investorom,“ poznamenal hlavný architekt.

Most bude zavesený na dvoch pilieroch. Bude obojsmerný s jazdnými pruhmi pre autá a autobusy (s vylúčením ťažkej nákladnej dopravy), s chodníkmi pre peších a cyklotrasami.

Plánovaný most ponad Váh z Ostrova do Orechového, vpravo je areál letného kúpaliska a dole súčasný most cez kanál. Zdroj: mesto Trenčín

„Chceli sme Orechovský most dať čo najskôr vyprojektovať a povoliť, aby sme skúsili získať prostriedky na jeho realizáciu. Čím skôr sa to podarí, tým to bude lepšie pre rekonštrukciu starého cestného mosta v snahe preklenúť aspoň časť obdobia jeho rekonštrukcie,“ doplnil architekt.

Archeologický výskum predražil obnovu pešej zóny v Trenčíne. Nevedno, kedy ju dokončia

Mohlo by Vás zaujímať Archeologický výskum predražil obnovu pešej zóny v Trenčíne. Nevedno, kedy ju dokončia

Oprava starého mosta

Starý cestný most ponad Váh, ktorého vlastníkom je Slovenská správa ciest (SSC), však budú rekonštruovať aj v prípade, že mestský most do Orechového nepostavia.

„Od 4. septembra tohto roku máme k dispozícii právoplatné územné rozhodnutie o rekonštrukcii starého cestného mosta. Teraz riešime dokumentáciu pre stavebné povolenie. Primátor mesta Trenčín požaduje, aby sa s rekonštrukciou začalo až po roku 2026, keďže mesto Trenčín je Európskym hlavným mestom kultúry 2026,“ informoval redakciu hovorca SSC Lukáš Trepáč.

Starý cestný most ponad Váh dosluhuje. Budú ho rekonštruovať. Foto: Ľubomír Chochula

Predpokladaná doba výstavby je 30 mesiacov od podpísania zmluvy o dielo s víťazom verejnej súťaže a budúcim zhotoviteľom stavebných prác.

„Odhadované náklady na rekonštrukciu mostného objektu sú 35 miliónov eur. Finálna cena však vzíde z verejného obstarávania,“ ozrejmil hovorca SSC.

SSC pripravuje tiež preložku cesty I/61 v centre Trenčína bližšie k železničnej stanici. „Momentálne je spracovaná štúdia realizovateľnosti. Pokračovanie prípravy je závislé od pridelenia finančných prostriedkov. Preložka je plánovaná v dĺžke 5,56 km. Predpokladané stavebné náklady sú cca 90 miliónov eur a výstavba sa odhaduje na 36 mesiacov,“ vysvetlil Trepáč.

Plán preložky cesty I/61: zelenou farbou je označený starý cestný most. Zdroj: Štúdia uskutočniteľnosti, spracovanie Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP)

Ďalšie skomplikovanie dopravy?

Podľa mestského poslanca Richarda Medala stratí Ostrov v predpolí Orechovského mosta, vrátane areálu letnej plavárne, charakter oddychovo-rekreačnej zóny.

„Na nový Orechovský most sa bude dať dostať od centra mesta iba cez šesť metrov široký most na Ostrov od krytej plavárne. A to neprimerane zvýši dopravu a skomplikuje dopravnú situáciu na križovatke pri Obchodnej akadémii, pri športovej hale, pri krytej aj pri letnej plavárni,“ vyjadril sa pre Štandard poslanec.

Most z Ostrova do centra medzi letným kúpaliskom a krytou plavárňou. Foto: Ľubomír Chochula

Hlavný architekt oponuje, že takéto obavy sú zbytočné, lebo do realizácie preložky nemôže Orechovský most naplno fungovať.

„Určite nie je cieľom presmerovať dopravu z ulice Generála M. R. Štefánika na Sihoť. Takže v prípade, že Orechovský most by bol už vybudovaný a preložka ešte nie, bude potrebné upraviť dopravný režim. Ponechať na ňom verejnú, pešiu i cyklistickú dopravu a individuálnu automobilovú dopravu obmedziť, napríklad zjednosmernením mosta,“ objasnil architekt.

Trenčianska samospráva nedokáže dlhodobo financovať prevádzku nemocníc

Mohlo by Vás zaujímať Trenčianska samospráva nedokáže dlhodobo financovať prevádzku nemocníc

Prínos dopravných riešení

Dopravná situácia v Trenčíne nie je ideálna. Úsek cesty v centre na Hasičskej ulici dosahuje dennú intenzitu takmer 40-tisíc vozidiel.

Zaťaženie autami je spôsobené nielen vnútromestskou dopravou, ktorá po odpočítaní cca 10 percent tranzitnej dopravy tvorí približne jednu tretinu podielu dopravy v meste.

Druhú tretinu vytvára zdrojová doprava, ktorá vychádza z mesta a mesto opúšťa. Tretiu tretinu tvorí tzv. cieľová doprava, teda vozidlá cestujúcich, ktorých cieľom je mesto.

Vysoké zaťaženie je spôsobené hlavne z dôvodu dochádzania do práce, z dôvodu prítomnosti obchodných stredísk, úradov, športovísk, škôl, služieb, ktoré sa nachádzajú väčšinou v širšom centre a tiež dopravnými väzbami medzi severnou a východnou časťou mesta, prepojenou cez starý most.

Most Orechové by mal upraviť dopravné správanie, vylepšiť verejnú dopravu, hlavne na Zámostí, a odľahčiť stred mesta i starý most, čo je podložené množstvom analýz i dát z prieskumov a dopravného modelovania.

Napriek tomu si Medal myslí, že vnútorný dopravný okruh neodľahčí autami prepchaté centrum. Iba rozptýli dopravu a dopravné zápchy na viac ciest, do viacerých lokalít.

„Skôr či neskôr budú vďaka stále narastajúcemu počtu áut aj novo pribudnuté cesty a mosty prepchaté. Moderným riešením je naopak obmedzovanie vjazdu áut do centier miest. Treba sa sústrediť na rozvoj dopravnej infraštruktúry pre peších, cyklodopravu, pre hromadnú dopravu a na budovanie vonkajších obchvatov miest,“ navrhuje Medal.

„V dopravných modeloch, ktorým sa dlhodobo venujeme, boli vymodelované rôzne scenáre pre to, aby sme našli čo najefektívnejšiu cestu vedúcu k zmene dopravného správania smerom k udržateľnej mobilite. Ide hlavne o preferenciu verejnej a cyklistickej dopravy, ktorých zefektívnenie bez preložky I/61 a mosta do Orechového nie je v podstate možné,“ uzavrel architekt Beďatš.

Podľa štúdie uskutočniteľnosti umožní vybudovanie preložky, v kombinácii s novým mostom Orechové, zrýchlenie dopravy cez centrum mesta a odvráti dopravný kolaps, ktorý z dlhodobého hľadiska hrozí. Čas prejazdu medzi začiatkom a koncom preložky sa urýchli v priemere o 80 sekúnd.

Ako dodal hlavný architekt, hlavným prínosom bude skutočnosť, že v inkriminovaných častiach sa vytvoria predpoklady na pruhy pre autobusy, ale aj na kvalitné cyklotrasy a chodníky.